• 2
  • 3
2008-10-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Jodå, men frågan är om du kört OSX någon gång?

Såklart, under 4 årstid använde jag Mac i skolan och i USA.
Och nej, du verka inte ha blivit avsugen av någon het tjej eller överhuvudtaget, så därför jämför du en dator och operativ system med en verklig läpp som suger av än...
2008-10-17, 23:13
Medlem
Kromatozes avatar
Citat:
Jodå, men frågan är om du kört OSX någon gång?

Ha! Flashback är nog det enda stället där datordiskussioner urartar till diskussioner om organ av diverse mått utöver det vanliga
2008-10-17, 23:20
Medlem
Khapis avatar
Skriv en ordentlig rubrikjävel för i helvete.
2008-10-18, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Skriv en ordentlig rubrikjävel för i helvete.
Skriv ett ordentligt inlägg för i helvete.

Citat:
Det är bara en omställningsfas. Du kan pilla på så otroligt mycket grejer i OS X bara du ger det en chans (du var ju knappast en kompetent BSD-användare när du började köra FreeBSD heller eller hur). Personligen lärde jag mig faktiskt väldigt mycket när jag hjälpte en kompis installera en Hackintosh strax efter att Apple gick över till x86. Då fick man hålla på med en hel del tweakande i .kext filerna.

Fast sånt där är ju bara roligt en stund tycker jag. På min Linuxburk har jag inte orkat installera nått annat än openSUSE och den enda "tweak" jag orkat med är att installera en kärna med PAE. Men visst, tycker man att tweakande är otroligt roligt så är självklart Linux eller *BSD bättre.
FreeBSD behärskade jag ganska bra från start. Men det berodde ju på erfarenheter i Slack och Debian.

Och visst, tweakande kan vara mindre roligt när man inte känner sig inspirerad. Men jag gillar ändå verkligen möjligheterna att kunna slimma ett system så mycket det bara går. Att avslägsna stöd för hårdvara, i kärnan, som man aldrig någonsin kommer använda. Och sen få ett riktigt rappt system för det det ska användas till. Det är en belöning i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kromatoze
Rätt uttjatat ämne, jag personligen producerar mer med en mac. Det är mera inspirerande att jobba med en mac.

Jag tror att om man inte har gett det en ordentlig chans att köra mac och jämföra med en pc så kan man inte uttala sig.

Det handlar inte om hårdvara, det handlar om ett snyggt och tillfredställande koncept (nej, inte tillfredsställande på det sättet ).
Jag tror inte själva datorn (hårdvaran) i sig inspirerar mig särskilt mycket för det jag gör. Det är väl mer projektet som är inspirerande eller inte.
2008-10-18, 09:10
Medlem
De som klagar på priserna glömmer något mycket viktigt: andrahandsvärdet. En Mac kan du sälja i andra hand till hutlöst överpris medan en HP/Dell/Acer sjunker i värde väldigt fort. Det är helt enkelt mer ekonomiskt att köpa en Mac än en ful-pc.

Och ni som jämför priset på fabriksbyggda datorer med såna ni plockat ihop själva...purr-leeze... Dessutom gör de flesta misstaget att inte räkna med de dyrare delarna (EEC-minne, Xeon-prollar) när de jämför priser på Mac Pro och andra burkar.

Är man tillräckligt nördig för att kunna bygga en Hackintosh är detta självklart en bra lösning eftersom man då sparar en massa pengar och får full kontroll över sin hårdvara (jag själv är väldigt anal med kylning och ljudnivå). Stör man sig på att lådan inte är lika snygg som en Mac kan man ju gömma den nånstans.
2008-10-18, 12:34
Medlem
skinner5000s avatar
Fortsätt i den stora Mac vs PC tråden.

Tråd låst.

/
Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto