Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rashnu
För att man ska kunna ge ett relevant råd eller tips om vad som är fel, måste du skriva upp koden (massa siffror och bokstäver) längst ner på bsoden och antingen posta den här, eller googla, så får du garanterat fram möjliga fel.

Vad är bsoden? Angående om jag får blåskärm eller bara att den fryser sig så är det, det sistnämna. Alltså allt stannar, fryser sig och det går inte röra musen eller trycka på någon tangent, är det något ljud som håller på att spelas när det händer så upprepas en "not" i all oändlighet tills man stänger av.
Citera
2008-10-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrall
Ett tips är att installera Lavalys EVEREST och kolla upp temperaturerna på CPU, grafikkort med mera.

Hade själv problem med att datorn hängde sig och höll på. Efter att ha kollat temps med Lavalys EVEREST upptäckte jag att det var fläkten på grafikkortet som höll på att ge upp. Efter att ha bytt till en bättre kylning på grafikkortet var det problemet som bortblåst.

Har laddat ner det nu, men var ser jag temperaturen?
Citera
2008-10-19, 13:37
Medlem
MannenGbgs avatar
Kan också hände att dom eller du glömt kylpastan mellan processorn och cpufläkten. Då kan den snabbt bli för varm och datorn hänger sig/startar om
Citera
2008-10-19, 14:53
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Vad är bsoden? Angående om jag får blåskärm eller bara att den fryser sig så är det, det sistnämna. Alltså allt stannar, fryser sig och det går inte röra musen eller trycka på någon tangent, är det något ljud som håller på att spelas när det händer så upprepas en "not" i all oändlighet tills man stänger av.
Låter som värmeproblem alt överklockning som får processorn att go bananas.
Citera
2008-10-19, 16:51
Medlem
Rashnus avatar
Citat:

Bsod = blue screen of death, blåskärm.

Håller med övriga inlägg om att det verkar vara temperaturproblem, ev. pga överklockning.
Citera
2008-10-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rashnu
Bsod = blue screen of death, blåskärm.

Håller med övriga inlägg om att det verkar vara temperaturproblem, ev. pga överklockning.

Men jag har tagit bort all klockning, det var bland det första jag provade.
Citera
2008-10-19, 20:14
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Men jag har tagit bort all klockning, det var bland det första jag provade.
Har du haft koll på temperaturen ännu? Om det inte är överklockning är det mycket sannolikt värme som ställer till det.
Citera
2009-04-01, 19:43
Medlem
Ung_Fascists avatar
Har exakt samma problem som ts. Har precis städat ut datorn, satt i två fläktar till och ominstalerat skiten. Men nu hänger den sej mer än förut. Har fått starta om den 5-6 ggr den senaste halvtimmen.

Ett under om jag hinner posta detta.
Snälla, hjälp mej!
Citera
2009-04-01, 23:19
Medlem
Ung_Fascists avatar
Testat dom olika ram minnena för sig och även återsällt moderkortet. Det ger inga resultat.

Behövs det skriver jag info om dom olika komponenterna, måste bara orka sätta mej vid skiten.
Citera
2009-04-01, 23:37
Medlem
Alfons Åbergs avatar
Jag gissar på att de kan vara nätagget som strular, datorn får inte nog med ström..
Citera
2009-04-01, 23:57
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons Åberg
Jag gissar på att de kan vara nätagget som strular, datorn får inte nog med ström..

Hm okej. Men stängs den inte av då? Eller bara startas om? För som sagt fryser sej ju allting bara, ibland då man inte gör något prestanda krävande alls och ibland då man pushar den hårt. Händer ibland att den startas om men ytters sällan.

Ska kolla styrkan på nätagget imorgon.

Om nu svaret var till mej.
Citera
2010-10-04, 00:35
Medlem
Jag tycker att det låter som RAM-minnena, även om överhettning visst kan vara ett alternativ. Dock brukar ju dels en varningssignal börja tjuta lite innan när det börjar bli för varmt, vilket de flesta moderkort har förinställt, och dessutom brukar datorn dö en stund efter att den fryser.

Är det dock problem med RAM-minnena kan den bara fastna i all oändlighet. RAM är dessutom den komponenttyp som oftast drabbas av fabrikationsfel. Det är dock viktigt att du testar dem rätt. Detta gör du på följande sätt:

1. Ta bort allt onödigt från "Autostart" (Win+R>skriv "msconfig">Autostart).
2. Starta datorn med endast ett minne i åt gången.
3. Det enda program du ska starta när du kommer in i operativsystemet är nu Prime95 (Googla det, gratis). Det är ett stresstest som belastar minnena till max. Är det fel på minnet du testar kommer bilden att frysa efter bara några sekunder.
4. Starta om och gör om ett par gånger extra för att vara säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in