2008-10-21, 21:04
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Sticker in en liten notis om att man lägger stor vikt vid de sju sakramenten inom katolska kyrkan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katolska_kyrkan#Sakrament

Just denna artikel är ett sällsynt dåligt exempel på objektiv kunskapsförmedling.

För övrigt vill jag inte diskutera frågan om katolska kyrkans heresi i denna tråd utan om någon vill fortsätta diskussionen så föreslår jag en ny tråd av respekt för TS som inte bett om dessa utvikningar.
Citera
2008-10-22, 02:28
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Just denna artikel är ett sällsynt dåligt exempel på objektiv kunskapsförmedling.

För övrigt vill jag inte diskutera frågan om katolska kyrkans heresi i denna tråd utan om någon vill fortsätta diskussionen så föreslår jag en ny tråd av respekt för TS som inte bett om dessa utvikningar.

Utvikningar? Dålig objektiv kunskapsförmedling? Kan du utveckla det lite tack. De sju sakramenten är viktiga för katoliker, det var bara det jag ville säga, vilket är sant.
Senast redigerad av KapitalKamelen 2008-10-22 kl. 02:37.
Citera
2008-10-22, 18:13
Medlem
De Miros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, protestantismen är ett stort politiskt korrekt skämt numera.Intressant.

Protestantismen om något går inte att dra över en kam. Det du syftar på är troligtvis svenska kyrkan. Men det säger mer om kristendomens dåliga ställning i Sverige än om Protestantismen i sin helhet.

Det finns enormt olika protestantiska rörelser och alla är långt ifrån "politisk korrekta" snarare tvärtom.
Citera
2008-10-22, 18:15
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Miro
Protestantismen om något går inte att dra över en kam. Det du syftar på är troligtvis svenska kyrkan. Men det säger mer om kristendomens dåliga ställning i Sverige än om Protestantismen i sin helhet.

Det finns enormt olika protestantiska rörelser och alla är långt ifrån "politisk korrekta" snarare tvärtom.
Åke Green är inte så PK t.ex.
Citera
2008-10-22, 19:02
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Utvikningar? Dålig objektiv kunskapsförmedling? Kan du utveckla det lite tack. De sju sakramenten är viktiga för katoliker, det var bara det jag ville säga, vilket är sant.

Att katolikerna har sju sakrament och att de tycker de är viktiga är helt rätt och riktigt. Jag menade inte att protestera mot detta och ber om ursäkt om det verkade så.

Det jag menade med brist på objektiv kunskapsförmedling var mer riktat mot hela artikeln du länkade till. All kritik har raderats och artikeln har putsats för att framställa katolska kyrkan som den enda rätta kyrkan. Allt med hjälp av admins och annat.
Just denna artikel är enligt mig ett lysande exempel på att wikipedia suger.

Utvikningarna jag menade var min diskussion om katolska kyrkan, vilken jag menade tagit sig lite väl långt bort från TS frågeställning. Jag tar på mig en stor del av skulden för att ha dragit iväg i diskussionen, men vill också ta min del av ansvaret att sluta.
Citera
2008-10-22, 22:33
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Att katolikerna har sju sakrament och att de tycker de är viktiga är helt rätt och riktigt. Jag menade inte att protestera mot detta och ber om ursäkt om det verkade så.

Det jag menade med brist på objektiv kunskapsförmedling var mer riktat mot hela artikeln du länkade till. All kritik har raderats och artikeln har putsats för att framställa katolska kyrkan som den enda rätta kyrkan. Allt med hjälp av admins och annat.
Just denna artikel är enligt mig ett lysande exempel på att wikipedia suger.

Utvikningarna jag menade var min diskussion om katolska kyrkan, vilken jag menade tagit sig lite väl långt bort från TS frågeställning. Jag tar på mig en stor del av skulden för att ha dragit iväg i diskussionen, men vill också ta min del av ansvaret att sluta.

Jaha på så vis.
Jag läste inte ens artikeln, menade bara att presentera de sju sakramenten. Men, är det så långt ifrån topic när rubriken lyder "Skillnader mellan katolska kyrkan och protestantiska här i Sverige."?
Citera
2008-10-22, 23:45
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Miro

Du har helt rätt, men samtidigt är det långt mycket mer än bara svenska kyrkan som är protestantisk och politisk korrekt. I ärlighetens namn så måste jag även erkänna att Vatikan II är förbannat politiskt korrekt och även det, ett politiskt korrekt skämt. Fast Vatikan II har ju fortfarande en bra bit innan de börjar med homoäktenskap och liknande vansinne.
Citera
2008-10-26, 00:47
Medlem
mmetcosvs avatar
Katolska kyrkan är en bisarr institution. Helgontro, "Gudsbevis", avlat, självspäkning, rökelse, skolastik - det är ingen ände på absurditeterna. Lutheranismen är i jämförelse ett under av rationalitet. Katolicismen har starka drag av ren magi - det är inte att undra på att man talar om "hokus pokus" (hoc est corpus).

Antagligen är det därför folk dras till den. Man tycker att det inte finns nån idé att försöka försvara religionen rationellt, så då är det lika bra att tuta och köra och ta över hela klabbet av galenskaper. Inga vitmålade kyrkor utan vackra bilder, latin och romerska processioner ska det vara.

Ironiskt nog är det teologiskt just lutheranismen som är den mest antirationella av kyrkorna. Man slopar allt tal om gudsbevis och gör en skarp skiljelinje mellan tro och vetande. Den slappa katolska anden rör sig fram och tillbaka över den gränsen på ett mycket lössläppt sätt. Men idag är det alltså protestantismen som uppfattas som rationalistisk - främst eftersom katolicismens tal om gudsbevis och vad det nu är framstår som så uppenbart absurt att inte ens de egna anhängarna (i alla fall inte de nordliga intellektuella anhängarna) tar det på allvar.
Citera
2008-10-26, 01:03
Medlem
reinstros avatar
Katolska kyrkans lilla katekes

Katolska kyrkans lilla katekes är ju helt vansinnig!

http://www.vatican.va/archive/compendium_ccc/documents/archive_2005_compendium-ccc_sv.html

Ta och jämför den med min hemsida som ju är sanningen så förstår man att hela den katolska kyrkan är rena bluffen.

http://hem.bredband.net/reinstro/

Inte vill vi leva med att den katolska kyrkan bestämmer över oss!!!
Citera
2010-02-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
2) Ortodoxa kyrkan erkänner inte skärselden för att den inte nämns i Bibeln och menar att det är en kättersk irrlära.
Gör den inte? Det gör den väl? Eller?
Citera
2010-02-08, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Simon112
Gör den inte? Det gör den väl? Eller?

Skärselden är inget problem i dialogen mellan ortodoxa kyrkan och den katolska.

Faktum är att den ortodxa kyrkan genom patriarken Joasaph II av Konstantinopel officiellt erkänt västkyrkans lära om skärselden vid konciliet i Florens år 1439.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in