Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-18, 21:58
Medlem
Skulle behöva lite hjälp med att reda ut varför min dator hänger sig så mycket =/. Den har varit sådan sen jag köpte den (ca 3 månader sen kanske). Den hänger sig flera gånger om dagen och vid helt slumpmässiga tillfällen ser det ut som, både när jag sitter och spelar spel eller bara surfar osv. Det skiftar lite hur ofta men, ungefär 3-4ggr om dagen, ibland mycket mer, ibland mindre. Jag har tagit bort all klockning och även provat att installera om windows en gång (använder windows vista 64bit). Har även provat ett par olika drivar för moderkort och grafikkort.

Min dator är en:

Moderkort:
Asus Striker II NSE, nForce-790i SLI,

minne:
OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 2GB KIT * 2

grafikkort:
Asus GeForce 9800GX2 1GB GDDR3,

processor:
Intel Core?2 Quad Q9450 2.66GHz Socket
Citera
2008-10-18, 22:40
Medlem
När dammsög du din dator senast? Öppna den och gå loss med dammsugaren. Finns "luft på burk" man kan köpa också... bra för att blåsa bort damm från svåråtkomliga ställen. Jag blåser på med en hårtork!
Citera
2008-10-18, 22:56
Medlem
Rashnus avatar
För att man ska kunna ge ett relevant råd eller tips om vad som är fel, måste du skriva upp koden (massa siffror och bokstäver) längst ner på bsoden och antingen posta den här, eller googla, så får du garanterat fram möjliga fel.
Citera
2008-10-18, 23:05
Medlem
micaeles avatar
Fryser datorn helt och hållet vid slumpmässiga tillfällen, eller får du en bluescreen? Viktigt att veta, precis som eventuella bsod-meddelanden.
Citera
2008-10-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
När dammsög du din dator senast? Öppna den och gå loss med dammsugaren. Finns "luft på burk" man kan köpa också... bra för att blåsa bort damm från svåråtkomliga ställen. Jag blåser på med en hårtork!
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser det. Använd ALDRIG en dammsugare i en dator.
En dammsugare alstrar en jävla massa statisk elektricitet. Och en hårtork gör detsamma. Dom leder nämligen statisk elektricitet ut i luften.

"Luft på burk" är däremot perfekt. Och skulle man ha en kompressor skulle det gå bra med tryckluft.
Citera
2008-10-18, 23:51
Medlem
CronoSs avatar
Tryckluft på burk från Claes Ohlsson e ett bra tips.
Citera
2008-10-18, 23:58
Medlem
Dr.Gs avatar
Var f*n ska man blåsa i luften med en sån där lufttryck då?

Jag har en sån och har blåst på alla ställen jag kunnat i min dator men ändå låter det som om ett flygplan lyfter. Jävligt irriterande fenomen!!

Hur ska jag få bukt med detta problem? Var ska jag vara särskilt noga med att blåsa? Specifiera er gärna, tack!!
Citera
2008-10-19, 00:09
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.G
Där det finns damm som ska bort. Fläktar och områden kring fläktar. Även nätagget behöver blåsas ur.
Citera
2008-10-19, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Där det finns damm som ska bort. Fläktar och områden kring fläktar. Även nätagget behöver blåsas ur.

Om du kan så skruva bort fläktarna och rengör dom ordentligt.
Citera
2008-10-19, 02:59
Medlem
Ett tips är att installera Lavalys EVEREST och kolla upp temperaturerna på CPU, grafikkort med mera.

Hade själv problem med att datorn hängde sig och höll på. Efter att ha kollat temps med Lavalys EVEREST upptäckte jag att det var fläkten på grafikkortet som höll på att ge upp. Efter att ha bytt till en bättre kylning på grafikkortet var det problemet som bortblåst.
Citera
2008-10-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.G

Jag har en sån och har blåst på alla ställen jag kunnat i min dator men ändå låter det som om ett flygplan lyfter. Jävligt irriterande fenomen!!

Hur ska jag få bukt med detta problem? Var ska jag vara särskilt noga med att blåsa? Specifiera er gärna, tack!!

Blås på/i fläktarna. Det är ju dom som låter. Annars är det väl bara byta ut dom mot nya fräscha så slutar ljuden.
Citera
2008-10-19, 10:44
Medlem
kolla om du använder nått antivirus program ellet nått som inte är kompatibelt,, ja bytte från kaspersky internet security för å testa BitDefender security efter formateringen.. å har nog aldrig haft en så ostabil dator som jag har just nu :S program hänger sej å håller på hela tiden, ska installera kaspersky igen å hoppas det hjälper!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in