2008-10-19, 17:42
Medlem
Närvaro är en viktig del i betyget
Citera
2008-10-19, 18:14
Medlem
Maxieboys avatar
Det är väl lite olika. Jag kände aldrig att min frånvaro bidrog till sämre betyg. T.ex så hade jag nog över 30% frånvaro sista året i grundskolan, kanske mer, och gick ut med MVG och VG i alla ämnen.

I gymnasiet kanske det var lite hårdare. Skulle nog fått bättre betyg om jag var där mer. Men då gäller det också att man kan hantera att vara borta mycket.. Alltså att kunna arbeta själv och ha en viss intelligens. Är han också korkad är det nog kört, för ingen lärare gillar korkade elever.

Förstår att han är borta. Går åt så mycket nödvändig tid i skolan åt helt löjliga saker.
Citera
2008-10-19, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weizzz
Närvaro är en viktig del i betyget

Hur motiverar du detta? Är det din personliga åsikt? Isf, varför?
Citera
2008-10-19, 19:33
Medlem
Snövits avatar
Barn och familj --> Arbetsliv och studier

/Mod
Citera
2008-10-19, 22:59
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har länge fått höra (av lärare och övrig skolpersonal) att har man mer 30 % frånvaro i en kurs, så påverkar det betyget. 80 % närvaro krävs totalt, när man räknar ihop närvaron på alla lektioner (oavsett kurs). Är det helt fel information som jag fått då?

Jag hade till och med en lärare på gymnasiet (hade henne i flera kurser) som använde närvaron som ett verktyg för att avgöra betygen.
Citera
2008-10-19, 23:06
Medlem
Så vitt jag vet så är det ifrån lärare till lärare. Vissa anser att det är väsentligt att betygsätta elevens engagemang i ämnet... En kurs är ju generellt sett, mycket mer än bara höga poäng på prov. Jag kanske kan allting om religion, men om jag inte går någon religionskurs så kan jag inte få betyg i det.

Det är väl viss skillnad, men det finns kanske något sammanhang egentligen?
Citera
2008-10-19, 23:18
Medlem
Hårbolls avatar
Om brodern i trådstarten nu är så jävla smart räcker det väl med att han fixar godkänt i de ämnen som han behöver för vidare studier och sedan dänger in 2.0 på högskoleprovet.

Men skyll inte på mig sen när han totalt saknar studievana och diciplin och eventuellt kuggar sin utbildning.
Citera
2008-10-20, 00:07
Medlem
Mister Shanklys avatar
Självklart beror det på vilket ämne man pratar om.

Har du exempelvis 50% frånvaro i matematik men spikar det nationella provet, får du nog MVG.

Om du däremot har 50% frånvaro i idrott kan du glömma högsta betyget, och mest troligt det näst högsta också. Här kan nämligen läraren lätt yrka på att du missat praktiska moment.
Citera
2008-10-20, 12:37
Medlem
Helt fel. Det finns ingen exakt procentsats som säger huruvida du kan uppnå alla betygskriterier eller inte. I teorin är de möjligt att spika hela ämnet med 1% närvaro även om det i praktiken uppenbarligen är omöjligt. Det (ska) kräv(a)s lika mycket av en kurs på gymnasiet som en prövning och en prövning avgörs ju med ett eller fler moment där samtliga betygskriterier kan uppnås - ingen speciell närvaro där inte!

Dock är det väsentligt lättare att visa att du uppnår alla betygskriterier om du är på många lektioner - uppenbarligen. Tyvärr har vissa lärare, som din fråga vittnar om, troligtvis själva haft dålig närvaro på lärarhögskolan och därför missat helt hur betygsättning går till.

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag har länge fått höra (av lärare och övrig skolpersonal) att har man mer 30 % frånvaro i en kurs, så påverkar det betyget. 80 % närvaro krävs totalt, när man räknar ihop närvaron på alla lektioner (oavsett kurs). Är det helt fel information som jag fått då?

Jag hade till och med en lärare på gymnasiet (hade henne i flera kurser) som använde närvaron som ett verktyg för att avgöra betygen.
Citera
2008-10-20, 14:49
Medlem
Att du får mvg på alla prov spelar ingen roll om läraren inte gillar dig. Dom sänker dig till vg iaf.

Enligt mig borde inte närvaro ha nån inverkan på tex kurser som matte men självklart mer på typ svenska,idrott och bild.
Senast redigerad av Fistor 2008-10-20 kl. 14:52.
Citera
2008-10-20, 14:58
Medlem
Exakt, om läraren gillar dig är ju alltid ett plus eller två i betygsräkningen haha. De flesta lärare orkar inte utgå från betygskriterier utan räknar ihop alla dina betyg till ett snitt. Du kan ju gissa åt vilket håll avrundningen blir beroende på er relation.
Citera
2008-10-21, 04:30
Medlem
Kafis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Lärare som stör sig på att elever är frånvarande kan mycket väl sänka betygen om de verkligen vill.

tyvärr är det så i detta land.. dock gjorde jag deals med mina matte-lärare i gymnasiet att jag lovade att spika proven och nationella men inte dyka upp på lektionerna och det gick hur bra som helst.

gjorde samma sak i min CISCO kurs och fick G i början trots att jag fick 94% på slutprovet som sätter betygen (överklagade till rektorn och fick mvg:et tillslut).

ämnen som tex historia o samhällsvetenskap etc kan man skippa eftersom du måste vara "delaktig" i diskussionerna på lektionen för att uppnå högsta betyg. lol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in