2008-10-20, 11:50
Medlem
SkinnyFistss avatar
Funderar på att förlova mig med min flickvän snart men inser att alla dessa år då jag gått runt och tänkt att familjelivet är för töntar har satt sina spår och jag är inte ett dugg insatt i ämnet.

Det jag undrar mest över just nu är hur jag ska kunna köpa ringarna utan att mäta omkretsen av hennes finger först? Vi är inte särskilt traditionella av oss, men jag vill ändå göra något fint av det och överraska henne.
Jag är dessutom riktigt dålig på ögonmått så jag skulle nog ha svårt att gissa mig fram till rätt storlek.
Så hur går jag till väga?
Citera
2008-10-20, 11:54
Medlem
sinologens avatar
antingen med ett snöre när hon sover eller ta med en annan ring till guldsmeden som han kan mäta. eller satsa på att uppskatta det och ta in storleken efter förlovningen om den nu inte passar. kanske inte så kul dock att ge en ring som inte passar....
Citera
2008-10-20, 12:07
Medlem
SkinnyFistss avatar
Hon har inte så många ringar som jag kan sno, men det med snöre låter ju som att det kan vara värt ett försök. Tackar.
Citera
2008-10-20, 12:39
Medlem
gahhhraws avatar
Jag

jämförde mina fingrar med min sambos när jag fixade ringar.
Som tur är är jag smal och hade nästan lika smala fingrar som henne och därmed var felmarginalen liten.
Så det är ju ett tips om du nu inte har världens korvfingrar och hon tandpetare.
Ett tips är att jämföra fingrarna och inhandla ringarna med så kort tidspann emellan jämföring och inhandling som möjligt, så du har det friskt lagrat i minnet.

Men ett snöre funkar med, i guess...
Citera
2008-10-20, 14:21
Medlem
Snövits avatar
Du behöver ju inte ha en riktig ring när du friar. Antingen har du ingen alls eller så har du bara köpt en billig symbolisk som du ger henne när du friar. Sen när du har friat så tittar ni ut ringar tillsammans. Förmodligen vet din tjej vad hon vill ha för någon sorts ring och det är inte alls säkert att hon vill samma som du tycker om du skulle välja ut den.
Citera
2008-10-20, 14:34
Medlem
sinologens avatar
Sen finns ju alternativet att titta på det tillsammans på förhand. Det blir ju inte samma överraskning men vem bryr sig egentligen. Så gjorde vi och hon blev förvånad ändå men hon är ju å andra sidan ganska förvirrad.
Citera
2008-10-20, 14:52
Medlem
miss_universums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Du behöver ju inte ha en riktig ring när du friar. Antingen har du ingen alls eller så har du bara köpt en billig symbolisk som du ger henne när du friar. Sen när du har friat så tittar ni ut ringar tillsammans. Förmodligen vet din tjej vad hon vill ha för någon sorts ring och det är inte alls säkert att hon vill samma som du tycker om du skulle välja ut den.

Agree. Tycker att du kan fria utan ring. Köp sedan ringarna tillsammans med henne, då får hon får en ring hon vill ha alternativt kan ni titta på ringar i förväg, men då anar hon nog dina avsikter...

Min älskling frågade om jag ville förlova mig med honom på ett för oss romantiskt ställe, sedan gick vi och tittade på ringar. Vi hittade inte ringar direkt samma dag, utan andra gången vi tittade på ringar (tre dagar efteråt) hittade vi ringar som vi ville ha. Sedan tar det tid att gravera ringarna, så om man vill det får man räkna med tre-fem dagar innan man kan hämta ringarna. Det är bra att flickvännen provar ut sin ring så den passar ordentligt, så hon inte tappar den (vilket hon lätt kan göra om den är för stor).
Citera
2008-10-20, 16:24
Medlem
Thoorfanghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit

Samtidigt kan jag tycka att man borde veta ungefär vilken ring ens flickvän vill ha om man har varit tillsammans så länge att man ska förlova sig.
Ser det lite som ett test
Citera
2008-10-20, 16:43
Medlem
Tolvans avatar
Fria först och ta sedan med tjejen till guldsmeden så hon får vara med och välja. Killar kan ha sjukt dålig smak när det gäller smycken.
Citera
2008-10-20, 17:07
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoorfangh
Samtidigt kan jag tycka att man borde veta ungefär vilken ring ens flickvän vill ha om man har varit tillsammans så länge att man ska förlova sig.
Ser det lite som ett test

Ehh knappast.

Killen kanske vet att hon föredrar en flerstensring i vitt guld men vet han vilkan carat, klarhet och slipning hon föredrar på diamanterna. Vilken bredd som passar på hennes finger det varierar hur långa fingrar man har och måste provas fram. Vilken fattning man vill ha, tex faden, kanal m.m.

Om hon vill ha en slät ring blir det lättare men det är fortfarande saker att beakta. Bredd om den ska vara fasad, rak m.m. Material vilken palladiumhalt man vill betala för om det gäller vitt guld om man kanske föredrar annan.

Visst finns det säkert tjejer som inte bryr sig om detta men förutsätt inte det då kan det bli fel.
Citera
2008-10-20, 17:39
Medlem
Ja, låt henne välja själv. Men är hon en enkel tös, som inte har så höga krav så kan du välja ut ringen... en annan kommer att både välja och betala ringen själv. Tror inte min partner vill punga ut drygt 35 000 kr för den ringen som jag vill ha!

OBS! Ja, jag har redan designat min egen ring, gjorde det för flera år sen...
Citera
2008-10-20, 17:52
Medlem
SkinnyFistss avatar
Njae, det känns inte riktigt rätt att fria utan ring.
Hon skulle nog inte klaga, men själva friandet känns som en väldigt stor grej för mig.

Att hitta rätt modell är antagligen inget större problem. Som sagt är hon ingen bling-bling-människa, och dessutom har vi redan för ganska länge sedan pratat om vilken typ av ring vi skulle vilja ha den dagen vi förlovar oss och det kommer handla om något enkelt, typ en slät guldring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in