2008-10-19, 16:07
Medlem
Min bror har just börjat på gymnasiet och han är borta från skolan en del, rätt ofta oanmäld frånvaro. och nu undrar jag om det sänker betygen? kanske en dum fråga men han är ju så smart och får ofta höga poäng på alla proven är det inte det som ska räknas, sätter man inte betyg på kunskapen?

MVH// SEliten
Citera
2008-10-19, 16:11
Bannlyst
Det sänker inte betygen förutom att han missar lektioner och därmed kan det eventuellt gå sämre på proven. Han bör dock tänka på att sjukanmäla sig när han är hemma och "sjuk" så han inte blir av med studiebidraget.
Värt att nämna är att med betygen man får efter varje årskurs så står det hur mycket ogiltig samt giltig frånvaro man har haft, kanske inte så lyckat att ligga på 60% frånvaro då.
Citera
2008-10-19, 16:15
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjaarN
Det sänker inte betygen förutom att han missar lektioner och därmed kan det eventuellt gå sämre på proven. Han bör dock tänka på att sjukanmäla sig när han är hemma och "sjuk" så han inte blir av med studiebidraget.
Värt att nämna är att med betygen man får efter varje årskurs så står det hur mycket ogiltig samt giltig frånvaro man har haft, kanske inte så lyckat att ligga på 60% frånvaro då.
Lärare som stör sig på att elever är frånvarande kan mycket väl sänka betygen om de verkligen vill.
Citera
2008-10-19, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Lärare som stör sig på att elever är frånvarande kan mycket väl sänka betygen om de verkligen vill.
Det kan det säkert, men chansen är inte stor. Kanske om man är borta 70% av lektionerna och när man väl är där så är man dryg, högljud och irriterande. Men om man är där oftast och kommer överens med läraren så tvivlar jag starkt på att betyget blir sänkt.
Citera
2008-10-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum

Ja, de kan ju se lektionerna som en del av kursen. Alltså att proven bara behandlar en del av kursen medan man ska "bevisa" resten på lektionerna. Sen om man har nån rätt att få ett slutprov på alltihopa och bli bedömd efter det, vet jag inte.
Citera
2008-10-19, 16:23
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjaarN
Det kan det säkert, men chansen är inte stor. Kanske om man är borta 70% av lektionerna och när man väl är där så är man dryg, högljud och irriterande. Men om man är där oftast och kommer överens med läraren så tvivlar jag starkt på att betyget blir sänkt.
Det beror på vilken lärare det handlar om också.
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Ja, de kan ju se lektionerna som en del av kursen. Alltså att proven bara behandlar en del av kursen medan man ska "bevisa" resten på lektionerna. Sen om man har nån rätt att få ett slutprov på alltihopa och bli bedömd efter det, vet jag inte.
Vill man vara lite i skolan är det självklart bättre att tenta av kurserna genom att begära prövning eller vad det nu heter.
Citera
2008-10-19, 16:31
Medlem
En del av betygskriterierna för "godkänd" i alla ämnen handlar om bla ansvarstagande, förmåga till samarbete osv och det blir ju svårt att visa att man uppnått dessa genom att skolka från lektionerna.

Som ett insidetips alltså.
Citera
2008-10-19, 16:32
Medlem
Som jag fattar det så är det inte rätt enligt (?) att sänka betygen pågrund av frånvaro men läraren kan lika gärna tycka illa om honom för detta och sänka betygen för det?
Citera
2008-10-19, 16:36
Medlem
Beror på.

Enligt de regler och bestämmelser som finns får läraren inte sänka betyg pga frånvaro. Betyget skall utgå från elevens kunskap.

Sen är det som vanligt att lärare sätter betyg efter uppfattning och inte prestation allt som oftast. Speciellt i samhällsorienterade ämnen.
Citera
2008-10-19, 16:40
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Som jag fattar det så är det inte rätt enligt (?) att sänka betygen pågrund av frånvaro men läraren kan lika gärna tycka illa om honom för detta och sänka betygen för det?
Ja i det stora hela. Visst skall lärarna göra en objektiv bedömning men alla är inte så professionella som det fordras, de är ju bara människor de också. Vissa lärare har sina favoriter som kommer lätt undan, andra ställer högre krav på just dem, och i vissa klasser där många ligger bra till kan det resultera i att några får lägre betyg än vad de fått om deras klasskamrater varit "sämre", samt att det motsatta även gäller och så vidare. Att få bra betyg är en hel vetenskap som omfattar mycket kunskap om läraren.
Citera
2008-10-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten

Säg till honom att begära en prövning på hela kursinnehållet av läraren då. Om det inte går så kan du ju alltid följa med han till rektorn och reda ut det där. Om det visar sig att kursen innehåller några flum-moment som inte riktigt går att testa på en skrivning så får han väl välja till en kurs där det går, och ändå få fullständigt betyg.

Bäst av allt vore förstås att gå till skolan, men vem är jag att döma.
Citera
2008-10-19, 17:22
Medlem
Circes avatar
När det gäller språk så ingår det oftast i betygskriterierna att man visar kunskap båda skriftligt och muntligt. Om du då alltså är frånvarande en hel del tror jag det garanterat sänker ditt betyg, speciellt om du missar muntliga redovisningar eller liknande.
Men precis som de andra säger så har läraren egentligen inte rätt att sänka dina betyg på grund av frånvaro, men är du borta en hel del kan de bra göra det ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in