Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-20, 01:11
  #1
Medlem
Ok nu ska jag ut på min sista apu period på 2 månader.

Iaf så ska jag va ute i 2 månader i streck (som motorelev) och jag vill iaf ha en schysst båt som helst ska gå så långt bort från sverige som möjligt.

Är lite sugen på wallenius för dom går ju jorden runt men man hinner väll inte de på 2 månader?
Skulle va tråkigt om man bara hamnade på nån båt som öker kors och tvärs över östersjön eftersom jag gjorde det förra gången.

Så iaf jag vill ha förslag på schyssta båtar med soft besättning och som helst ska gå ner till medelhavet eller nått annat land där det är varmt och ölen är billig

Redderierna som gäller finns här http://www.sjofart.org/ till höger.
Citera
2008-10-20, 10:39
  #2
Medlem
Lowbelowunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Ok nu ska jag ut på min sista apu period på 2 månader.

Iaf så ska jag va ute i 2 månader i streck (som motorelev) och jag vill iaf ha en schysst båt som helst ska gå så långt bort från sverige som möjligt.

Är lite sugen på wallenius för dom går ju jorden runt men man hinner väll inte de på 2 månader?
Skulle va tråkigt om man bara hamnade på nån båt som öker kors och tvärs över östersjön eftersom jag gjorde det förra gången.

Så iaf jag vill ha förslag på schyssta båtar med soft besättning och som helst ska gå ner till medelhavet eller nått annat land där det är varmt och ölen är billig

Redderierna som gäller finns här http://www.sjofart.org/ till höger.

Nej, du hinner inte runt klotet på 2 månader.

Strunta i allt vad billig öl, "soft" besättning och fint väder är. Du är ombord för att lära dig, inte för att ha semester. Välj ett rederi som värnar om de elever som kommer ut, och som faktiskt bryr som om vad DU gör under arbetstid. Om möjligt, fråga några fd motorelever vad de tyckte var bra under sin praktik.

Den bilden jag har är att färjor sällan ger så mycket som torrlast/tank, men det kanske är någon som är av annan uppfattning.

För övrigt finns det en tråd för sjö på https://www.flashback.org/showthread.php?t=632681
Citera
2008-10-20, 11:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowbelowunder

Strunta i allt vad billig öl, "soft" besättning och fint väder är. Du är ombord för att lära dig, inte för att ha semester. Välj ett rederi som värnar om de elever som kommer ut, och som faktiskt bryr som om vad DU gör under arbetstid. Om möjligt, fråga några fd motorelever vad de tyckte var bra under sin praktik.

Kan man inte lära sig och ha kul eller? Herregud tror du att de är mindre jobb på båtar som går till japan än de är på båtar som går mellan trelleborg och rostock?

Eftersom jag inte vet vilket redderi som värnar om eleverna så kan jag ju inte dirrekt söka efter det utan de enda jag vet är vart dom går så det är de jag går efter.

Och att fråga andra elever ger inte så mycket eftersom jag kanske hamnar med nån helt annan besättning än va dom gjorde.
Citera
2008-10-20, 15:17
  #4
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Ok nu ska jag ut på min sista apu period på 2 månader.

Iaf så ska jag va ute i 2 månader i streck (som motorelev) och jag vill iaf ha en schysst båt som helst ska gå så långt bort från sverige som möjligt.

Är lite sugen på wallenius för dom går ju jorden runt men man hinner väll inte de på 2 månader?
Skulle va tråkigt om man bara hamnade på nån båt som öker kors och tvärs över östersjön eftersom jag gjorde det förra gången.

Så iaf jag vill ha förslag på schyssta båtar med soft besättning och som helst ska gå ner till medelhavet eller nått annat land där det är varmt och ölen är billig

Redderierna som gäller finns här http://www.sjofart.org/ till höger.

Och hur kommer det sig att du kan välja och vraka bland alla båtar? Vi vanliga dödliga blir iaf tilldelade platser. Sen att det är en skitbåt med åror istället för motorn är det ingen som gnäller över.
Citera
2008-10-20, 16:29
  #5
Medlem
Lowbelowunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Kan man inte lära sig och ha kul eller? Herregud tror du att de är mindre jobb på båtar som går till japan än de är på båtar som går mellan trelleborg och rostock?

Eftersom jag inte vet vilket redderi som värnar om eleverna så kan jag ju inte dirrekt söka efter det utan de enda jag vet är vart dom går så det är de jag går efter.

Och att fråga andra elever ger inte så mycket eftersom jag kanske hamnar med nån helt annan besättning än va dom gjorde.

Varför bemödar du dig med att skapa en tråd där du frågar om råd från de som är mer erfarna när du själv inte är intresserad av att lyssna?
Citera
2008-10-20, 18:20
  #6
Medlem
Laurin går mest på sydamerika/centralamerika så det vore nog ett bra val, dom är ju lite större också och har man tur så blir det något dygn till hamn. Annars har broström båtar som går europa - usa -centralamerika, också lite större, 50t tonnare 2st, men om du bara får speca rederi så kan du ju ha oturen att hamna på deras mindre roliga båtar som går österjö - nordsjöfart. Transatlantic har gamla båtar men bra trader, också mycket europa - usa -canada -centralamerika. Fördelen med laurin och broström är att det är tanker. Resten kan du nog skrota bland den där listan.

Hoppas du blev någe klokare.

/mvh
Citera
2008-10-21, 15:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Och hur kommer det sig att du kan välja och vraka bland alla båtar? Vi vanliga dödliga blir iaf tilldelade platser. Sen att det är en skitbåt med åror istället för motorn är det ingen som gnäller över.
Alla får söka söla vilka båtar dom vill (även usa båtar om du skaffar visum där) men det är inte säkert du får den båten du vill ha.
Vi vart tilldelade platser i 2an men kunde ända söka fritt på andra båtar om vi ville det.


Citat:
Ursprungligen postat av Lowbelowunder
Varför bemödar du dig med att skapa en tråd där du frågar om råd från de som är mer erfarna när du själv inte är intresserad av att lyssna?
Givetvis har du rätt i att jag ska vara på en båt som ger en bra utbildning iställe men med en ''soft'' är chanserna större att man får en bra handledare man kan arbeta med.
Sen kan jag inte veta vilket redderi som är bra eller inte (har bara hört att wallenius är dåliga)
Förra gången va jag på en färja som bara gick fram och tillbaka mellan tyskland och sverige så jag vill ju helst fara nån annanstans den här gången.

Citat:
Ursprungligen postat av jesperjosef
Laurin går mest på sydamerika/centralamerika så det vore nog ett bra val, dom är ju lite större också och har man tur så blir det något dygn till hamn. Annars har broström båtar som går europa - usa -centralamerika, också lite större, 50t tonnare 2st, men om du bara får speca rederi så kan du ju ha oturen att hamna på deras mindre roliga båtar som går österjö - nordsjöfart. Transatlantic har gamla båtar men bra trader, också mycket europa - usa -canada -centralamerika. Fördelen med laurin och broström är att det är tanker. Resten kan du nog skrota bland den där listan.

Hoppas du blev någe klokare.

/mvh
Tack för tipsen. Har tänkt lite på transantlantic.
Men gammla båtar är väll rätt bra iaf i maskin om man vill lära sig nått eftersom det är mycket grejer som måste servas och sånt.
Citera
2008-10-21, 18:44
  #8
Medlem
ja visst tusan är det så, finns nog inget som är sämre än att vara på ett nybygge som elev. Transatlantic är bra val, stort rederi med ganska bra chanser att få jobb sen. Såg nu att den där listan ändrar ju sig när man går in på sjofart.org Så mitt tidigare uttal om att "resten kan skrotas" kan du nog skrota. Såg ett par rederier till som är bra, blev främst överraskad att se tk-group. Har dock inte tid just nu att redogöra mer så du får klara dig ändå. Transatlantic är som sagt ett bra val.
Mvh
Citera
2008-10-22, 14:24
  #9
Medlem
avgasindianens avatar
Dom Transatlantic båtarna som var uppe som går mellan Europa-Nord/Syd Amerika måste jag varna för.
Visst, det är gamla båtar och man lär sig mycket på dom, men den jag var på söp besättningen sanslöst mycket på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback