Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-16, 14:37
  #289
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Anna-Greta Leijon har intervjuats i SVT-programmet Min sanning

Min sanning

Hon ger ett sympatiskt intryck på mig, speciellt för att vara före detta socialdemokratisk politiker.

Vid ca 14 minuter in i programmet och framåt kommenterar Leijon först händelserna vid ambassaddramat 1975 och efter det kommer man in på Operation Leo. Ingenting nämns iofs direkt om terroristerna som deltog förberedelserna, men det är intressant ändå.

Leijon kommenterar också i samband med mordet på Olof Palme hur hon först undrade om mordet kunde ha varit en hämnd av RAF för de två misslyckade operationerna med anknytning av gruppen i Sverige.

Det är inte så att hon tror på den idag som jag uppfattar det och det är knappast heller den teori som är mest trolig. Men så länge mordet är olöst är det fortfarande en möjlig teori. Alla som diskuterar frågan mycket föredrar förstås en inhemsk konspiration av politiska skäl sammmanhörande med hatet mot Palme och så finns ju Christer Pettersson. Skulle något tala för RAF så är det att de tidigare hade utfört operationer i Sverige, att de faktiskt hade ett starkt hämndmotiv, att de tidigare använt vapen av samma typ för mord, att de definitivt hade semi-professionella gärningsmän kapabla att utföra mordet och att någon som sade sig tala för RAF tog på sig mordet strax efteråt. Logistiskt hade RAF hjälp av DDR:s utlandsspionage och högst antagligt av svenska medlöpare till terroristorganisationen. Dessa hade i så fall antagligen ingen del i mordplanerna, men måste förstås då hållt tyst efteråt.

Mycket talar också emot denna teori så klart, men det finns det mot de flesta teorier om mordet på Olof Palme.
Citera
2013-04-07, 19:19
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Anna-Greta Leijon har intervjuats i SVT-programmet Min sanning

Min sanning

Hon ger ett sympatiskt intryck på mig, speciellt för att vara före detta socialdemokratisk politiker.

Vid ca 14 minuter in i programmet och framåt kommenterar Leijon först händelserna vid ambassaddramat 1975 och efter det kommer man in på Operation Leo. Ingenting nämns iofs direkt om terroristerna som deltog förberedelserna, men det är intressant ändå.

Leijon kommenterar också i samband med mordet på Olof Palme hur hon först undrade om mordet kunde ha varit en hämnd av RAF för de två misslyckade operationerna med anknytning av gruppen i Sverige.

Det är inte så att hon tror på den idag som jag uppfattar det och det är knappast heller den teori som är mest trolig. Men så länge mordet är olöst är det fortfarande en möjlig teori. Alla som diskuterar frågan mycket föredrar förstås en inhemsk konspiration av politiska skäl sammmanhörande med hatet mot Palme och så finns ju Christer Pettersson. Skulle något tala för RAF så är det att de tidigare hade utfört operationer i Sverige, att de faktiskt hade ett starkt hämndmotiv, att de tidigare använt vapen av samma typ för mord, att de definitivt hade semi-professionella gärningsmän kapabla att utföra mordet och att någon som sade sig tala för RAF tog på sig mordet strax efteråt. Logistiskt hade RAF hjälp av DDR:s utlandsspionage och högst antagligt av svenska medlöpare till terroristorganisationen. Dessa hade i så fall antagligen ingen del i mordplanerna, men måste förstås då hållt tyst efteråt.

Mycket talar också emot denna teori så klart, men det finns det mot de flesta teorier om mordet på Olof Palme.

Tack för tipset. Det här är onekligen intressant. Jag hoppas ni som är intresserade har lyssnat på P3-dokumentären.
Citera
2013-04-18, 03:40
  #291
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Björn Eklund var Eive Tungstedts kontakt i Göteborg och skulle ordna fram sprängmedel. Det tycks som om han var den främste golaren av Operation Leo.

Det stämmer bland annat.
Från min samling, en intervju med Björn Eklund i tidningen Se nr 31 1977
1, 2, 3
Citera
2013-04-18, 10:27
  #292
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Det stämmer bland annat.
Från min samling, en intervju med Björn Eklund i tidningen Se nr 31 1977
1, 2, 3

Stort tack. Pseudonymen "Leif" bör då alltså vara Eive Tungstedt om jag förstår det rätt.

Ur intervjun: (Leif)... kom tillbaka till mig i Göteborg. Denna gång tillsammans med den columbian som anhölls i terroristaffären men inte utvisades. Nu ville Leif ha sprängämnen. "Har du inget liggande?" frågade han. Det hade jag.

Columbianen är alltså Juan Fonseca. Han var alltså inte direkt oskyldig, för det är svårt att tänka sig att han inte kände till dynamiten, då han var med på den här resan. Hans försvar var att han bara var ovetande chaufför.

Ur intevjun: Våren 1976 kom Leif, Carillo och en polack och hälsade på mig nere i Göteborg

Det är intressant. Jag kan inte minnas att någon polack figurerade och jag vet inte vem han var. Det kan ju ha varit exempelvis Manfred Adomeit, som Eklund uppfattade som polack. En mycket vildsint och antagligen för fantasifull spekulation är att det skulle rört sig RAF-medlemmen Stefan Wisniewski, som ju hade ett polskklingande namn. Han hade ju tidigare högst antagligt varit i Sverige vid tiden för ambassaddramat ett år tidigare. Då skulle det verkligen finnas en direkt länk mellan Operation Leo och Kommando Holger Meins som utförde ambassadockupationen.
Citera
2013-09-18, 22:35
  #293
Medlem
nins avatar
Eive Tungstedt egna ord om fallet.
Citera
2013-09-21, 21:11
  #294
Medlem
Olle Frånsteds utkoma bok behandlar ambassaddramat. Läs den.

I bokhandeln 18/9
Citera
2014-01-03, 13:19
  #295
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilket datum avslöjades dessa planer?

Har inte läst igenom hela den långa tråden.

Någon som vet datumet när detta avslöjadande skedde? Har för mig att det var under våren 1977?

De personer som deltog i kidnappningsförsöket hade planerat detta under lång tid. Under hur lång tid kan de ha planerat detta?
Citera
2014-01-03, 16:12
  #296
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har inte läst igenom hela den långa tråden.

Någon som vet datumet när detta avslöjadande skedde? Har för mig att det var under våren 1977?
Tillslaget (Ebba Grön) med gripande av Kröcher m fl gjordes 31/3 1977.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
De personer som deltog i kidnappningsförsöket hade planerat detta under lång tid. Under hur lång tid kan de ha planerat detta?
Norbert Kröcher bodde på Kungsholmen vid tidpunkten för dramat på västtyska ambassaden april 1975 och påstås ha börjat planera hämnd direkt efter terroristutlämnandet som avslutade dramat.

En kvinna i Kröcher-kretsen var i Kalhäll 1/5 -76 och fotograferade Leijon vid Leijons bostad.
Citera
2014-01-03, 16:33
  #297
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kallhäll den 1 maj 1976.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Tillslaget (Ebba Grön) med gripande av Kröcher m fl gjordes 31/3 1977.

Norbert Kröcher bodde på Kungsholmen vid tidpunkten för dramat på västtyska ambassaden april 1975 och påstås ha börjat planera hämnd direkt efter terroristutlämnandet som avslutade dramat.

En kvinna i Kröcher-kretsen var i Kalhäll 1/5 -76 och fotograferade Leijon vid Leijons bostad.

Tack för dina intressanta upplysningar. Då mindes jag rätt att det skulle ha varit i mars 1977.

Så den 1 maj 1976 fotograferades Leijon utanför sin bostad. Intressant.
Citera
2014-01-03, 17:09
  #298
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så den 1 maj 1976 fotograferades Leijon utanför sin bostad. Intressant.
Sorry! Inte helt korrekt av mig. 1/5 -76 var en kvinna i Kröcher-kretsen i Södertälje och fotograferade Leijon (när hon höll tal antar jag). Norbert Kröcher hade fram till mars -77 samlat material om Leijons dåvarande bostad och omgivning i Kalhäll, Järfälla.
Citera
2014-01-05, 12:55
  #299
Medlem
Skaraborg2s avatar
December 1975.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Sorry! Inte helt korrekt av mig. 1/5 -76 var en kvinna i Kröcher-kretsen i Södertälje och fotograferade Leijon (när hon höll tal antar jag). Norbert Kröcher hade fram till mars -77 samlat material om Leijons dåvarande bostad och omgivning i Kalhäll, Järfälla.

Tack för den korrekta informationen ang. den 1 maj 1976.

Eftersom källarlokalen (två separata rum som inte hade någon förbindelse sinsemellan förutom via källargången) införskaffades redan i december 1975, så måste dessa personer ha hållit på och planerat under lång tid.
Citera
2014-02-05, 11:12
  #300
Medlem
Skribentens avatar
Dåvarande punkgruppen ”Ebba Grön”, var verksam från år 1977. En av de första låtarna som utfördes av Ebba Grön var den kontroversiella ”Skjut en snut”. Punkbandet Ebba Grön försvann tack och lov från arenan år 1983.

Ursprungligen var ”Ebba Grön” en kod som SÄPO nyttjade i samband med gripande av den tyska attentatsmannen Norbert Kröcher som var efterlyst i hela Västtyskland för ett antal begångna bankrån. Han var med i vänsterextrema kretsar och hade bildat ”De kringströvande haschrebellernas centralråd”. I Sverige drog han till sig unga människor som drömde om revolution och äventyr.

Kröcher visar ungdomar hur de ska använda vapen och sprängdeg. Som ”kurslitteratur” använder han sin egen terroristbibel, en 170-sidig skrift som delvis byggde på svenska försvarets standardverk Soldaten i Fält och Anarkistens kokbok. Redan sommaren 1973 inleder han sin revolutionära bana i Sverige genom att råna en bank i Stockholmsförorten Bandhagen. Rånet följs av flera uppmärksammade aktioner, bankrån och ett par misslyckade bombdåd. Men gruppen har större planer. De hade sett ut ett antal strategiska mål för bombdåd i Stockholm, bland annat Expressen och synagogan nära Berzelii park.

Torsdagen den 31 mars 1977 sitter den då 26-årige Norbert Kröcher på krogen Gyllene Prag vid Mosebacke torg i Stockholm och dricker öl. Klockan 22.56 går han nedför Urvädersgränd i riktning mot Slussen – skuggad av SÄPO spanare. Fyra minuter senare riktar de sina vapen mot Kröcher. Tysken är beväpnad med en 9 mm Walther-pistol som är laddad med åtta patroner och han är inställd på att skjuta sig fri om det behövs – men hinner aldrig använda vapnet.

Som signal om att allt har gått enligt planerna skickar spanarna ut kodorden ”Ebba Grön” i polisradion. Ebba” är säkerhetspolisens kodnamn på Kröcher och ”Grön” betydde att Kröcher var fast. Signalen följs av en razzia på flera platser i Stockholm. Lägenheter genomsöks och ett 40-tal misstänkta greps. Det var slutet på västtysken Norbert Kröchers försök att bygga upp en svensk terroristgrupp efter mönster från Röda Armé-Fraktion, mer känd som Baader-Meinhof-ligan.

Men de grova bankrånen utgjorde inte hela orsaken till Norbert Kröchers gripande. Det handlade också om ligans påtänkta kidnappning av dåvarande arbetsmarknadsministern Anna-Greta Leijon.

”Operation Leo” - var namnet på den planerade kidnappningen av dåvarande biträdande arbetsmarknadsministern Anna-Greta Leijon 1976. Leijon hade som statsråd ansvar för terroristlagstiftning och var ytterst ansvarig för utvisningen av RAF-terroristerna som genomförde ambassadockupationen 1975. Kidnappningen av Leijon planerades för att tvinga den västtyska regeringen att frige de fängslade terroristerna som genomförde ambassadockupationen 1975. SÄPO grep ledaren Norbert Kröcher vid Slussen i Stockholm och man fann därefter bland annat en trälåda där Leijon skulle hållas fängslad.

[Ref - ”Spionjägaren, bland agenter, terrorister och affärer”, författare: Olof Frånstedt, icabokförlag 2013, ISBN 978-91-534-3962-2]

Rekommenderar boken, Olof Frånstedt var under 12 år 1960- och 1970-talen chef för Sveriges kontraspionage.

MVH/Skribenten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback