2012-04-24, 10:32
Medlem
yofags avatar
Styrketräning!

Nära på svimma när jag körde knäböj, och fick upp gårdagens mat senare på passet, sluta med att jag inte orkade köra klart på passet (vader kvar) För övrig så beror det på vad man jämför med, powerwalk är ju inte ens i närheten så jobbigt som ett benpass till exempel.
Citera
2012-04-24, 10:41
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yofag
Styrketräning!

Nära på svimma när jag körde knäböj, och fick upp gårdagens mat senare på passet, sluta med att jag inte orkade köra klart på passet (vader kvar) För övrig så beror det på vad man jämför med, powerwalk är ju inte ens i närheten så jobbigt som ett benpass till exempel.

Powerwalk är ju inte ens i närheten av konditionsträning.
Testa att träna intervaller på 800-1200 meter åt gången i grupp så får du känna vad hård konditionsträning innebär.

Jag vill dock inte ta någon cred ifrån benpassen på gymet, de kan vara mördande och ger samtidigt vanligtvis efterföljder (stelhet/träningsvärk) under längre tid än vad konditionsträning ger. Dessutom kräver styrketräning bättre fokus på kost, vilket för många människor (inkl mig) tycker är skittungt.
Citera
2012-04-24, 11:10
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Kondition utan tvekan. Dom som säger annat har nog aldrig konditionstränat ordentligt.

This^.

Trots att jag tycker mina konditionspass är förbannat roliga mår jag lika jävla dåligt efter varje pass. Styrketräning är inte på långa vägar lika bedrövligt, både kroppsligt och mentalt.
Citera
2012-04-24, 11:13
Medlem
AkkAkks avatar
Jag tror att det beror mycket på vilken sorts konditions- eller styrketräning man talar om.

Jag har styrkemoment jag kanske inte direkt avskyr men som jag mest gör för att jag "måste" och där är det fan plågsamt mot sista setet.

När det gäller kondition så kan jag cykla "hur långt som helst" oavsett väder och hur trött jag än är så kämpar jag ändå på för jag älskar fartkänslan och det är på något skumt sätt "skönt" när benen är helt döda. Löpning däremot är väldigt hit-or-miss, vissa gånger så är jag redo att ge upp och gå hem väldigt tidigt för det är bara jobbigt och kroppen säger emot.
Citera
2012-04-24, 11:22
Medlem
civ-ekonoms avatar
Är man helt ovan så är konditionsträning extremt jobbigt i början, så är det bara. När man sedan får upp pulsen och kondisen på hyfsad nivå så kan man variera lite, men ändå köra ett bra konditionspass.

Min personliga åsikt är att konditionsträning är jävligt mycket jobbigare än styrketräning, men det är nog olika från person till person samt att träningsformerna är väldigt svåra att jämföra. Dessutom tycker jag, likt många andra, att konditionsträning är ganska tråkigt.
Citera
2012-04-24, 14:28
Medlem
Wahlberg999s avatar
_JAG_ drar hellre ut och springer i spåret än kör ett tungt böj/mark pass, men då spåret inte ger mig det jag vill så blir det givetvis sistnämnda.

Alla kommer tycka olika, så är det, när jag markade 150 så hade jag säkert tagit mark före löpning, men när vikterna ligger på 200+ tär det på psyket.
Citera
2012-04-24, 14:50
Medlem
yofags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Powerwalk är ju inte ens i närheten av konditionsträning.
Testa att träna intervaller på 800-1200 meter åt gången i grupp så får du känna vad hård konditionsträning innebär.

Jag vill dock inte ta någon cred ifrån benpassen på gymet, de kan vara mördande och ger samtidigt vanligtvis efterföljder (stelhet/träningsvärk) under längre tid än vad konditionsträning ger. Dessutom kräver styrketräning bättre fokus på kost, vilket för många människor (inkl mig) tycker är skittungt.

Har testat intervaller i olika former osv... visst är det jävligt jobbigt, dock tycker jag ändå att mina benpass är det jobbigaste
Citera
2012-04-24, 17:02
Medlem
BengtZzs avatar
Fy fan va mycket jobbigare det är att träna kondition ordentligt. Styrketräning så får man ju vila lite grand emellan. Visst är ben riktigt jobbigt men det är ju bara jobbigt i typ 30 sekunder sedan vilar man ju lite och kör på igen.

Riktiga konditionspass är ju fan jobbigt i 2h. (Klart man springer långdistans)
Citera
2012-04-24, 17:16
Medlem
Ni som tror att gym är i närheten av så mentalt påfrestande som ex löpning gör ju något fel! Och det säger jag som styrketränar betydligt mycket mer än vad jag löper. Visst kan man bli helt trasig i själen efter marklyft i mängder men kom igen. I värsta fall blir du svimfärdig. Men du kommer ofta till en punkt då du helt enkelt inte kan göra en mer rep vilket du aldrig kommer till vid löpning. När du pressat dig till max i löpspåret så vill du aldrig mer löpa. Skulle t.o.m säga att styrketräning är ett av de träningssätten som kräver minst psyke för att kunna pressa sig till max.
Citera
2012-04-24, 17:57
Medlem
Utan tvekan så är styrketräning tuffare (enligt mej), kondition kan man ju "lata" sig igenom, man behöver inte ta i max utan man kan gå på halvtempo, och dessutom så är tekniken viktigare vid styrketräning än konditionsträning, du får inte slarva för mycket med tekniken då det gäller styketräning.

Dessutom så slutar inte styrketräningen efter du har gjort ditt pass, du måste vara relativt noga med vad du äter och hur mycket du sover etc, du måste dessutom lägga på dej en massa kilon (fett, fast helst på ett nyttigt sätt, så det är inte bara att äta en massa godis och pizza) som du sedan måste försöka bli av med. Så egentligen så måste du ta längre kliv ifrån ditt mål för att kunna nå ditt mål med styrketräning, bara det i sig är mentalt påfrestande.

Dock så ska du inte styrketräna 4-5 gånger i veckan, återhämtning är väldigt viktigt när det gäller styrketräning. Det är ett vanligt misstag att träna för mycket.
Citera
2012-04-24, 18:03
Bannlyst
Jobbigare att träna kondition än styrketräning
Citera
2012-04-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren
..kondition kan man ju "lata" sig igenom...

Är du seriös? Klart som fan de går att lata sig igenom konditionsträningen precis lika lätt som du kan lata dig i gymmet, skolan osv osv.. Om man enbart jämför träningspassen i sig så blir det en lekande lätt seger för konditionsträning om man mäter i det mentala. Förstår ärligt talat inte ens hur folk kan envisas med att säga motsatsen. Skulle jag rangordna de tuffaste fysiska prestationerna/utmaningarna i mitt liv så finns det inte ens ett gympass som kvalar in på topp 100. Trots att majoriteten av mina träningspass har varit just tung styrketräning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in