Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Var ett tag sedan man var i kyrkan men min bild utav protestantiska kyrkan är att den är new age pk kyrka ungefär.
Ja, protestantismen är ett stort politiskt korrekt skämt numera.
Citat:
Katolska kyrkan låter mer tilltalande... dock har jag aldrig besökt den här i Sverige.
Intressant. Vad i katolicismen är det som tilltalar dig?
Citat:
Vad säger ni mer kunniga hur skiljer de sig åt i praktiken?
Det finns en hel del skillnader, faktiskt. Men de teologiska skillnaderna är väl ofta centrerade kring påven, skärselden, och lite andra aspekter. Katolicismen är mer "old school", s.a.s.
Citat:
Är det okej att gå in på en katolsk gudstjänst om man är nyfiken utan att vara medlem i stiftelsen?
Varför skulle det inte vara okej?
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag min fråga här.
Vad är det för skillnader mellan den katolska, protestantiska och ortodoxa kyrkan?
Katolska och ortodoxa kyrkan är i princip identiska, bortsett från ett fåtal punkter:
1) Ortodoxa kyrkan erkänner inte Påven's ofelbarhet och ledare för kyrkan.
2) Ortodoxa kyrkan erkänner inte skärselden för att den inte nämns i Bibeln och menar att det är en kättersk irrlära.
3) Några andra obetydliga petitesser, såsom katolska kyrkan's katekes, etc.
Utöver det är både ortodox kristendom och katolicism exakt samma religion. Punkt 1 och punkt 2 har protestantismen gemensamt med ortodox kristendom.
Protestanterna däremot, ja, var skall man börja? Renlärig lutherism är väl mer fundamentalistisk (bibliskt bokstavstroende), och har traditionellt utövats av germaner med ett fåtal undantag bland finno-ugriska folkslag. Värt dock att ha i åtanke att germaner länge var katoliker före Luther's inträde i kristendomen; vissa menar ju att protestantismen är en "germansk kristendom" men det är inte riktigt så enkelt, speciellt då lutheraner betraktar sig själva som "reformerade katoliker". Termen "katolik" är ju i och för sig inget som romersk-katolska kyrkan har patent på. Bland annat assyrisk-nestorianska kyrkan använder "Catholicos"; det är en term som har associerats med kyrkor sedan tidig kristendom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Catholicos