Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-19, 09:32
Medlem
Tjenare!
Såg att biltema fått in en induktionshäll att sälja, och det skulle enligt mig vara guld att ha en sån i köket.
Framförallt tänker jag på wok som jag är storätare av. Måste väl vara perfekt att köra wok på en sån va? om man inte har en gasspis dvs.

Tänker också på tex pasta, vattnet kokar ju direkt när man kör igång induktionshäll så det måste ju gå fort som fan.

kan nån som kan det där mer watt och sånt kolla om det är något bra eller? vill inte köpa den o sen är lika bra som en vanlig elspis liksom.
Det måste väl funka att ha alla vanlig pannor o kastruller till induktion med va? ända som inte funkar är väl aluminium?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145844

399:-
Citera
2008-10-19, 10:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RektalRotor
1. Måste väl vara perfekt att köra wok på en sån va? om man inte har en gasspis dvs.

2. Tänker också på tex pasta, vattnet kokar ju direkt när man kör igång induktionshäll så det måste ju gå fort som fan.

3. Det måste väl funka att ha alla vanlig pannor o kastruller till induktion med va? ända som inte funkar är väl aluminium?
1. Det går alldeles utmärkt att woka på alla typer av källor. Gas är dock enligt min åsikt det bästa.

2. Ja, det går fortare än på en "tjockspis".

3. Nej, det funkar inte med alla pannor och kastruller! Du blir tvungen att utföra magnettestet. Det faktum att en kastrull är tillverkad i metall betyder inte per automatik att det funkar!!

~Paul~
Citera
2008-10-19, 11:01
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RektalRotor
Tjenare!
Såg att biltema fått in en induktionshäll att sälja, och det skulle enligt mig vara guld att ha en sån i köket.
Framförallt tänker jag på wok som jag är storätare av. Måste väl vara perfekt att köra wok på en sån va? om man inte har en gasspis dvs.

Tänker också på tex pasta, vattnet kokar ju direkt när man kör igång induktionshäll så det måste ju gå fort som fan.

kan nån som kan det där mer watt och sånt kolla om det är något bra eller? vill inte köpa den o sen är lika bra som en vanlig elspis liksom.
Det måste väl funka att ha alla vanlig pannor o kastruller till induktion med va? ända som inte funkar är väl aluminium?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145844

399:-

Kul. Induktion betyder ju inte automatiskt att det är en bra spis. Min induktion är t.ex. dubbelt så kraftfull som den du tittar på. Om du har en gasspis hemma gör du ett nerköp.
Citera
2008-10-19, 11:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Kul. Induktion betyder ju inte automatiskt att det är en bra spis. Min induktion är t.ex. dubbelt så kraftfull som den du tittar på. Om du har en gasspis hemma gör du ett nerköp.
En fråga av intresse här. Kommer dina vanliga plattor upp till 4KW eller är det bara ugnen som gör det?

~Paul~
Citera
2008-10-19, 11:25
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En fråga av intresse här. Kommer dina vanliga plattor upp till 4KW eller är det bara ugnen som gör det?

~Paul~

Ugnarna sitter några meter bort så dom har inget med saken att göra. Den starkaste plattan kommer upp i 4,4.
Citera
2008-10-19, 12:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Ugnarna sitter några meter bort så dom har inget med saken att göra. Den starkaste plattan kommer upp i 4,4.
OK, inte illa.

~Paul~
Citera
2012-12-12, 14:08
Medlem
Bumpar den här tråden. Hur pass prisvärda/bra är dom här billiga induktionsplattorna? Finns en från Jula som jag funderat på: http://www.jula.se/induktionsplatta-1800-w-802404

Jag har för tillfället en väldigt irriterande keramikhäll från Siemens. Den har en kant runt omkring, så det är omöjligt att använda stora pannor i den. Tänkte det kunde vara smidigt med en induktionsplatta som jag kan ta fram när det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in