2008-10-17, 11:41
Bannlyst
Var ett tag sedan man var i kyrkan men min bild utav protestantiska kyrkan är att den är new age pk kyrka ungefär. Katolska kyrkan låter mer tilltalande... dock har jag aldrig besökt den här i Sverige. Vad säger ni mer kunniga hur skiljer de sig åt i praktiken? Är det okej att gå in på en katolsk gudstjänst om man är nyfiken utan att vara medlem i stiftelsen?
Senast redigerad av RödaBaronen 2008-10-17 kl. 11:49.
Citera
2008-10-17, 13:33
Medlem
Välkommen är man väl alltid i kyrkan, tror bara de skulle bli glada över att någon ny kommer och funderar om hur deras kyrka skiljer sig emot andra.
Citera
2008-10-17, 13:37
Bannlyst
Ja, du kan vara med i en katolsk gudstjänst utan problem. Emellertid vill de nog inte att du deltar i eukaristin.
Citera
2008-10-18, 16:47
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Var ett tag sedan man var i kyrkan men min bild utav protestantiska kyrkan är att den är new age pk kyrka ungefär. Katolska kyrkan låter mer tilltalande... dock har jag aldrig besökt den här i Sverige. Vad säger ni mer kunniga hur skiljer de sig åt i praktiken? Är det okej att gå in på en katolsk gudstjänst om man är nyfiken utan att vara medlem i stiftelsen?

Protestantiska kyrkan?
Har jag missat något eller finns en sådan kyrka?

Om du menar svenska kyrkan lutar de ibland lite åt det håll du beskriver, men jag törs lova att det finns andra protestantiska kyrkor som inte är varken new age eller pk.

Katolska kyrkan är ett dåligt alternativ om du söker efter en kristen tro, det finns kristna katoliker, men de är kristna trots som religion, inte tack vare den.

Om du nu inte bryr dig om detta så är du givetvis fri att knalla in på vilken katolsk mässa som helst för att delta.
Prästen har inte heller rätt att neka dig att delta vid eukaristin, men du ska komma ihåg att det inte är en bibliskt baserad nattvard utan att du i och med ditt deltagande underkastar dig påven.

Vill du bara gå fram för välsignelse från prästen så gå fram och lägg din högra hand på din vänstra axel, då kommer du inte få smaka utan bara få en liten välsingnelse.
Citera
2008-10-18, 21:52
Medlem
Jag deltar i ett katolskt samfund. Jämfört med den svenska kyrkan är katoliker konservativa. De ger inte vika på frågor som homosexualitet eller abort. Kvinnliga präster finns inte i denna- eller ortodoxa - kyrkan, med motiveringen att samtliga Jesu lärjungar var män. Jag har firat mässa i svenska kyrkan under en längre period, men med tiden förstod jag att det saknades en stabil värdegrund. Ett antal gudtjänster var musikonserter, och stundom var det feminism eller homo-rättigheter som tongav predikningarna. Katolicismen är en motpol till detta. Du är varmt välkommen att delta i mässorna, utan att vara medlem. Det är ju på så sätt medlemmar värvas. Om du känner dig osäker på eukaristin (kommunionen), lägg då höger hand på vänster axel, så får du en välsignelse. Förvänta dig ingen andlig "kick" a la Livets Ord, för mässorna fokuserar nämligen mest på traditionella ritualer. Det hjälper att du söker Gud (på vilket sätt du än behagar) i din fritid, för att ge ökad mening till det hela. Om du vill bli fullbordad katolik, finns det fem kyrkliga bud som måste följas, bl.a. fastan och deltagande i mässan varje söndag. Liknande bud/strukturer saknas i svenska kyrkan.
Citera
2008-10-19, 01:21
Medlem
Eoppoyzs avatar
Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag min fråga här.

Vad är det för skillnader mellan den katolska, protestantiska och ortodoxa kyrkan?
Citera
2008-10-19, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz

Vad är det för skillnader mellan den katolska, protestantiska och ortodoxa kyrkan?

Wikipedia?
Citera
2008-10-19, 12:41
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Var ett tag sedan man var i kyrkan men min bild utav protestantiska kyrkan är att den är new age pk kyrka ungefär.
Ja, protestantismen är ett stort politiskt korrekt skämt numera.
Citat:
Katolska kyrkan låter mer tilltalande... dock har jag aldrig besökt den här i Sverige.
Intressant. Vad i katolicismen är det som tilltalar dig?
Citat:
Vad säger ni mer kunniga hur skiljer de sig åt i praktiken?
Det finns en hel del skillnader, faktiskt. Men de teologiska skillnaderna är väl ofta centrerade kring påven, skärselden, och lite andra aspekter. Katolicismen är mer "old school", s.a.s.
Citat:
Är det okej att gå in på en katolsk gudstjänst om man är nyfiken utan att vara medlem i stiftelsen?
Varför skulle det inte vara okej?
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz

Katolska och ortodoxa kyrkan är i princip identiska, bortsett från ett fåtal punkter:

1) Ortodoxa kyrkan erkänner inte Påven's ofelbarhet och ledare för kyrkan.
2) Ortodoxa kyrkan erkänner inte skärselden för att den inte nämns i Bibeln och menar att det är en kättersk irrlära.
3) Några andra obetydliga petitesser, såsom katolska kyrkan's katekes, etc.

Utöver det är både ortodox kristendom och katolicism exakt samma religion. Punkt 1 och punkt 2 har protestantismen gemensamt med ortodox kristendom.

Protestanterna däremot, ja, var skall man börja? Renlärig lutherism är väl mer fundamentalistisk (bibliskt bokstavstroende), och har traditionellt utövats av germaner med ett fåtal undantag bland finno-ugriska folkslag. Värt dock att ha i åtanke att germaner länge var katoliker före Luther's inträde i kristendomen; vissa menar ju att protestantismen är en "germansk kristendom" men det är inte riktigt så enkelt, speciellt då lutheraner betraktar sig själva som "reformerade katoliker". Termen "katolik" är ju i och för sig inget som romersk-katolska kyrkan har patent på. Bland annat assyrisk-nestorianska kyrkan använder "Catholicos"; det är en term som har associerats med kyrkor sedan tidig kristendom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Catholicos
Citera
2008-10-19, 17:54
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Protestantiska kyrkan?
Har jag missat något eller finns en sådan kyrka?

Om du menar svenska kyrkan lutar de ibland lite åt det håll du beskriver, men jag törs lova att det finns andra protestantiska kyrkor som inte är varken new age eller pk.

Katolska kyrkan är ett dåligt alternativ om du söker efter en kristen tro, det finns kristna katoliker, men de är kristna trots som religion, inte tack vare den.

Om du nu inte bryr dig om detta så är du givetvis fri att knalla in på vilken katolsk mässa som helst för att delta.
Prästen har inte heller rätt att neka dig att delta vid eukaristin, men du ska komma ihåg att det inte är en bibliskt baserad nattvard utan att du i och med ditt deltagande underkastar dig påven.

Vill du bara gå fram för välsignelse från prästen så gå fram och lägg din högra hand på din vänstra axel, då kommer du inte få smaka utan bara få en liten välsingnelse.
Detta är trams. Jag är själv protestant men jag förstår inte hur du kan dra alla katoliker så över en kam. Skäms!
Citera
2008-10-20, 00:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Wikipedia?
Wikipedia är för otydliga för att få fram någon vettig info.
Citera
2008-10-20, 00:15
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Katolska och ortodoxa kyrkan är i princip identiska, bortsett från ett fåtal punkter:

1) Ortodoxa kyrkan erkänner inte Påven's ofelbarhet och ledare för kyrkan.
2) Ortodoxa kyrkan erkänner inte skärselden för att den inte nämns i Bibeln och menar att det är en kättersk irrlära.
3) Några andra obetydliga petitesser, såsom katolska kyrkan's katekes, etc.

Utöver det är både ortodox kristendom och katolicism exakt samma religion. Punkt 1 och punkt 2 har protestantismen gemensamt med ortodox kristendom.

Protestanterna däremot, ja, var skall man börja? Renlärig lutherism är väl mer fundamentalistisk (bibliskt bokstavstroende), och har traditionellt utövats av germaner med ett fåtal undantag bland finno-ugriska folkslag. Värt dock att ha i åtanke att germaner länge var katoliker före Luther's inträde i kristendomen; vissa menar ju att protestantismen är en "germansk kristendom" men det är inte riktigt så enkelt, speciellt då lutheraner betraktar sig själva som "reformerade katoliker". Termen "katolik" är ju i och för sig inget som romersk-katolska kyrkan har patent på. Bland annat assyrisk-nestorianska kyrkan använder "Catholicos"; det är en term som har associerats med kyrkor sedan tidig kristendom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Catholicos

Tack för det!
Citera
2008-10-20, 10:05
Medlem
Iskras avatar
Citat:

Protestantiska kyrkor kan vara allt möjligt, lutheraner, zwinglianer, kväkare osv. Men du menar naturligtvis Svenska Kyrkan. (I många länder, exempelvis Tyskland är det inte OK att benämna en kyrka som protestantisk utan man använder evangelisk).

Svenska Kyrkan kan nog uppfattas som PK, det kan jag ha förståelse för. Det beror nog på att kyrkan försöker bereda visst utrymme för de flesta, ofta kan detta mynna ut i typiskt trams. Själva gudtjänsten brukar dock oftast hålla en rätt traditionell prägel och tramserierna ges oftast utrymme vid kvällsmässor, musikmässor osv. Emellanåt kan dock predikan under gudtjänsten innehålla budskap som kanske sticker ut i en konservativ katoliks ögon. Den kan handla om feminism, homorätt eller liknande PK-flaggade ämnen. Detta beror nog till stor del på att SvK har en lite mer vidgad syn på vad som är kristna ämnen och värderingar än vad traditionell katolicism har.

Vad gäller ditt påstående att SvK skulle vara new age förstår jag det inte alls. Vad menar du med new age och vilka inslag i SvK skulle passa in på det?

I grund och botten skiljer sig inte en gudtjänst och mässa inom SvK från en inom katolska kyrkan. Ungefär samma grundelement finns med, samma allvar läggs vid nattvarden, syndernas förlåtelse, välsignelsen, trosbekännelsen osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in