2005-11-01, 17:41
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat
möjligt, vet att de är stationerade i Örebro i alla fall.

Det enda och absolut enda Örebro har att vara stolt över.

Och kanske Claes Å (R) förresten.

Citat:
Mocken Citat:

Jag bojkottar Apotekarnes eftersom de säljer 1,4 liters-flaskor. Lurendrejeri.

Skulle jag kunna göra om den inte var så förbaskat god och julig.
Citera
2005-11-01, 17:55
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Coca-colas Bjäremust är ruggit god tyvärr...fast kanske lite för söt. Men jag hoppas vi alla bojkottar den i år eller? Coca-cola ska inte få ta marknadsandelar på den svenska julmustmarknaden!

Instämmer helt. Làt oss starta en flaskback-bojkott sà att de tvingas lägga ner produktionen! Inte ska jänkarna komma hit och pracka pà oss sin förklädda coca-cola...
Citera
2005-11-01, 17:58
Moderator
Sun Rulers avatar
Hehe minns att samma diskussion dykt upp de senaste åren och jag står fast vid min ståndpunkt, att dricka det som är godast, vilket leder till att jag köper Cola-Light till julen och inte julmust.
Citera
2005-11-01, 19:44
Medlem
fleuretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Nu ska du inte vara sur bara för att din närbutik inte fått den ovärdeliga leveransen från Apotekarnes än! ;-)

Jag svarar dig med ett enkelt svar: Julmust smakar gott. Light smakar lika bra upptäckte jag efter dagens provsmakning. Varför i hela fridens namn skulle jag vänta med att köpa den när den står i affären?

/perris

1. Därför att det heter JULmust. Resten av året kan man köpa vanlig must (som smakar exakt likadant) om man är desperat.
2. Det är dubbelt så gott om man tvingar sig att vänta (förväntan).
3. Man känner inte samma njutning kring jul när det är dags att kombinera med resten av onyttigheterna (avtrubbning).
Eller varför inte äta [sätt in din favoriträtt här] varje dag? Det finns ju i affären.

Light smakar INTE lika bra. Så är det bara. Men mina smaklökar är givetvis mycket mer utveklade än dina också
Citera
2005-11-01, 21:18
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Hehe minns att samma diskussion dykt upp de senaste åren och jag står fast vid min ståndpunkt, att dricka det som är godast, vilket leder till att jag köper Cola-Light till julen och inte julmust.
BARBAR!!!! Det är helgerån att dricka något annat till Julbordet, än Julmust!(ja möjligtvis med undantaget Julöl och Snaps då!) Va fan man dricker ju Cola resten av året, det får räcka...
Citera
2005-11-01, 21:22
Medlem
Bruce Waynes avatar
Julmust är bland det godaste man kan dricka, slår Cola, de flesta sorters Öl och Cider med råge. Spendrups är det enda som är drickbart, Apotekarnes smakar som medicin...

Helgerån att dricka julmust innan Lucia! Jag brukar faktiskt, smått jul-konservativ som jag är, inte smaka julmust förrän på julafton och sen dricka ca 2 liter om dagen fram till nyårsafton.. och sen inget förrän nästa julafton igen.. kanske nån Påskmust.
Citera
2005-11-01, 21:28
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleurety
1. Därför att det heter JULmust. Resten av året kan man köpa vanlig must (som smakar exakt likadant) om man är desperat.
2. Det är dubbelt så gott om man tvingar sig att vänta (förväntan).
3. Man känner inte samma njutning kring jul när det är dags att kombinera med resten av onyttigheterna (avtrubbning).
Eller varför inte äta [sätt in din favoriträtt här] varje dag? Det finns ju i affären.

Light smakar INTE lika bra. Så är det bara. Men mina smaklökar är givetvis mycket mer utveklade än dina också
Nej, så här efteråt så får jag hålla med trots allt. Light smakade nog inte lika bra.

Och ja, jag äter alltid mina favoriträtter, klart man vill ha god mat. Menar du på fullt allvar att du går till affären och köper äcklig mat!?

Sen är det väl klart att man vill ha omväxling, men jag köper ju inte julmust varje dag heller.

Dagens i-lands problem månne?

/perris
Citera
2005-11-01, 21:40
Medlem
nanos avatar
Julmust och svagdricka. MMmmm
Citera
2005-11-01, 22:05
Medlem
Rans avatar
Jag läste i nån tidning att julmust skulle bli godare med tiden.
Är detta sant? Och hur bör man då förvara julmusten, så den håller sig? Hur länge ska man vänta tills den är som godast?
Funderar på att lagra sisådär 20st. 33cl-flaskor längst ner i kylen, är väll runt 4 grader där gissar jag.
Citera
2005-11-01, 22:08
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Jag läste i nån tidning att julmust skulle bli godare med tiden.
Är detta sant? Och hur bör man då förvara julmusten, så den håller sig? Hur länge ska man vänta tills den är som godast?
Funderar på att lagra sisådär 20st. 33cl-flaskor längst ner i kylen, är väll runt 4 grader där gissar jag.

Köp nu och lagra till nästa jul. Själv köpte jag 3 liter idag men de var på PET så de får rinna ner per omgående.
Nån mer än jag som tycker bäst om skummet?
Citera
2005-11-01, 22:34
Medlem
mobeuss avatar
Lite historia om julmust.

I slutet av 1800-talet så söps det friskt i Sverige. Bryggerierna tjänade en
stor del av sina pengar på bira. Och så plötsligt blir vi väldigt "juliga" i
Sverige. Vi börjar använda julgran, jultomten blir standard issue, och allt
detta "juliga" passar bryggerierna på att casha in på. Så de släpper ut en
massa julöl med glöggfryntliga tomtar med röda kinder som stora skägg på
etiketten. Så vi börjar bälga en massa julöl också vilket gör att
nykterhetsrörelsen får totalt släpp.

Vi hoppar fram 10 år och nu är nykterhetsrörelsen starkare än någonsin
och lyckas pressa bryggerierna till att ta fram ett alternativ till julölen.
Visst har vi pimplat svagdricka, enbärsdricka och mumma under alla år
med nykterhetsrörelsen ville se ett nytt alternativ. Enter julmusten som
är en svensk uppfinning och innehåller ett avalkoholiserat extrakt av
malt och humle. Detta recept har funnits i olika hemliga blandningar
men en sak har de gemensamt och det är att julmusten faktiskt går
att lagra. Kännare anser att en lagrad julmust på 1år är mycket
bättre än en nytappad.

Så 1910 så får Sverige möjlighet att dricka sin första julmust och
nykterhetsrörelsen kan lugnt somna om i vetskapen om att svenskarna
nu kan "dricka jul" utan att behöva bredare trottoarer.
Citera
2005-11-01, 22:47
Medlem
Citat:
Coca-colas Bjäremust är ruggit god tyvärr...fast kanske lite för söt. Men jag hoppas vi alla bojkottar den i år eller? Coca-cola ska inte få ta marknadsandelar på den svenska julmustmarknaden!

övrigt intressant om julmust: Det finns bara en tillverkare av kryddorna i musten och alla tillverkare köper av honom, t.o.m. Coca-cola... ganska ballt. Tror det är nåt hemligt gammalt recept som ingen lyckats lista ut.

Inte riktigt sant om jag inte minns fel. Stockmos har ett eget extrakt och smakar därför annorlunda. Men i övriga fall (förutom Coca Cola som jag inte vet nåt om) så köps extraktet av Roberts AB I Örebro.

De olika bryggeriena i sin tur mixar lite med andelen extrakt och socker varför musten smakar lite olika beroende på vilket brygggeri som gör den.
Jag kan hålla med om att vissa märken smakar lite bättre än andra men att såga andra märken med bakgrund av det jag skrev känns liiiiite överdrivet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in