Helt fel. Det finns ingen exakt procentsats som säger huruvida du kan uppnå alla betygskriterier eller inte. I teorin är de möjligt att spika hela ämnet med 1% närvaro även om det i praktiken uppenbarligen är omöjligt. Det (ska) kräv(a)s lika mycket av en kurs på gymnasiet som en prövning och en prövning avgörs ju med ett eller fler moment där samtliga betygskriterier kan uppnås - ingen speciell närvaro där inte!
Dock är det väsentligt lättare att visa att du uppnår alla betygskriterier om du är på många lektioner - uppenbarligen. Tyvärr har vissa lärare, som din fråga vittnar om, troligtvis själva haft dålig närvaro på lärarhögskolan och därför missat helt hur betygsättning går till.
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag har länge fått höra (av lärare och övrig skolpersonal) att har man mer 30 % frånvaro i en kurs, så påverkar det betyget. 80 % närvaro krävs totalt, när man räknar ihop närvaron på alla lektioner (oavsett kurs). Är det helt fel information som jag fått då?
Jag hade till och med en lärare på gymnasiet (hade henne i flera kurser) som använde närvaron som ett verktyg för att avgöra betygen.