2008-10-17, 20:23
Medlem
karlans avatar
Jag har försökt fixa så att jag kommer åt min debian-dator från min Mac via AFP. Jag får det dock inte att fungera. Jag hittar debian i Finder, men när jag ska ansluta så får jag bara upp ett meddelande att lösenordet inte är rätt. Har testat både root-kontot och min egna skapade användare. Wtf?

Jag får ju en anslutning iaf, men verkar inte riktigt vara så att jag får ansluta.
Någon som vet någon config-fil där jag måste lägga till min användare eller något, eller är det döfött?

Tacksam för svar..!
Citera
2008-10-17, 20:47
Bannlyst
Det kanske är så att du saknar ett gruppmedlemskap på din användare?
Själv har jag aldrig använt afp så jag spekulerar bara.
Citera
2008-10-17, 21:01
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
Det kanske är så att du saknar ett gruppmedlemskap på din användare?
Själv har jag aldrig använt afp så jag spekulerar bara.
Nah, detta är ju iofs också bara spekulationer, men jag tror inte det spelar någon roll.

Om jag nu har förstått det rätt, så ska jag få tillgång till min /home-dir när jag loggar på via afp. precis som om jag loggar in på burken dvs, och då kan jag inte koppla hur ett gruppmedlemskap spelar roll.
Sen har jag inte sett något om det på de guider och problem jag har googlat på

Ingen annan här som kanske har försökt sig på det, eller rent av fått det att fungera?
Citera
2008-10-17, 22:52
Medlem
katten80s avatar
Mac har väl numera gåttt över till att stödja de vanliga öppna *nix systemen så som NFS och SSH(sft)?

Netatalk tror jag mer är aktuelt om du har en stor mac miljö.
Citera
2008-10-17, 23:04
Medlem
S Nubbens avatar
Enklast att köra Samba på debian-burken så funkar det att ansluta från "alla" plattformar. På macen ansluter du enklast till en samba-server genom Finders snabbkommando Kringla+K och ange smb://hostnamn eller smb://ipadress

Har kört netatalk men det var många år sen. Behöver du hjälp så är förmodligen mycket lättare att få hjälp med att konfigga samba än netatalk då samba är mycket vanligare.
Senast redigerad av S Nubben 2008-10-17 kl. 23:18.
Citera
2008-10-18, 06:12
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Enklast att köra Samba på debian-burken så funkar det att ansluta från "alla" plattformar. På macen ansluter du enklast till en samba-server genom Finders snabbkommando Kringla+K och ange smb://hostnamn eller smb://ipadress

Har kört netatalk men det var många år sen. Behöver du hjälp så är förmodligen mycket lättare att få hjälp med att konfigga samba än netatalk då samba är mycket vanligare.
Jo, jag var inne i den svängen också, men det känns bara sjukt fel att köra ett protokoll från MS när det är Mac <-> Linux som ska snacka.

Det jag är lite impad på är hur macen letar reda på datorerna. samba har jag alltid haft lite småkink med att hitta datorer ibland, men vad jag har hört av apples variant, så sköter den "uppsökningen" sjukt mycket bättre. Dvs att datorn ploppar upp under nätverk nästan direkt. Efterlängtat!
Citera
2008-10-18, 18:26
Medlem
karlans avatar
Fick det idag att fungera. dödade av samba som blev installerat vid netinstallen av debian, och nu fungerar det utmärkt :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in