• 1
  • 2
2008-10-20, 17:49
Medlem
yasunis avatar
Hej jag kommer snart införskaffa mig ett nytt objektiv till min 400D. Det jag undrar är vilket ska jag välja? jag är sugen på ett porträtt objektiv vad är det exakt man fotar med dem? det kan ju inte bara vara porträtt och varför man har specielt objektiv för just porträtt? länka gärna till bra porträtt objektiv, ca 4000kr är gränsen. kan tillägga att Jag kommer nog inte enbart fota porträtt heller. Vill gärna ha bildstabilisering också. Tack
Senast redigerad av yasuni 2008-10-20 kl. 17:51.
Citera
2008-10-20, 17:51
Medlem
coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yasuni
Hej jag kommer snart införskaffa mig ett nytt objektiv till min 400D. Det jag undrar är vilket ska jag välja? jag är sugen på ett porträtt objektiv vad är det exakt man fotar med dem? det kan ju inte bara vara porträtt och varför man har specielt objektiv för just porträtt? länka gärna till bra porträtt objektiv, ca 4000kr är gränsen. kan tillägga att Jag kommer nog inte enbart fota porträtt heller. Tack
äsch.. Köp canons 50 mm 1.8 Det är jätte plastigt men ger väldigt bra bilder för pengarna, den lilla bländaren ger ett skönt kort skärpedjup...

Och du slipper lägga massa pengar som du kan lägga på ett par flaskor kosken. Istället..
Citera
2008-10-20, 18:20
Medlem
Canon EF 85/1.8
Citera
2008-10-20, 18:21
Medlem
Mr_Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooper
äsch.. Köp canons 50 mm 1.8 Det är jätte plastigt men ger väldigt bra bilder för pengarna, den lilla bländaren ger ett skönt kort skärpedjup...

Och du slipper lägga massa pengar som du kan lägga på ett par flaskor kosken. Istället..
Kan inte mer än hålla med. Om absolut måste bränna 4000:- kan du alltid titta på EF 50mm 1,4. Skarpare men knappast så skillnaden i pris är försvarbar för en glad amatör.
Citera
2008-10-20, 18:34
Medlem
yasunis avatar
Okej tack, nå mer förslag? och mer är bar att fota med "porträtt" objektiv?
och vad gör dessa till bra porträtt objektiv?
Citera
2008-10-20, 19:40
Medlem
coopers avatar
Citat:
Okej tack, nå mer förslag? och mer är bar att fota med "porträtt" objektiv?
och vad gör dessa till bra porträtt objektiv?

jag använder min 50 mm som standard på min 350D har en Tokina 12-24 också men den är mer för landskapsbilder...

Men ett litet tele som är ljusstarkt rekomenderar jag... om det är 50 mm eller 80 eller 130 spelar nog eg. ingen roll.. men det är oftast enklare att köra med ett kort enligt min erfarenhet...

men vad för sorts porträttbilder tänker du? Passbilder typ eller?
Citera
2008-10-20, 19:54
Citat:
den lilla bländaren

Ja, 1,8 är ju jävligt liten bländare...
Citera
2008-10-20, 20:27
Medlem
wearcapeflys avatar
Jag kan inte annat än falla in i skaran med folk som gillar canons 50mm 1.8... billigt och skarpt. Nån meter ifrån modellen och du får schyssta porträtt!
Citera
2008-10-20, 20:46
Medlem
Farbror Sallads avatar
Flyttad från fel forum till rätt forum, samt särskriven och ofullständig rubrik tillrättad. /Mod
Citera
2008-10-20, 23:17
Medlem
yasunis avatar
Citat:
jag använder min 50 mm som standard på min 350D har en Tokina 12-24 också men den är mer för landskapsbilder...

Men ett litet tele som är ljusstarkt rekomenderar jag... om det är 50 mm eller 80 eller 130 spelar nog eg. ingen roll.. men det är oftast enklare att köra med ett kort enligt min erfarenhet...

men vad för sorts porträttbilder tänker du? Passbilder typ eller?

aa porträtt/modell stilen vad är med bra att fota med ett sådant?
Citera
2008-10-21, 16:40
Medlem
sceptics avatar
Citat:
aa porträtt/modell stilen vad är med bra att fota med ett sådant?
De ger ett bra perspektiv, till skillnad från exempelvis vidvinkelobjektiv som ger såna här bilder om man står nära personen i fråga. För lång brännvidd innebär att du måste stå ganska långt bort för att få med hela ansiktet (eller vad du nu vill fota). 50-100 mm (typ) hamnar mitt emellan; inget konstigt perspektiv och man slipper stå långt bort för att fota.
Citera
2008-10-21, 17:00
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
De ger ett bra perspektiv, till skillnad från exempelvis vidvinkelobjektiv som ger såna här bilder om man står nära personen i fråga. För lång brännvidd innebär att du måste stå ganska långt bort för att få med hela ansiktet (eller vad du nu vill fota). 50-100 mm (typ) hamnar mitt emellan; inget konstigt perspektiv och man slipper stå långt bort för att fota.
Alla objektiv ger samma perspektiv. Det avgörs nämligen bara av avståndet mellan motivet och kameran, men i praktiken kan man uppleva det som du beskriver det. Jag tror dock att man får mycket större förståelse för hur det fungerar rent tekniskt om man inser att det enda som händer när man väljer en längre brännvidd är att avbildningsskalan ökar, vilket innebär att motivet kommer att beskäras mer då det inte längre får plats på sensorn i samma omfattning.

Trådskaparen bör också observera att om h*n har ett kitobjektiv till kameran så är 50 mm på detta precis samma sak som 50 mm på ett annat objektiv. Det som skiljer mot ett 50/1,8 är att det sistnämnda har mycket högre ljusstyrka, vilket ger möjlighet till kortare skärpedjup. Så prova att fotografera porträtt med kitobjektivet vid längsta brännvidd och se om det känns bra.

Det finns egentligen ingenting som utmärker ett porträttobjektiv. Det brukar bara handla om att hitta en lämplig brännvidd och en ljusstyrka som man har råd med. Och naturligtvis kan man fotografera massa annat med objektivet, om man känner för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in