2008-10-20, 19:12
Medlem
Tuggmotstånds avatar
Nu har jag samlat ihop alla bilder på datorn som jag tycker är värda att spara. Det blev en hel del från ungefär fem år.
Dock är många tagna med kassa mobilkameror, så kvaliteten och storleken är inget att hurra för. Ska beställa från fuji, men de tar inte emot/rekomenderar inte framkallning av bilder under 200kB. Sådana små bilder har jag några utav, en sisådär hundra stycken.
Hur ska jag göra för att få fram dessa på bästa sätt? Visst kan jag klippa och klistra själv och skriva ut på fotopapper, men det blir en jäkla massa trixande för att inte slösa med fotopapper.
Finns det något annat företag som kan åta sig att framkalla små bildfiler? Och dessutom att få ut dem i hyfsat storlek, och inte bara som små tumnaglar?
Citera
2008-10-20, 20:00
Medlem
Jag, en stekares avatar
du kan ju interpolera upp bilderna till ett större format.

photoshop och PhotoRetouch PRO kan göra det tex
Citera
2008-10-20, 20:53
Medlem
gammgubbes avatar
Det dom menar är kvaliten kommer inte bli så bra på 10x15 cm. Men om det inte spelar någon roll kan du ju skriva ut dem ändå via fuji eller annan leverantör. Alternativt, klistra ihop två bilder bredvid varandra i Photoshop och skriv ut dem i 10x15 cm sen när du får papperskopiorna klipper du isär dem. Större chans få bra utskrift på halva storleken alltså.
Citera
2008-10-20, 21:00
Medlem
Wittgensteins avatar
Hemelektronik, ljud och bild -> Fotografi, Produkter och köpråd ... antar jag.

/Mod.
Citera
2008-10-21, 09:47
Medlem
Tuggmotstånds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Det dom menar är kvaliten kommer inte bli så bra på 10x15 cm. Men om det inte spelar någon roll kan du ju skriva ut dem ändå via fuji eller annan leverantör. Alternativt, klistra ihop två bilder bredvid varandra i Photoshop och skriv ut dem i 10x15 cm sen när du får papperskopiorna klipper du isär dem. Större chans få bra utskrift på halva storleken alltså.
Jo, jag får väl inse att det är ända lösningen. Surt jobb bara, med tanke på att det handlar om ett hundratal bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in