• 1
  • 2
2008-10-17, 10:54
Medlem
karlans avatar
Jag är trött på att låta min iMac stå på under natten när jag torrentar, så nu vill jag slänga in en burk i garderoben som kan ligga och mala utan att iMacen står igång och helt plötsligt går skärmen igång när man ligger o sover (ni med mac vet vad jag snackar om).

Hursomhelst, jag har planerat att köra debian och ssh:a in mot burken. Även skapa en utdelad partition där torrent-filerna skall läggas. (rtorrent med en watch-mapp..?) Här lägger jag torrentfilerna som jag tankar ner via min iMac, och så skall ju filmerna börja tankas automatiskt, right..?

Några andra tips på torrentklienter mottages varmt! Vet inte hur det är med torrentsajter osv (mestadels privata trackers) hur de gillar de olika klienterna.

Mina krav är att jag enkelt skall kunna komma åt filerna via en utdelad mapp då som jag kommer åt via iMac och kunna packa upp filerna samt bränna direkt ifrån torrentservern på min mac. Detta skall väl inte vara några problem att göra, då ett gigabitnätverk eventuellt skall införskaffas..? (om det nu behövs).

Hårdvaran.. Vad anser ni vara krav på hårdvaran för att kunna lyckas? mina planer är någon gammal 500 mhz:are jag har liggandes.

Vad skulle ni se för krav på CPU, minne och nätverk?

Det är väl de frågorna jag har lite frågetecken kring i nuläget

Tack på förhand!

/karlan
Senast redigerad av karlan 2008-10-17 kl. 10:58.
Citera
2008-10-17, 11:21
Medlem
xintrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlan
Några andra tips på torrentklienter mottages varmt! Vet inte hur det är med torrentsajter osv (mestadels privata trackers) hur de gillar de olika klienterna.

rtorrent är ju en klassiker Har själv inte haft problem med denna klient på någon tracker än så länge.
Citera
2008-10-17, 11:36
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xintron
rtorrent är ju en klassiker Har själv inte haft problem med denna klient på någon tracker än så länge.

För mac?

Själv använder jag bara Transmission, av de fem-sex jag provat var Transmission bäst. Dock aldrig hört talas om rtorrent, för mac då.
Citera
2008-10-17, 11:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
För mac?

Själv använder jag bara Transmission, av de fem-sex jag provat var Transmission bäst. Dock aldrig hört talas om rtorrent, för mac då.
Hans stora utmaning blir nog att hitta Debian för OSX. Eller så ska han ha en ren linuxburk och köra rTorrent i den.

För att återgå till topick och TS: Vad det gäller rTorrent och privata trackers så är det inga problem. Att göra det du beskriver kräver inget särskilt från hårdvaran förutom möjigtvis snabba diskar. rTorrent tar inte mycket minne, och en CPU på 500 MHz räcker långt. Orkar du sen trixa lite så kan du ha RSS-koll på det hela så rTorrent automatiskt sköter allt det där. Det går även att fixa webb-baserade interface så du kan hålla koll på dina torrents utan att behöva SSH:a in.
Citera
2008-10-17, 11:48
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Hans stora utmaning blir nog att hitta Debian för OSX. Eller så ska han ha en ren linuxburk och köra rTorrent i den.

För att återgå till topick och TS: Vad det gäller rTorrent och privata trackers så är det inga problem. Att göra det du beskriver kräver inget särskilt från hårdvaran förutom möjigtvis snabba diskar. rTorrent tar inte mycket minne, och en CPU på 500 MHz räcker långt. Orkar du sen trixa lite så kan du ha RSS-koll på det hela så rTorrent automatiskt sköter allt det där. Det går även att fixa webb-baserade interface så du kan hålla koll på dina torrents utan att behöva SSH:a in.
För att klargöra; jag skall alltså inte slänga in min mac i garderoben, jag ska ta någon gammal taskig burk och slänga in debian där. Därför jag nämnde att jag körde mac var för att poängtera att jag ville att det skulle kunna lira fint ihop med mac:en.

tillägg: och rtorrent finns för mac också, dock genom darwinports
Senast redigerad av karlan 2008-10-17 kl. 11:51.
Citera
2008-10-17, 11:51
Medlem
som tidigare talare sa.

Linux i sig kräver i princip ingen hårdvara. 500mhz duger gott för det. Jag kör min router på en 400mhz P2:a

Det jag skulle se till att ha är dock tillräckligt med minne i den (1gb räcker mer än väl). Diskarna ska väl rymma lite och sen att nätverkskortet är anpassat för vad du har för internethastighet (dvs inte stoppa i nå gammalt 10mbit kort i den).

rTorrent funkar utmärkt och jag kör den själv den är helt konsolbaserad så den är inga problem att köra över SSH
Citera
2008-10-17, 11:53
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
som tidigare talare sa.

Linux i sig kräver i princip ingen hårdvara. 500mhz duger gott för det. Jag kör min router på en 400mhz P2:a

Det jag skulle se till att ha är dock tillräckligt med minne i den (1gb räcker mer än väl). Diskarna ska väl rymma lite och sen att nätverkskortet är anpassat för vad du har för internethastighet (dvs inte stoppa i nå gammalt 10mbit kort i den).

rTorrent funkar utmärkt och jag kör den själv den är helt konsolbaserad så den är inga problem att köra över SSH

Okej, gott gott

Jag hade ju föredragit o köra med det inbyggda 10/100, men är osäker på om jag kan "streama" till mac:en på den hastigheten..? När jag t.ex. packar upp och när jag bränner ut filmerna på skiva etc. Duger det då med ett 10/100, eller behöver jag gå över till gigabit..?
Citera
2008-10-17, 12:09
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Okej, gott gott

Jag hade ju föredragit o köra med det inbyggda 10/100, men är osäker på om jag kan "streama" till mac:en på den hastigheten..? När jag t.ex. packar upp och när jag bränner ut filmerna på skiva etc. Duger det då med ett 10/100, eller behöver jag gå över till gigabit..?
Jag har 10/100 i min server, och det funkar att streama film upp till 720p, men visst, kan du komma upp i gigabit så är det inte fel. Vad det gäller minne så kör min Debianbox mailserver, FTPserver, webbserver, filserver och rTorrent. Total minnesanvändning just nu är 34 utav 256 meg. Enda gången den egentligen belastas är när en torrent är klar och hashen ska kontrolleras. Då hade det varit trevligt med lite mer processorkraft.
Citera
2008-10-17, 13:31
Medlem
Citat:
Okej, gott gott

För att streama 720p behöver du egentligen inte mer än 10mbit... normal 720p bitstream ligger på runt 8mbit... dock så är det ju teoretiska hastigheter så dom tar inte direkt in naturliga fenomen.

Har du 100mbit så är det absolut inga problem att streama

Jag streamar 720p från min server hem till min 24/1 anslutning utan några som helst problem
Citera
2008-10-17, 15:44
Medlem
alinds avatar
min seedbox är en gammal bärbar. Ubuntu server, rtorrent på screen, ssh.

50 MB minne använt vid drift (enligt top)
Citera
2008-10-17, 19:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
För att streama 720p behöver du egentligen inte mer än 10mbit... normal 720p bitstream ligger på runt 8mbit... dock så är det ju teoretiska hastigheter så dom tar inte direkt in naturliga fenomen.

Har du 100mbit så är det absolut inga problem att streama

Jag streamar 720p från min server hem till min 24/1 anslutning utan några som helst problem
Du glömmer att samma dator under tiden han kollar på film kör för fullt med rTorrent, så i så fall ska man ha två nätverkskort där rTorrent använder det ena externt, och sen har man ett som bara pratar internt för saker som SSH och Samba.
Citera
2008-10-17, 20:26
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Du glömmer att samma dator under tiden han kollar på film kör för fullt med rTorrent, så i så fall ska man ha två nätverkskort där rTorrent använder det ena externt, och sen har man ett som bara pratar internt för saker som SSH och Samba.
Funderade på detta också, men kolla på film från datorn kommer jag nog inte att göra, utan mer bränna en .iso-fil direkt ifrån debianburken på min mac.
Iom att brännaren buffrar tillräckligt innan den startar bränningen bör väl lösa detta, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in