• 1
  • 2
2008-10-19, 17:58
Medlem
Novalines avatar
Satt vid datorn för några timmar sen. Då jag skulle klicka ner en internetsida så fick datorn sprätt och samma sida jag klicka ner poppa upp i mängder. Jag kunde inte få det att sluta så jag stängde av datorn på knappen.

Nu när jag ska starta datorn så kommer det inte längre än till windowsikonen som laddar sen blir det bluescreen. Kan inte göra något!

Vad kan det bero på och hur ska jag lösa det?
Citera
2008-10-19, 18:46
Medlem
liqueurs avatar
Det är svårt att ge ett svar utan att veta vilket felmeddelande som "blå skärmen visade", men oftast så brukar det hjälpa att starta datorn i "senast fungerande konfiguration"

gör så här,

tryck tangenten F8 precis efter att startskärmen visas och innan Windows XP börjar laddas.
välj "senast fungerande konfiguration"

Om inte detta fungerar så är det antagligen enklast att installera om/över operativsystemet.
Citera
2008-10-19, 19:07
Medlem
Novalines avatar
Jo jag testade det du sa och samma sak hände.

Så du säger alltså att jag måste ta bort och instalera om hela windows vilket kommer göra att allt på hårddisken försvinner?
Hur går jag tillväga för att göra det då jag inte kommer in i windows?

Finns det inget annat alternativ?
Citera
2008-10-19, 19:21
Medlem
w580is avatar
testat felsäkert läge?
Citera
2008-10-19, 19:27
Medlem
Novalines avatar
När jag väljer safe mode så kommer det upp en massa text sen blir det bluescreen igen. Vad beror det på?
Citera
2008-10-19, 19:31
Medlem
w580is avatar
Vad får du för felmeddelande?
Citera
2008-10-19, 19:37
Medlem
Novalines avatar
Det står att windows har stängts ner för att inte orsaka skada.

Längst ner står det typ STOP 0x00000024 sen en jävla massa siffror och bokstäver efter.
Citera
2008-10-19, 19:54
Medlem
Andreasvbs avatar
http://support.microsoft.com/kb/228888

Gör det som står under "Using Recovery Console on a Single Drive Computer".
Börja från steg 4, eftersom du har XP.
Kanske byt ut mot:
chkdsk driveletter: /f
chkdsk driveletter: /r
Senast redigerad av Andreasvb 2008-10-19 kl. 19:58.
Citera
2008-10-19, 19:57
Medlem
Novalines avatar
Ok, ska se om jag kan hitta skivorna och lösa det. återkommer med svar!

Tack för all hjälp än så länge!
Citera
2008-10-19, 20:38
Medlem
Novalines avatar
Det går inte att lösa på något sätt utan att använda skivorna? Jag verkar ha förlagt dom.
Citera
2008-10-19, 23:55
Medlem
Lånar tråden. Samma sak har hänt mig på min laptop. Eftersom jag inte vet vilken CD jag använde. Kan jag använda en annan windows XP cd att köra recover/repair med eller måste det vara samma?
Citera
2008-10-19, 23:58
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfmn
Lånar tråden. Samma sak har hänt mig på min laptop. Eftersom jag inte vet vilken CD jag använde. Kan jag använda en annan windows XP cd att köra recover/repair med eller måste det vara samma?

man kan boota upp recovery console för dos läge på mer eller mindre vilken Windows skiva som, bara man LÄSER vad datorn har att erbjuda under booten så är det lungt, således behöver det INTE vara exakt en viss skiva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in