2008-10-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Njae, det känns inte riktigt rätt att fria utan ring.
Hon skulle nog inte klaga, men själva friandet känns som en väldigt stor grej för mig.

Att hitta rätt modell är antagligen inget större problem. Som sagt är hon ingen bling-bling-människa, och dessutom har vi redan för ganska länge sedan pratat om vilken typ av ring vi skulle vilja ha den dagen vi förlovar oss och det kommer handla om något enkelt, typ en slät guldring.

Prat är en sak och hennes val är en annan sak.
Oavsett om hon är en bling bling tjej eller ej så kommer hon säkerligen att ha önskemål på en ring hon ska bära dagligen
Citera
2008-10-20, 18:33
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Att hitta rätt modell är antagligen inget större problem. Som sagt är hon ingen bling-bling-människa, och dessutom har vi redan för ganska länge sedan pratat om vilken typ av ring vi skulle vilja ha den dagen vi förlovar oss och det kommer handla om något enkelt, typ en slät guldring.
Det finns en massa olika varianter på "slät ring". Kupad eller rak insida? Tunn eller bred skena? Väga mycket eller lite? Vitguld eller vanligt rött guld? Skall texten inne i ringen vara med skrivstil eller textad? Vad passar bäst på hennes hand... tycker hon?
Citera
2008-10-20, 19:32
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:
Funderar på att förlova mig med min flickvän snart men inser att alla dessa år då jag gått runt och tänkt att familjelivet är för töntar har satt sina spår och jag är inte ett dugg insatt i ämnet.

Det här känner jag igen mig i. Hur funkar det här med "förlovning" egentligen? Efter hur lång tid i ett förhållande är det lämpligt att förlova sig? Jag har varit tillsammans med min tjej i över tre år och skulle egentligen inte ha något mot att förlova mig, men tvekar eftersom jag alltid tycker det är skittöntigt när folk i min ålder (20 år) förlovar sig.
Citera
2008-10-20, 19:35
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Njae, det känns inte riktigt rätt att fria utan ring.
Hon skulle nog inte klaga, men själva friandet känns som en väldigt stor grej för mig.

En del guldhandlare går med på öppet köp, det är ju en möjlighet ifall man är osäker på smak och storlek. Men låt inte ringen inta huvudrollen vid friandet. Precis som andra sagt: ringen är inte jätteviktig i jämförelse med andra saker som man ska tänka på vid själva friandet, men den fyller en stor funktion efteråt tror jag.
Senast redigerad av Tezema 2008-10-20 kl. 19:56.
Citera
2008-10-20, 19:49
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehrbuch
Det här känner jag igen mig i. Hur funkar det här med "förlovning" egentligen? Efter hur lång tid i ett förhållande är det lämpligt att förlova sig? Jag har varit tillsammans med min tjej i över tre år och skulle egentligen inte ha något mot att förlova mig, men tvekar eftersom jag alltid tycker det är skittöntigt när folk i min ålder (20 år) förlovar sig.
Att förlova sig kräver mod och beslutsamhet ifall man tar sig själv på allvar. 20 år är ganska ungt, med litar man på sig själv och hittat en likasinnad som tror på äktenskapet så är det fint att ingå en förlovning i unga år. Men du bör vid förlovningen ha en uppfattning om en planeringen för bröllopet inom överskådlig tid.
Citera
2008-10-20, 19:54
Medlem
Säkert någon som redan skrivit det men tjejen jobbar på en guldsmedja och där har de plastringar man kan låna när man friar eller vad man nu ska göra och så kan man senare komma in och mäta i affären.
Citera
2008-10-20, 20:01
Medlem
Mondobabys avatar
Förlåt mig tjejer

Men om en kille skulle överraska mig med en ring och ett frieri så skulle jag acceptera den ring han gav mig utan att önska efter något annat.
Av den enkla anledningen att det är HAN som har valt ringen.
Hans smak spelar i det fallet ingen som helst roll.
Det är en symbol och inget "skrytbygge" vi pratar om här.

Att den ska passa till det ena eller andra klädesplagget?
vad har det med frieriet att göra?

TS. det enklaste sättet du kan göra på är att i smyg rita av innermåttet på din flickas favoritring...ta med till guldbutiken och dom kan då mäta ut vilken storlek det handlar om.
Hon tar kanske av sig ringen/ringarna för att smörja händerna eller liknande. passa på då.
Citera
2008-10-20, 20:05
Medlem
Fickludds avatar
Varför inte göra inköpet av ringar till ett gemensamt minne? Gå dit tillsammans så blir allt rätt från början och ni får ett fint minne att dela.
Citera
2008-10-20, 20:30
Medlem
Chis avatar
Som nån sa så köp en billigare ring för att fria med så kan ni tillsammans titta ut riktiga ringar sen. Jag hade klart uppskattat om det fanns en ring när pojkvännen friar men, jag hade uppskattat att få vara med och välja oxå. Förlovningsringen och vigselringen ska vara speciell och något jag ska vilja ha på mig i många år.
Citera
2008-10-20, 21:06
Medlem
Sheiks avatar
Har aldrig fattat detta med ringar och förlovningar....

Om jag vill förlova mig, men inte gifta mig än på länge, säger jag ändå:

"Vill du gifta dig med mig?"

Eller drar man en

"Vill du förlova dig med mig?"

Och är det skillnad på förlovningsringar och giftasringar? Köper man först dyra förlovningsringar, och sedan nya dyra giftasringar?

Citera
2008-10-20, 21:53
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Har aldrig fattat detta med ringar och förlovningar....

Om jag vill förlova mig, men inte gifta mig än på länge, säger jag ändå:

"Vill du gifta dig med mig?"

Eller drar man en

"Vill du förlova dig med mig?"

Och är det skillnad på förlovningsringar och giftasringar? Köper man först dyra förlovningsringar, och sedan nya dyra giftasringar?

Det är nog olika och ganska många frågar nog "Vill du förlova dig med mig" då det oftast rör sig om en kärleksgest snarare än ett löfte om et fullbordat äktenskap.

Stiligast är givetvis att fråga det frågan egentligen berör:"Vill du gifta dig med mig" Säger hon JA så innebär det att förlovningen börjar, prövotiden inleds och besluten får mogna hos båda fram till vigseln.

Man behåller ringarna från förlovningen till vigseln, men kvinnan får ytterligare en ring då. Är det släta ringar så kan den vara lika som förlovningsringen men vanligt är att kvinnans vigselringen blir något mer påkostad med ex steninfattningar.
Citera
2008-10-21, 00:46
Medlem
LinLins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehrbuch

Mina föräldrar förlovade sig två år in i förhållandet, dvs när mamma blev på smällen med mig. Sedan tog det 14 år innan de fick tummen ur och gifte sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in