2008-10-19, 02:04
Medlem
när jag som vanligt satt och fantiserade att jag var som "Hiro" i tv serien heroes, och kunde stanna tiden och busa med alla kom jag att tänka på en sak. när man stannar tiden stannar man ju även ljuset, vilket borde göra så att allt ser konstigt ut, om man kan se nåt överhuvudtaget. ljuset från ett objekt som jag tittar på när jag stannar tiden borde ju fortfarande nudda min näthinna, men så fort jag rör på mej o tittar åt nåt annat håll så.....kan jag inte riktigt föreställa mej vad som händer?
Citera
2008-10-19, 02:50
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
när jag som vanligt satt och fantiserade att jag var som "Hiro" i tv serien heroes, och kunde stanna tiden och busa med alla kom jag att tänka på en sak. när man stannar tiden stannar man ju även ljuset, vilket borde göra så att allt ser konstigt ut, om man kan se nåt överhuvudtaget. ljuset från ett objekt som jag tittar på när jag stannar tiden borde ju fortfarande nudda min näthinna, men så fort jag rör på mej o tittar åt nåt annat håll så.....kan jag inte riktigt föreställa mej vad som händer?
Om du fryser precis allt utom dig själv så bör det blir rätt så svart. Kul idé faktiskt. Har aldrig tänkt på det. Jag tror det kan bli ett problem att andas också med alla stillastående luftmolekyler i luften. Jag skulle råda dig att inte frysa allt.
Citera
2008-10-19, 03:35
Medlem
PPsons avatar
Du skulle inte ens kunna röra på dig då alla atomer som inte "är dig" är fast i tiden.
Citera
2008-10-19, 04:46
Medlem
morgontrötts avatar
Svart?
Vem skulle uppfatta det som svart?
Ingen skulle uppfatta någonting som någonting eftersom ingenting sker.
Citera
2008-10-19, 04:48
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgontrött
Svart?
Vem skulle uppfatta det som svart?
Ingen skulle uppfatta någonting som någonting eftersom ingenting sker.
Han fryser allt utom sig själv.. Så jo..
Citera
2008-10-19, 04:53
Medlem
morgontrötts avatar
Tiden fortsätter alltså för en observatör?
Vad förväntas gälla mer då, att materia i "fryst" tillstånd kan rubbas av observatören? Är då tiden verkligen stilla för materian?
Om materia i fryst tillstånd inte kan rubbas av observatören, ja då var det godnatt ganska fort.
Citera
2008-10-19, 05:04
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Tiden fortsätter alltså för en observatör?
Det var det som var scenariot, ja.

Citat:
Om materia i fryst tillstånd inte kan rubbas av observatören, ja då var det godnatt ganska fort.
Ja..
Citera
2008-10-19, 10:28
Medlem
seriouss avatar
Om man då, som observatör, befann sig i nästan 100% perfekt vakum och började springa skulle man väl bli genomborrad av stillastående partiklar, men nästan helt utan motstånd då de är så små?
Citera
2008-10-19, 13:38
Medlem
PPsons avatar
Men nu kan man ändå vistas i vakum då din kropp skulle bränna sönder sig själv pga den låga kokpunkten i vakum.

Fan man kan inte ha några kläder heller då de också skulle vara fast i tiden.
Citera
2008-10-19, 13:58
Medlem
fast det borde väl inte bli helt svart? rummet är ju fortfarande fyllt med massa ljus. kanske blir allt vitt istället? när man rör sej framåt träffar ju ljus av alla möjliga våglängder ögat.
Citera
2008-10-19, 17:27
Medlem
Y0dAs avatar
Om vi bara fokuserar på ögat så skulle det nog bli väldigt mörkt, iaf om vi antar att inte ditt ögats funktionalitet stannat av och fastnat i den bild du såg när ljuset stannade. För det som gör att du ser saker är ju att ditt öga träffas av ljus och ljuset rör sig ju som bekant ganska snabbt, men om ljuset står stilla så är din enda chans att få in ljus att springa in i de fotoner som hänger i luften så att de träffar ögat, och med tanke på hur mycket långsammare du springer än ljusets hastighet så skulle det inte alls bli samma stora mängd fotoner som träffade ditt öga och således skulle det bli väldigt mörkt.
Citera
2008-10-19, 17:30
Medlem
Gimcors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
fast det borde väl inte bli helt svart? rummet är ju fortfarande fyllt med massa ljus. kanske blir allt vitt istället? när man rör sej framåt träffar ju ljus av alla möjliga våglängder ögat.
Det skulle väl inte heller riktigt funka då ljusets hastighet är väldigt mycket snabbare än hastigheten av att gå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in