• 1
  • 2
2008-10-21, 04:48
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Korv i ugn såklart.

Kör på något som inte tar mycket tid att laga, så att ni har mer tid för varandra. Därför är pasta med någon sorts räkor bra. Det går alltid att göra någon sås av räkor, lax, färska örter (basilika eller dragon förslagsvis) grädde, och varför inte lite färska minitomathalvor i.

En lätt förrätt skulle kunna vara någon sorts risotto, det är lätt, snabbt och mycket gott och du kan variera det hur du vill.

Den perfekta efterrätten är att göra en vaniljpannacotta med bär eller fruktbitar på toppen. I annat fall kan du göra en paj på blåbär eller dylikt och server med vaniljsås.
Citera
2008-10-21, 05:00
Medlem
Micromat, du har maten klar på minuter. Och är inte det fint nog för henne så får du helt enkelt ta och anstränga dig. Stek falukorv och koka makaroner. Lyxa till det med ketchup och grönsaker också.

Toskala
Citera
2008-10-21, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek

Kör på något som inte tar mycket tid att laga, så att ni har mer tid för varandra. Därför är pasta med någon sorts räkor bra. Det går alltid att göra någon sås av räkor, lax, färska örter (basilika eller dragon förslagsvis) grädde, och varför inte lite färska minitomathalvor i.

En lätt förrätt skulle kunna vara någon sorts risotto, det är lätt, snabbt och mycket gott och du kan variera det hur du vill.

Den perfekta efterrätten är att göra en vaniljpannacotta med bär eller fruktbitar på toppen. I annat fall kan du göra en paj på blåbär eller dylikt och server med vaniljsås.

Vad är vaniljpannacotta för något? Kör med glass till efterrätt, det tycker alla om.

Toskala
Citera
2008-10-21, 05:29
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toskala
Vad är vaniljpannacotta för något? Kör med glass till efterrätt, det tycker alla om.

Det är en blandning av grädde, mjölk, socker, vaniljstång och gelatinblad. Serveras med någon sorts bär eller frukt på, vanligtvis.

http://www.recepten.se/recept/pannacotta_rabarber.html

Citat:
Ursprungligen postat av Toskala
Micromat, du har maten klar på minuter. Och är inte det fint nog för henne så får du helt enkelt ta och anstränga dig. Stek falukorv och koka makaroner. Lyxa till det med ketchup och grönsaker också.
Sluta dumma dig.
Citera
2008-10-21, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
Det är en blandning av grädde, mjölk, socker, vaniljstång och gelatinblad. Serveras med någon sorts bär eller frukt på, vanligtvis.

http://www.recepten.se/recept/pannacotta_rabarber.html

Sluta dumma dig.

Tack för svaret. Blir lätt så när man varit vaken för länge. Ursäkta mig.

Toskala
Citera
2008-10-21, 15:22
Medlem
Tack för svaren allesammans!

Panacottan känns som ett givet val till efterrätt. Vet inte om jag får tag på rabarber, men det går ju att ersätta med några andra goda bär. Perfekt, kan förbereda den idag så slipper jag sköta det imorgon.

Skagenrullar lät också bra, men det är väll mer en förrätt? Vet inte om jag tänker köra med förrätt

Eftersom att vi ska sitta på mitt rum i en soffa och inte nere i köket bland allt folk, får maten gärna vara enkel att äta. Lax med potatis och sås är ju nice, men jag har ingen lust att sitta o skära den.

Tror jag kommer göra nån slags pasta med räkor. Ska kika lite på recept, men ni får självklart komma med fler förslag.'

Daten äger rum imorgon!
Citera
2008-10-21, 17:05
Medlem
Nojlagets avatar
jag säger bara ett ord: Linssoppa
Nyttigt och vegetariskt, går hem hos de flest tjejer (dock ej norska svartmetallare som törstar efter kött och blod).
Citera
2008-10-21, 21:09
Medlem
Pannacottan står i kylen. Får se vad det blir för varmrätt. Uppdaterar när jag vet mer och hur det gick
Citera
2008-10-21, 22:10
Medlem
Mandingos avatar
i norge? grandiosa är det väl som gäller?

jag hade grillat räkor med chili och lime i panna, serverat med vitlöksbröd... om det nu ska va vitt vin och räkor dvs...
Citera
2008-10-21, 22:55
Medlem
cosmic_dancers avatar
gör en räkwok eller räkcurry och servera med nudlar.

http://www.iworld.se/forforisk_rakwok.asp - av namnet att avgöra så verkar ju denna passande

en curry - http://www.baromat.se/recept/rakcurry/6263/

i en wok... curry med för den delen är det ju bara att slänga ner ltie grönsaker i stora bitar, soja, fisksås, kokosmjölk och allehande kryddor. Det man tycker är gott helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in