• 1
  • 2
2008-10-19, 19:28
Medlem
Richie Apriles avatar
Bor i bostadsrätt och satte nyss in en ny lampa i badrummet varpå dvärgbrytaren för badrum och hall slog ifrån, när jag satte på den igen hände ingenting så nånting måste gått i proppskåpet?
Vet att man inte får byta de här grejerna själv (speciellt inte jag som har tummen mitt i handen), hur mycket kan det kosta att anlita en elektriker för det här? Måste väl vara en rätt så enkel grej (så länge det inte blivit något kabelfel?)
Citera
2008-10-19, 20:04
Medlem
Själva dvärgbrytaren kommer nog elektriken vilja ha runt en hundring för. Sedan tillkommer väl en timme debitering 500kr. Så 600kr borde du komma undan med.

Hade du vart min polare hade det kostat en kaffe + fikabröd allt som allt...

Det är inte så att du har en separat jordfelsbrytare för badrummet som löst ut oxå? Det är inte så vanligt att dvärgbrytare ger upp helt...
Citera
2008-10-19, 21:40
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Bor i bostadsrätt och satte nyss in en ny lampa i badrummet varpå dvärgbrytaren för badrum och hall slog ifrån, när jag satte på den igen hände ingenting så nånting måste gått i proppskåpet?
Vet att man inte får byta de här grejerna själv (speciellt inte jag som har tummen mitt i handen), hur mycket kan det kosta att anlita en elektriker för det här? Måste väl vara en rätt så enkel grej (så länge det inte blivit något kabelfel?)
Ingen huvudsäkring som löst?

Varför löste den ut öht? Kopplade du din nya lampa fel?
Citera
2008-10-20, 07:33
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Ingen huvudsäkring som löst?

Varför löste den ut öht? Kopplade du din nya lampa fel?
Huvudsäkringen är som den ska... Allt annat fungerar ju.

Jag var lite otydlig i mitt första inlägg, det var inte lampa jag bytte, utan bara glödlampa.
Citat:
Ursprungligen postat av FSS
Det är inte så att du har en separat jordfelsbrytare för badrummet som löst ut oxå? Det är inte så vanligt att dvärgbrytare ger upp helt...
Vad jag vet är det bara en jordfelsbrytare här och den hade inte löst ut...
Citera
2008-10-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Huvudsäkringen är som den ska... Allt annat fungerar ju.
Mja, såvida du endast har en huvudsäkring. Om du har trefas in i lyan har du således tre huvudsäkringar. Sedan kan en säkring mycket väl se hel ut, den färgade plutten lossnar inte alltid när säkringen brinner...
Citera
2008-10-20, 22:40
Medlem
Wie bitte?s avatar
Relaterad fråga : jag har hört att en automatsäkring endast tål ett visst antal utlösningar innan de är skrot. Hur många rör det sig om?
Citera
2008-10-20, 22:48
Medlem
Inte alls många. Säg 4-5 st med behållen karaktärstik (utlösningstid etc...) Sedan kommer de lösa ut tidigare. Detta är en av nackdelarna med dvärgbrytare eftersom det krävs en elektriker som kommer och byter dem. En vanlig propp byter ju vilken pappskalle som helst.

Kikar man på moderna centraler ute i industrin är det så gott som alltid gamla hederliga säkringar. Mindre kul att produktionen ska bli lidande flera timmar medan man letar efter en ledig elektriker istället för att bara langa in en ny propp...
Citera
2008-10-20, 22:56
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Inte alls många. Säg 4-5 st med behållen karaktärstik (utlösningstid etc...) Sedan kommer de lösa ut tidigare. Detta är en av nackdelarna med dvärgbrytare eftersom det krävs en elektriker som kommer och byter dem. En vanlig propp byter ju vilken pappskalle som helst.

Kikar man på moderna centraler ute i industrin är det så gott som alltid gamla hederliga säkringar. Mindre kul att produktionen ska bli lidande flera timmar medan man letar efter en ledig elektriker istället för att bara langa in en ny propp...
Ett argument så gott som något att inte byta ut den befintliga (gängsäkrings-)centralen hemmavid alltså.

Men vad gör man med en central där ryttarna på PE- och N -skenan inte räcker till? Kan man sätta upp fler PEN-skenor lagligt?
hur kombinerar man detta med viljan att installera JFB lämpligast?

Kan man smocka upp en svinstor N-skena och en svinstor PE-skena i samband med detta?
Citera
2008-10-20, 23:04
Medlem
Det är en kostnadsfråga

PEN-skena? För att kunna ha JFB krävs att PE och N är två skilda skenor.
Citera
2008-10-20, 23:09
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Det är en kostnadsfråga

PEN-skena? För att kunna ha JFB krävs att PE och N är två skilda skenor.
Jag vet, därav frågan! Sörlåt om jag var otydlig.
Kan man sätta upp nya, större skenor utanför nuvarande central och bara dra över en plastkapsling?

Jag kan göra en helt laglig JFB-installation som det är men det känns inget bra iom att nuvarande skenor ser ut som råttbon med blandade färger, ryttare på ryttare, ja, du vet.

Jag vill göra säkert och snyggt i min central helt enkelt.
Citera
2008-10-20, 23:15
Medlem
Mja, måhända att det är tillåtet men att ha säkring och fas i en kapsling och sedan nolla och jord i en annan kapsling känns inte helt hundra. Det ska vara översiktligt.

Har du en bild på råttboet?

Om du kommit så långt att du vill snygga upp i centralen är det inte så långt till att köpa en större central (med gängsäkringar om du så vill) och dra om FKn som blir för kort eller har fel färger. Eller är det massa utanpåliggande kabel?
Citera
2008-10-20, 23:25
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Mja, måhända att det är tillåtet men att ha säkring och fas i en kapsling och sedan nolla och jord i en annan kapsling känns inte helt hundra. Det ska vara översiktligt.

Har du en bild på råttboet?

Om du kommit så långt att du vill snygga upp i centralen är det inte så långt till att köpa en större central (med gängsäkringar om du så vill) och dra om FKn som blir för kort eller har fel färger. Eller är det massa utanpåliggande kabel?
Ska fixa foto. Men det är blandat mellan gamla typen av kulo (köttjuven) med röd jord och modern FK (har bytt i stort sett all FK i hemmet). Iom att jag bytt FK:n så har jag ju lämnat lite extra varje gång jag dragit in ett "bo" till centralen så det blir ju lite extra FK-burr. Så det är lite svårt att få på kåpan för tillfället.
Vad gäller jordskenan så är den övermelamrad iallafall och alternativ behövs, helst utan att byta hela centralen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in