2021-11-23, 13:17
Medlem
trewqs avatar
Har någon av er smakat Nyckelbryggeriers Gammeldags julmust?
Går den att få tag på i "vanliga" butiker i hela landet, eller är den en lokal företeelse?
Citera
2021-11-23, 19:22
Medlem
sonata-arcticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Har någon av er smakat Nyckelbryggeriers Gammeldags julmust?
Går den att få tag på i "vanliga" butiker i hela landet, eller är den en lokal företeelse?

Jag hittade den faktiskt på en Ica Maxi I syd när jag hälsade på svärmor i veckan(bor annars I norr).
Sen kan jag tipsa om att titta på Nyckelbryggeriers hemsida där du enkelt kan se vilka butiker i landet som säljer både deras öl samt julmust på en sorts karta. Jag tänker om den fanns så långt ner i landet borde den ju finnas mer lättillgängligt längre uppåt.

Den var riktigt god, bonus på den fina flaskan och storleken. Kostade mig 36 riksdaler. Perfekt att ha på julbordet när många delar en flarra. Den är väl rätt neutral, ingen smak som direkt sticker iväg som Zeunerts med sina kaffe-toner utan den har inget att anmärka på. Väldigt lättdrucken med andra ord.
Hade en flaska "öppnad" i tre dagar i kylen och tog ett glas då och då och den höll kolsyran riktigt bra iaf de två första dagarna, gott att kunna spara och inte behöva dricka allt på en gång men ändå ha kvar kolsyra.
Citera
2021-11-24, 13:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hur många liter blir det kring jul för er ?
Själv tippar man 2st 1,5L och fem 33cl lagrad julmust.
Runt 3 backar 33or samt 8-10 st 1,5L. Smygstartar vid 1a advent för att gå all in den 23e fram till tjugondag knut. Trappar sedan ned till slutet av januari. Viss abstinens under februari förekommer, ja.
Citera
2021-11-24, 14:27
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Runt 3 backar 33or samt 8-10 st 1,5L. Smygstartar vid 1a advent för att gå all in den 23e fram till tjugondag knut. Trappar sedan ned till slutet av januari. Viss abstinens under februari förekommer, ja.

Det var mycket. Kanske för mycket.
Förmodar att du inte dricker kaffe och är rädd om tänderna ?

Kan förstå att det känns jobbigt de dar det ej säljs julmust.
Citera
2021-11-24, 19:08
Medlem
Entjockbanans avatar
Någon som prövat Nygårda lagrade julmust Romfat? Riktigt god och rund smak. Påminner om Captain Morgan i smaken utan alkohol, riktigt trevlig.
Citera
2021-11-25, 01:35
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det var mycket. Kanske för mycket.
Förmodar att du inte dricker kaffe och är rädd om tänderna ?

Kan förstå att det känns jobbigt de dar det ej säljs julmust.

Överdrev väl liite kanske. Och "julmustabstinens" är ganska hanterbar
Men säg två backar och 6 st 1,5L. Familjen är större än så så jag försöker bryta ut just min konsumtion.
Slår man ut det på säg 35 dagar så blir det 0,6 L/dag.
Inte så vanvettigt i min värld. Inte alls faktiskt.
Absolut får man sköta tandhygienen.
Tycker inte det är jobbigt alls. Är lite less på must i slutet av januari om jag ska vara helt ärlig.
Sen är det mustförbud resten av året förutom några liter över påsk.
Härligt att längta lite till den första vid 1a advent
Citera
2021-11-25, 18:16
Medlem
trewqs avatar
Hur smakar årets Mora Must och Zeunerts sockerfria julmust?
Citera
2021-11-25, 18:20
Medlem
mainfurers avatar
Undrar också om Zeunerts sockerfria julmust.
Inte hittat den vanliga än :-/
Citera
2021-11-27, 18:44
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Sitter och dricker första årets Apotekarnes på burk för året. Tycker den smakar mycket mindre kryddor. Eller är det bara jag?
Citera
2021-11-28, 07:33
Medlem
Ratis avatar
Har någon testat julmusterna från Train Station Brewery och Gbg Soda? Dyra är dom i alla fall, men säkert goda. Vet dock inte vars man kan hitta dessa.
Även Dufvenkrooks julmust med enbär verkar intressant. Finns på systemet.
Citera
2021-11-28, 10:51
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har någon testat julmusterna från Train Station Brewery och Gbg Soda? Dyra är dom i alla fall, men säkert goda. Vet dock inte vars man kan hitta dessa.
Även Dufvenkrooks julmust med enbär verkar intressant. Finns på systemet.

Gbg Soda brukar ha olika karaktär på sin julmust. Nu är det tydligen en med kardemumma och en med apelsin och nejlika.

Jag har inte provat någon av dessa men brukar få "årets variant" av min bror. Den med en lätt rökighet var helt okej men lite syntetisk och den med rostad smak med toner av kaffe och ek var trevlig och balanserad.

Har för mig att det går att beställa på någon läsksida, så det går nog att googla sig fram till vilken.
Citera
2021-11-28, 11:13
Medlem
Vart köper ni julmust, egentligen? Låter ju inte som de sorter man hittar på ICA direkt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in