Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Det beror väl på hur man tolkar dessa ord:
Jag säger dig: Du är Petrus*, och på denna klippa* skall jag bygga min församling, och helvetets* portar skall inte få makt över den. 19 Jag skall ge dig himmelrikets nycklar* Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen." (Matt 16)
Jo, det är en intressant passage det där. Jesus säger ju i den uttryckligen att Petrus i sin tur ska utse efterträdare som ska vara hans ställföreträdare på jorden... Eller gör han det? Nej, självklar inte!
Själva pasagen är i översättningshänseende inte heller problemfri. Jesus talar om petros (maskulinum) när han talar till Petrus, men när han sedan talar om klippan som han ska bygga församlingen på talar han om petra (femininum) och menar alltså INTE att göra petrus till sin ställföreträdare.
Om det vore självklart att Petrus vore "påve" skulle han då inte stå före de andra lärjungarna? Påven står ju före alla eftersom han är Petrus efterföljare och om Petrus själv inte står före någon är ju detta ett människopåfund och inget annat.
Citat:
Men samtidigt så sysslar vi protestanter med en del som inte finns med i skriften själva, barndop tex. Vi har använt egna syndkataloger som skrämt bort folk från kyrkan.
Just detta är vad jag menar när jag säger att människopåfund är fel, oavsett om det är protestanter eller någon annan som utför dem.
Tvärtom vad du tycks tro så företräder jag inte heller de protestantiska människopåfunden, men det jag säger är att protestantismen inte bygger på ett människopåfund utan har sin grund i Guds ord, medan katolska kyrkan bygger på påvemakten och den mänskliga traditionen.
Citat:
Även all teologi kring treenighetesläran är saker som traditionen förmedlat sedan Katolska kyrkofäders som Irenaeus,Hippolytus och Tertullianus dagar. Detta är en tradition som vi protestanter också anammar.
Ja och nej.
Det finns en sk trinitarisk djupstruktur i NT. Treenigheten är biblisk helt enkelt. Påvemakten är det inte och där är skillnaden.
Kyrkofäderna i all ära, men jag tror inte på det de säger eftersom de är extra heliga eller fått extra uppenbarelser utan just för att jag ser att det de säger är bibliskt. En del av det i alla fall, resten går samma väg som påven...
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Du uttrycker dig ganska svepande. Vad av den katolska teologin är "människopåfund"
Påvemakten är väl en bra början. Katolska kyrkans sakrament, helgonkult med maria i spetsen, bildkult, avlatsbrev (ja det praktiseras fortfarande), bikten, prästerskapet (in personae christi) är några andra exempel.
Citat:
vad anser du vara rekvisiten för att vara kristen och på vilket sätt är den kyrka du företräder mer rätt på det?
Intressant fråga. När det gäller min denomination väljer jag att inte gå in på den, då den inte har någon betydelse. Jag tror inte att det samfund jag tillhör ensam har den fulla sanningen om det nu skulle vara det du antyder.
I övrigt så väljer jag att låta bibeln vara rättesnöre för vad som är kristet eller inte.
Citat:
Och som Sleepaz säger, hur hanterar du de dogmer som inte med självklarhet står i bibeln (treenighet, kristologi), varför accepterar du dessa och inte andra dogmer som kommit fram ur samma process.
På vilket sätt är kristologin en dogm på samma sätt som till exempel treenigheten?
Som jag redan svarat så bryr jag mig inte ett skit om vilken tradition eller process som formulerat treenighetsläran, den är biblisk och därför sann.
Åk till en bondgård och studera hur mjölk blir till. Allt som kommer fram ur "processen" (kon) är inte mjölk! Det kommer en hel del illaluktande sörja också!
Citat:
Vad menar du konstituerar kyrkan ifall det nu inte är en gemensam bekännelse?
Det är inte bekännelsen utan de bekännande som konstituerar kyrkan.
De som med sitt hjärta bekänner att Jesus är Herre, A och O, vägen sanningen och livet.
Fortsätter vi så säger Jesus att ingen kommer till fadern utom genom mig. Ett tydligt sätt att säga att varken påven eller maria är nödvändiga för frälsningen utan att de snarare förhindrar detta.