Citat:
Ursprungligen postat av deafen
Enligt relativitetsteorin färdas allt med konstant hastighet c i dimensionen rumtiden. Så som jag har förstått det färdas fotonerna i hastigheten c i rummet och står därmed stilla i tiden. Fotoner "upplever" alltså inte tid och om tiden skulle frysas skulle väl fotonerna vara opåverkade och fortfarande färdas i c i rummet.
Lustigt. Jag vet ej hur väl det du säger stämmer överens med rådande teorier men jag har hört exakt samma formulering. Vidare tycker jag det är en intressant frågeställning. Kommer även ljus stanna upp? Kommer vi känna av jordens gravitation, d.v.s. kommer gravitationens budbärarpartiklar nå oss?
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Hastighet = sträcka/tid
300 000 m/s = 300 000 meter genom 1 sekund.
Anta att "tiden" halveras och det nya begreppet kallas "nytid" och har enheten "nysek". 1 sek = 2 nysek.
300 000 m / 2 nysek = 150 000 m/s
Vi saknar ned tiden ännu mer och hastigheten sjunker. Till slut rör sig ljuset med 0 m/s.
Alltså blir allt svart. Fast å andra sidan är det nog svårt att överhuvudtaget existera utan tid.
Ursäkta, är du hög? Då skulle jag kunna tänka mig att det där lät riktigt bra.
om 2 nysek = 1 sek så är 300 000m / (2 nysek) = 300 000m / (sek)
Att du skapar nya enheter förändrar ju faktiskt inte storheten.
Däremot skulle det vara ett sätt att se på frågan. Ljus färdas uppenbarligen en kortare sträcka om det får mindre tid på sig. Problemet är ju att vi har en observatör utanför detta referenssystem för vilken tiden ej står still. Ljus har ju den egenskapen att det rör sig lika snabbt (ca 300 000
km/s) för alla observatörer så frågan är om det inte skulle fortsätta färdas för den externa observatören.
Ännu mer intressant är frågan om vad som skulle hända då vi startar tiden igen. För en observatör utanför "tidsbubblan" skulle allt som skedde i bubblan ske på noll tid (inte nolltid

). Vidare skulle svartkroppsstrålningen från föremålen i bubblan färdas med ljusets hastighet även enligt den externa observatören och alltså utsändas samtidigt. Denna ljuspuls med mycket kort varaktighet skulle förmodligen förblinda eller förånga betraktarna, beroende på hur lång tid som passerade inuti bubblan. Eller så skulle ljuset som ju har ändlig energi och nära noll varaktighet vara så energitätt (högfrekvent) att det inte interagerar med materia.
Slut på natt-svammel.