2008-10-19, 17:56
Medlem
men jag tror att rummet är fullt av fotoner till 100% även om tiden stannat. hur långsamt man än rör sej så träffar man ju hela tiden nya fotoner. i och med att ljuset skickas ut så oändligt snabbt borde det ju inte finnas några mörka fläckar i rummet.

om det hade varit så att reflekterande objekt skickade ut några enstaka fotoner i sekunden hade det ju blivit så att man hade sett lite ljus, sen hade man fått gå några steg för att träffa på nästa foton, och sen gå lite till för att träffa nästa foton. och då hade det nog blivit rätt mörkt. men nu tror jag att vi har fotoner i precis vartenda utrymme vi kommer till. men jag är ingen expert på området. vad tror ni?
Citera
2008-10-19, 18:01
Medlem
dock uppfattar man ju inte våglängder....tänkte jag inte på
Citera
2008-10-19, 21:57
Medlem
deafens avatar
Enligt relativitetsteorin färdas allt med konstant hastighet c i dimensionen rumtiden. Så som jag har förstått det färdas fotonerna i hastigheten c i rummet och står därmed stilla i tiden. Fotoner "upplever" alltså inte tid och om tiden skulle frysas skulle väl fotonerna vara opåverkade och fortfarande färdas i c i rummet.

Väteförbränningen i solen skulle däremot upphöra om man stannade tiden så man borde kunna se saker åtminstone i ca 8 minuter (tiden det tar för fotonerna från solen att nå jorden) innan allt blev mörkt.
Senast redigerad av deafen 2008-10-19 kl. 21:59.
Citera
2008-10-19, 23:53
Medlem
FallenMasters avatar
Om du springer i ljusets hastighet så borde du väl se normal igen :P? Däremot om du står stilla så borde nog allt bli svart. Fast för att kunna svara på frågan ordentligt så måste du förstås definera hur den "frysta" världen påverkas av dig.
Citera
2008-10-20, 00:35
Medlem
yonnys avatar
Hastighet = sträcka/tid

300 000 m/s = 300 000 meter genom 1 sekund.

Anta att "tiden" halveras och det nya begreppet kallas "nytid" och har enheten "nysek". 1 sek = 2 nysek.

300 000 m / 2 nysek = 150 000 m/s

Vi saknar ned tiden ännu mer och hastigheten sjunker. Till slut rör sig ljuset med 0 m/s.

Alltså blir allt svart. Fast å andra sidan är det nog svårt att överhuvudtaget existera utan tid.
Citera
2008-10-20, 01:53
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deafen
Enligt relativitetsteorin färdas allt med konstant hastighet c i dimensionen rumtiden. Så som jag har förstått det färdas fotonerna i hastigheten c i rummet och står därmed stilla i tiden. Fotoner "upplever" alltså inte tid och om tiden skulle frysas skulle väl fotonerna vara opåverkade och fortfarande färdas i c i rummet.

Lustigt. Jag vet ej hur väl det du säger stämmer överens med rådande teorier men jag har hört exakt samma formulering. Vidare tycker jag det är en intressant frågeställning. Kommer även ljus stanna upp? Kommer vi känna av jordens gravitation, d.v.s. kommer gravitationens budbärarpartiklar nå oss?

Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Hastighet = sträcka/tid

300 000 m/s = 300 000 meter genom 1 sekund.

Anta att "tiden" halveras och det nya begreppet kallas "nytid" och har enheten "nysek". 1 sek = 2 nysek.

300 000 m / 2 nysek = 150 000 m/s

Vi saknar ned tiden ännu mer och hastigheten sjunker. Till slut rör sig ljuset med 0 m/s.

Alltså blir allt svart. Fast å andra sidan är det nog svårt att överhuvudtaget existera utan tid.

Ursäkta, är du hög? Då skulle jag kunna tänka mig att det där lät riktigt bra.

om 2 nysek = 1 sek så är 300 000m / (2 nysek) = 300 000m / (sek)

Att du skapar nya enheter förändrar ju faktiskt inte storheten.

Däremot skulle det vara ett sätt att se på frågan. Ljus färdas uppenbarligen en kortare sträcka om det får mindre tid på sig. Problemet är ju att vi har en observatör utanför detta referenssystem för vilken tiden ej står still. Ljus har ju den egenskapen att det rör sig lika snabbt (ca 300 000 km/s) för alla observatörer så frågan är om det inte skulle fortsätta färdas för den externa observatören.

Ännu mer intressant är frågan om vad som skulle hända då vi startar tiden igen. För en observatör utanför "tidsbubblan" skulle allt som skedde i bubblan ske på noll tid (inte nolltid ). Vidare skulle svartkroppsstrålningen från föremålen i bubblan färdas med ljusets hastighet även enligt den externa observatören och alltså utsändas samtidigt. Denna ljuspuls med mycket kort varaktighet skulle förmodligen förblinda eller förånga betraktarna, beroende på hur lång tid som passerade inuti bubblan. Eller så skulle ljuset som ju har ändlig energi och nära noll varaktighet vara så energitätt (högfrekvent) att det inte interagerar med materia.

Slut på natt-svammel.
Senast redigerad av alind 2008-10-20 kl. 02:16.
Citera
2008-10-21, 05:00
Medlem
lismer12s avatar
Det finns ingen absolut rumtid, utan om man tänker sig alla "kroppar" i universum som små rymdfarkoster eller kapslar som far runt, så har var och en av dessa en alldeles egen liten värld inuti sig. Inuti denna verkar allt normalt, precis som för oss på jorden. Även när man tittar utåt, men om man däremot jämför vad som faktiskt händer "utanför" med vad som händer "här" upptäcker man något mycket konstigt: tiden verkar gå olika fort på de olika platserna. Detta för att kompensera för att farten hos en ljusstråle ska "verka" gå lika fort på båda ställena, fastän de två farkosterna rör bort eller från varandra. De flesta människor verkar numer ha vant sig vid dessa otroligt märkliga påståenden som fysiker slänger sig med: tiden går framåt och bakåt, fort eller långsamt och det finns mer än 10 dimensioner. Men faktum är att de allra flesta av dessa orimligheter ändå kommer sig av väldigt verkliga och rimliga experiment, som råkar ge mycket orimliga resultat. Men sådan som verkligheten är måste ju fysiken beskriva den. Nu är jag för trött för att skriva mer. Hoppas mitt svammel kan vara någon till hjälp iaf!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in