Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-17, 21:38
Medlem
effses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrall
Seså, var inte så paranoid.
Det här är inget mac-hat inlägg.

Själv tycker jag att det är synd att Macintosh har sin attityd och policy. Det gagnar varken dom eller andra. Och Jobs är nog en stor del av problemet. Tror det skulle gynna Macintosh en hel del om han vart utkickad igen.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig OS X som operativ. Men jag skulle aldrig köpa hårdvara värd 6000:- för 10000:-, bara för att någon bestämt att det ska vara så.

Kan hålla med om att mac är lite för dyrt, men jag ångrar inte en enda krona. Men pc tappar mer och mer användare till mac, och hur skulle det vara om priserna sänks? Tror inte att Mac gå om pc, en kanske minskar avståndet?

Och Steve Jobs har räddat företaget en gång i tiden, men visst vore en förändring kanske det goda.
2008-10-17, 21:46
Medlem
Fogelbergs avatar
har 2 CP slapptops och 2 CP stationära här hemma.. och så har jag min MacBook..

Jag valde att lägga 14300 på en Mac istället för att köpa 3 st HP för samma pris för att Macen är fan så mycket snyggare... Varför ha 250GB hd i en Laptop när man har en massa externa hårddiskar där all data ligger?? Jag har inte mycket "sparad data" på mina datorer, det ligger på externa ethernet diskar.

Har kört PC sen barnsben och sen jag fick pilla på en Macbook Pro så var jag helsåld.. på Min mac har jag just nu, OSX Leopard, Win XP PRo, Win 2000, Win Vista och fler OS ska in.. Vill inte ens tänka på att köra allt detta på en PC Laptop...
2008-10-17, 21:47
Moderator
^Eazs avatar
Finns redan massa Mac Vs Pc trådar.

Och dessa brukar urarta i pajkastning..
2008-10-17, 21:48
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Designen är värd mycket, att OSX fungerar klockrent och är så otroligt bra är värt ännu mer. Att mina macar fungerar suveränt med min iPhone och min iPod och andra grejer från Apple är värt en hel del det också.

Mitt privata datoranvändande kräver inte att man har den dator som är optimalt anpassad för till exempel spel, för jag spelar inte på datorn. Däremot så tillåter min ekonomi mig att inte vara så himla priskänslig utan jag kan köpa det jag gillar.

Sedan är det självklart kul att grotta ned sig i tekniken också, men som hyfsat avancerad Linuxanvändare och som konsult inom IT-branschen får jag min beskärda del av det med. Då är det skönt att komma hem till sina datorer som "bara funkar" (även om man självklart kan grotta ned sig tekniken på en mac med).

Men hela frågan om varför folk kör någon speciell dator är så märklig. För min del får jag astma av Windows, jag gillar Linux men jag älskar Mac. Då är det väl inga problem om jag köper en Mac?

Det är lite som att klaga på att folk köper märkeskläder. Eller om jag skulle börja klaga på att folk lägger en massa pengar på sportbilar när man kan få en skitbra pickup för samma pengar. Vissa gillar visst sportbilar och jag gillar pickuper. Svårare än så är det inte.
2008-10-17, 21:49
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Frågan är om jag ens har behov av 8 kärnor.
Det är nog ingen normalanvändare som gör, min poäng var att den var snygg.
2008-10-17, 21:51
Medlem
Kromatozes avatar
Rätt uttjatat ämne, jag personligen producerar mer med en mac. Det är mera inspirerande att jobba med en mac.

Jag tror att om man inte har gett det en ordentlig chans att köra mac och jämföra med en pc så kan man inte uttala sig.

Det handlar inte om hårdvara, det handlar om ett snyggt och tillfredställande koncept (nej, inte tillfredsställande på det sättet ).
2008-10-17, 21:54
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromatoze
Det handlar inte om hårdvara, det handlar om ett snyggt och tillfredställande koncept (nej, inte tillfredsställande på det sättet ).

Jo, på det sättet. En kollega frågade idag vad det är som är så bra med Mac. Jag svarade att köra OSX är som att bli avsugen hela tiden som man använder datorn. Och så är det ju!
2008-10-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Jo, på det sättet. En kollega frågade idag vad det är som är så bra med Mac. Jag svarade att köra OSX är som att bli avsugen hela tiden som man använder datorn. Och så är det ju!

Du jämför avsugning av en het snygg tjej med att köra OS X?
Hmm, har du blivit avsugen nångång?
2008-10-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromatoze
Rätt uttjatat ämne, jag personligen producerar mer med en mac. Det är mera inspirerande att jobba med en mac.

Jag tror att om man inte har gett det en ordentlig chans att köra mac och jämföra med en pc så kan man inte uttala sig.

Har kört både MAC och PC. Har även haft och kört ett par SUN Sparc.

Det jag själv har lite svårt för när det gäller OS X är att dom bökat till det en del. Är väl något av en "poweruser" och mina absoluta favoriter som operativ är Linux (Slackware & Debian) och *BSD (FreeBSD & OpenBSD). Det jag tycker är så underbart skönt i dessa system är tweakandet i rena textfiler. För mig känns det lätt och överskådligt. Det går ju även i OS X, men som jag nämnde tycker jag att dom bökat till det en del i OS X.

Mitt ex favorit var däremot MAC och OS X. För att det var "så enkelt och bara fungerade".

Själv vill jag helst ha full kontroll.
2008-10-17, 22:33
Medlem
Kromatozes avatar
Citat:

Det jag själv har lite svårt för när det gäller OS X är att dom bökat till det en del. Är väl något av en "poweruser" och mina absoluta favoriter som operativ är Linux (Slackware & Debian) och *BSD (FreeBSD & OpenBSD). Det jag tycker är så underbart skönt i dessa system är tweakandet i rena textfiler. För mig känns det lätt och överskådligt. Det går ju även i OS X, men som jag nämnde tycker jag att dom bökat till det en del i OS X.

Mitt ex favorit var däremot MAC och OS X. För att det var "så enkelt och bara fungerade".

Ja du verkar vara en sann poweruser, jag kan inte uttala mig om hur det förhåller sig på den fronten du beskriver, men jag kan säga att jag älskar OSX och den gedigna känslan att sitta och producera på en solid mac. I en jämförelse med ett stabbig och irriterande xp eller ett envist och frustrerande vista. Kanske har jag haft otur med 3.11/95/98/ME/2000 i alla år, eller så har jag bara kommit till rätta så att säga

Jag dömer ingen som sitter på en pc pch trivs med det, likväl önskar jag att inte bli dömd av någon som inte förstår varför man lägger ut lite extra på en mac trots att inte specifikationen stämmer överens i en jämförelse kr/Mhz.
2008-10-17, 22:56
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:

Det är bara en omställningsfas. Du kan pilla på så otroligt mycket grejer i OS X bara du ger det en chans (du var ju knappast en kompetent BSD-användare när du började köra FreeBSD heller eller hur). Personligen lärde jag mig faktiskt väldigt mycket när jag hjälpte en kompis installera en Hackintosh strax efter att Apple gick över till x86. Då fick man hålla på med en hel del tweakande i .kext filerna.

Fast sånt där är ju bara roligt en stund tycker jag. På min Linuxburk har jag inte orkat installera nått annat än openSUSE och den enda "tweak" jag orkat med är att installera en kärna med PAE. Men visst, tycker man att tweakande är otroligt roligt så är självklart Linux eller *BSD bättre.
2008-10-17, 22:57
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Du jämför avsugning av en het snygg tjej med att köra OS X?
Hmm, har du blivit avsugen nångång?

Jodå, men frågan är om du kört OSX någon gång?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in