Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-17, 18:45
  #1
Medlem
Hur länge är det tillåtet att ge en anställd scheman som sträcker sig tre veckor framåt? För jag har nämligen haft det så sedan i maj i år. Är uppe i 22 veckor heltid, frågan är om inte det borde räknas som en provanställning. Sedan har jag jobbat mer än 2 år under en 5årsperiod.

Borde jag inte ha företräde till en tills.vid.-anställning nu? För saken är den att det finns en tjänst ledig.
Citera
2008-10-17, 18:51
  #2
Medlem
Quixotes avatar
Jag skulle råda dig att ta kontakt med din lokala fackrepresentant.
Citera
2008-10-17, 19:36
  #3
Medlem
stilltons avatar
facket är en väg, men av mina små erfarenheter så är det bättre att gå direkt på chefen med raka besked. tala om för hen vad du tycker, och varför du förtjänar bättre villkor. även om du inte skulle få igenom dina krav har du iaf visat att du inte måste krypa till facket och skvallra för minsta lilla utan att ens ge arbetsgivaren en chans att tillfredsställa dig.
Citera
2008-10-17, 19:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Hur länge är det tillåtet att ge en anställd scheman som sträcker sig tre veckor framåt? För jag har nämligen haft det så sedan i maj i år. Är uppe i 22 veckor heltid, frågan är om inte det borde räknas som en provanställning. Sedan har jag jobbat mer än 2 år under en 5årsperiod.

Borde jag inte ha företräde till en tills.vid.-anställning nu? För saken är den att det finns en tjänst ledig.


Rimligtvis borde jag vara inlasad, men jag vill inte bråka något innan jag har fått hem arbetsgivarintygen för de fem senaste åren.
Citera
2008-10-23, 05:47
  #5
Medlem
När jag fick mitt senaste tre-veckors-schema så meddelande min arbetsledare att de nu var skyldiga att ge mig en tillvidareanställning. Men att den kunde att komma att avslutas i slutet av december, med en månads uppsägningstid från och med då.

Personligen har jag inte behov av någon fast tjänst utan har tänkt att studera ytterligare till våren, så det passar ju mig alldeles utmärkt.

Tänkte bara följa upp min egen tråd, för att dela med mig av att alla arbetsgivare inte är svin.
Citera
2008-10-23, 14:33
  #6
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Hur länge är det tillåtet att ge en anställd scheman som sträcker sig tre veckor framåt? För jag har nämligen haft det så sedan i maj i år. Är uppe i 22 veckor heltid, frågan är om inte det borde räknas som en provanställning. Sedan har jag jobbat mer än 2 år under en 5årsperiod.

Borde jag inte ha företräde till en tills.vid.-anställning nu? För saken är den att det finns en tjänst ledig.

Vad har langden pa ditt arbetsschema med anstallningsformen att gora? Det kan ju vara sa enkelt att de har svart att skriva scheman som stracker sig langre, inte att de gor sa for att kunna kapa vem som helst med treveckorsintervaller...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback