2008-10-18, 08:08
Medlem
NeonHearts avatar
FAQ om Tobak och andra tillsatser att spä ut CB med.

Jag har märkt att det är många i noobtråden som har frågor kring hur man använder sig av tobak när man röker CB. Därför har jag nu skrivit denna FAQen. Jag hoppas att folk lär sig något av denna tråd.

Varför ska jag använda mig av tobak när jag röker CB?
Tobak används för det mesta för att späda ut CBn. Rullar du en spliff på svenskt vis så vill du gärna att den ska vara lite utspädd med tobak för att den ska räcka längre och för att du inte ska slösa för mycket CB som brinner upp mellan puffarna. Med tobak i så brinner spliffen också långsammare och du får alltså lite mer att njuta av. För rökning av hasch är tobak nästan ett måste för att det ska brinna bra, Du kan röka hasch utan tobak men då rekommenderar jag bong eller vaporizer. Jag själv använder mig av tobak på grund av smaken och av ovanstående skäl.

Hur blir jag av med nikotinet i tobak?
Den vanligaste formen av "rostning" är att man slickar på cigaretten så att den är blöt och sedan eldar på den så att den får en fin och gyllenbrun färg. Enligt min erfarenhet så är det som bäst när ciggen är lite mer gyllenbrun än ett nybakat bröd, lite på gränsen till att svartna. Börjar cigaretten brinna lite så får ni slicka på ett finger och släcka glöden på ciggen. Detta gör inte så mycket utan betyder mest att ni ska ge fan i att elda mer på den platsen. Eldar ni för mycket så smakar tobaken äckligt och det vill vi inte. När ni har eldat klart så tar ni cigaretten i munnen och blåser ut nikotinångorna. Detta är ett steg som många hoppar över konstigt nog, men det är ett viktigt steg.

Är det bara nikotinet som är skadligt med tobak, och isåfall hur blir jag av med det?
Det finns tre komponenter i tobak som är farligt. Nikotin, tjära och kolmonoxid. Nikotinet blir du lätt av med genom rostning. Tjäran och kolmonxiden är däremot omöjlig att bli av med. När tobak förbränns så bildas det tjära. Tjära bildas i princip av alla växter som förbränns, även marijuana. Så det enda vi kan göra för att undvika tjära är att köpa tobak med låg tjärhalt. Du kan inte bli av med tjära genom att rosta tobak.
Kolmonoxid hoppas jag alla vet vad det är och att det är svårt att undvika.

Vad finns det för alternativ till tobak för att späda ut CB med?

Örter: Många torkade hushållsörter går att använda tillsammans med CB. Mejram, oregano och timjan är de jag själv har testat och det funkar. Dock så rekommenderar jag inte det. Det är rätt rivigt för halsen och det smakar inte high chaparall. Dock så funkar örter alltid i nödsituationer då du inte har tillgång till annat eller om du hatar nikotin.

Knaster: Knaster är en smoking mixture som man bland annat kan köpa på smoketower. Enligt många så är detta det bästa alternativet till tobak. Det smakar inte mycket (om man nu inte har smaksatt knaster) och det inehåller ingen nikotin.

Te: Jag själv föredrar te framför örter om jag inte har tobak. Precis som med örter så kan det vara lite rivigt för halsen. Dock så tycker jag det smakar lite bättre.

Tobak utan nikotin: Jag har bara hört talas om cigaretter utan nikotin i, så någon får gärna ge mer info om detta så att Mod kan lägga till det här.

Vad är det för skillnad på en amerikansk spliff och en svensk?
En amerikansk spliff innehåller oftast ytterst lite tobak medan en svensk spliff innehåller lite mer tobak. Skälet till detta är att i Sverige är det mycket vanligare med hasch och därför har vi gjort för vana att använda lite mer tobak.

Villka cigaretter har lågt nikotininnehåll?
Här kommer en lista på olika cigaretter och deras tjär-, nikotin- och kolmonoxidhalter.

Prince Rich Taste (röda prince) = Nikotin: 0.9mg Tjära: 10mg. Kolmonoxid: 10mg.
Prince Menthol = Nikotin: 0.7mg. Tjära: 8mg. Kolmonoxid: 9mg.
Look Silver = Nikotin: 0,6mg Tjära: 6mg. Kolmonoxid: 6mg.
Marlboro Lights = Nikotin: 0.5mg. Tjära: 6mg.
Prince Gold = Nikotin: 0.5mg. Tjära: 6mg. Kolmonoxid: 7mg.
Prince Smooth Taste = Nikotin: 0.3mg. Tjära: 4mg. Kolmonoxid: 5mg.

Jag hoppas att folk har mycket att tilläga till denna FAQen för en FAQ kan alltid bli bättre. Modsen får gärna lägga till de sakerna som jag har missat men som andra medlemmar har skrivit i denna tråden (till min första post). För vi vet hur svårt folk har för att söka i trådar eller läsa sidor .

Saker jag efterlyser är:
Fler cigarettmärken till min lista med nikotin-, tjär- och kolmonoxidhalter.
Fler alternativ till tobak att röka med.
Mer rostningstips.
Fel i min FAQ så att jag inte lurar någon i onödan.
Info som jag kan ha missat och som kan göra denna FAQ bättre.
Senast redigerad av antagonisten 2008-10-18 kl. 18:00.
Citera
2008-10-18, 08:27
Medlem
Stoap-I-Stoaps avatar
Tjena, bra FAQ!
Angående det där med tobaken så är nog blend dom bästa ciggen att mecka med om man vill att det ska vara svagt och med låg nikotinhalt.. Fast jag har inte en aning om hur mycket nikotin och tjära dom innehåller.
Citera
2008-10-18, 09:56
Medlem
Tjatja. Här har ni nikotinhalt och andra värden på olika lightcigg:

Blend No2, Vita: Tjära 6mg, Nikotin 0,6mg, Kolmonoxid 5mg
Blend No3, Blåa: Tjära 4mg, Nikotin 0,4mg, Kolmonoxid 4mg
Blend No4, Rosa: Tjära 2mg, Nikotin 0,2mg, Kolmonoxid 1mg
Blend Smooth Menthol: Tjära 2mg, Nikotin 0,2mg, Kolmonoxid 1mg

Marlboro Light: Tjära 8mg, Nikotin 0,6mg, Kolmonoxid 9mg
Marlboro Menthol: Tjära 8mg, Nikotin 0,6mg, Kolmonoxid 9mg
Marlboro Silver: Tjära 8mg, Nikotin 0,6mg, Kolmonoxid 9mg

Camel Blue: Tjära 8mg, Nikotin 0,6mg, Kolmonoxid 9mg
Camel Silver: Tjära 4mg, Nikotin 0,3mg, Kolmonoxid 5mg

Right Smooth: Tjära 8mg, Nikotin 0,6mg, Kolmonoxid 5mg
Citera
2008-10-18, 14:56
Medlem
kiwiflugans avatar
Knaster?
Citera
2008-10-19, 00:11
Medlem
guttersluts avatar
Du kan ju ta upp varför man ska rosta och göra sig av med nikotinet?
Citera
2008-10-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutterslut
Du kan ju ta upp varför man ska rosta och göra sig av med nikotinet?
Om man tex som jag varit beroende av nikotin och vill röka spliff. Om jag inte rostar den tobak jag stoppar in i spliffen riskerar jag att hallka in i nikotinberoendet igen. Många tycker att nickokicken kombinerat med cannabiseffekten är obehaglig och en del vill helt enkelt undvika ett nikotinberoende.

Tipset om att blåsa ut nikotinångorna har jag aldrig hört talas om, och detta skall testas nästa gång jag ska röka spliff. Tack för FAQn
Citera
2008-10-19, 04:03
Medlem
Flash_Gordons avatar
Jag har bra erfarenhet av att använda örtkryddor att blanda med.

Min favorit mix är följande: 1/3 oregano, 1/3 dill (fryst men micrad = torr), 1/3 Té. Om man vill ha mindre riv i halsen så kan man använda mer dill och mindre oregano/té. Eller om man vill slippa rivet helt så tar man bara dill som är väldigt snällt för halsen.

Någon annan som har nå sköna alternativ?
Citera
2008-10-19, 09:32
Medlem
Sonic2k5s avatar
Bli av med nikotinet i ciggen

Jag har fått för mig att man kan lägga en massa tobak eller cigaretter i en bunke med vatten i typ tio minuter. Därefter så torkar man tobaken och den ska vara nikotinfri. Kanske lite omständigt men kan vara bra vid större mängder. Är inte helt hundra på det här och behöver nog lite bekräftelse innan det läggs till i FAQen.

Sen kan man röka hasch på nål under glas om man inte har tobak och du borde skriva något om knaster också.

Grymt initiativ btw!
Citera
2008-10-19, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5
Bli av med nikotinet i ciggen

Jag har fått för mig att man kan lägga en massa tobak eller cigaretter i en bunke med vatten i typ tio minuter. Därefter så torkar man tobaken och den ska vara nikotinfri. Kanske lite omständigt men kan vara bra vid större mängder. Är inte helt hundra på det här och behöver nog lite bekräftelse innan det läggs till i FAQen.

Sen kan man röka hasch på nål under glas om man inte har tobak och du borde skriva något om knaster också.

Grymt initiativ btw!

Yeah, blötlägg den o krama ur tobaken och låt den torka, gärna i ugn upp till ganska varmt så blir den sprödare med! Man kan få tobaken att bli så len att det knappt känns i halsen!
Citera
2008-10-19, 14:06
Medlem
FISKISCHs avatar
Ska tydligen funka bra att micra ciggen ist för att rosta med tändare när man vill ha bort nikotinet. Lite smidigare om man ska ha stora mängder.

En till fördel med att rosta ciggen är ju även att den blir mer lättmeckad.
Citera
2008-10-20, 06:01
Medlem
NeonHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Yeah, blötlägg den o krama ur tobaken och låt den torka, gärna i ugn upp till ganska varmt så blir den sprödare med! Man kan få tobaken att bli så len att det knappt känns i halsen!
Fast vill man igentligen att tobaken ska bli sprödare? Ju mer spröd tobaken är ju snabbare brinner tobaken. Nä jag hade nog haft ugnen på lite lägre värme och låtit den stå på lite längre. För sprödhet vill jag inte ha. Funkar 150C bra som rostnings värme i ugn?
Citera
2008-10-20, 08:01
Bannlyst
men tobak är ju rena giftsäcken.

kör istället med en viporisor eller köp "tabba" som dom blandar sitt med i marocko, mycket mildare för kroppen med dom 2 alternativen.
synd bara man inte vet vart man kan köpa tabba här i sverige, nån som vet? :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in