• 1
  • 2
2008-10-17, 02:36
Medlem
Kreeps avatar
Funderar på hur troligt det är att ens föräldrar/mor-farföräldrar/farbröder/äldre kusiner osv har använt andra typer av droger än alkohol och tobak.
Tanken är alltså att försöka kartlägga vart olika droger har varit vanliga (geografiskt, under vilken tidsperiod, och i vilka samhällsklasser/subkulturer).
För egen del så härstammar släkten från mellersta delarna av norrland, och jag får för mig att dit kom sånt väldigt sent.
Citera
2008-10-17, 02:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Funderar på hur troligt det är att ens föräldrar/mor-farföräldrar/farbröder/äldre kusiner osv har använt andra typer av droger än alkohol och tobak.
Tanken är alltså att försöka kartlägga vart olika droger har varit vanliga (geografiskt, under vilken tidsperiod, och i vilka samhällsklasser/subkulturer).
För egen del så härstammar släkten från mellersta delarna av norrland, och jag får för mig att dit kom sånt väldigt sent.

17.4 %

Hur fan ska vi veta om din familj är en pundarsläkt eller renlevnadsgossarshärlighet?

Kan du säga om min släkt har ätit mycket popcorn under dom senaste 500-åren?

Om du är nyfiken på hur utbrett det var med olika droger/substanser i norrland under en viss period bör du fråga det i forumet historia.
Citera
2008-10-17, 02:47
Medlem
Är de födda under 50 talet så är det rätt vanligt ja. 60-70 talet var ganksa flummigt därav så vet den generationen att det icke är ett bra alternativ att nyttja droger pga många som blev rätt stukade för life under denna restrektiva oförutsedda period. Är de födda tidigare så kan jag säga att 90% av bensodiazepiner skrivs ut till främst äldre. Dock ej i flumsyfte utan av andra orsaker. Dvs medicinska och ej i flumsyfte.
Citera
2008-10-17, 07:59
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harriett
Är de födda under 50 talet så är det rätt vanligt ja. 60-70 talet var ganksa flummigt därav så vet den generationen att det icke är ett bra alternativ att nyttja droger pga många som blev rätt stukade för life under denna restrektiva oförutsedda period. Är de födda tidigare så kan jag säga att 90% av bensodiazepiner skrivs ut till främst äldre. Dock ej i flumsyfte utan av andra orsaker. Dvs medicinska och ej i flumsyfte.
Ja det är ganska vanligt tror jag oxå. De som var unga på 70talet lär ha (iaf testat) att röka brass tex.

Ursäkta om jag brast ut i skratt för mig själv här, helt spontant; men bara tanken på att 80åriga tanter skulle få Stesolid, valium och Mogadon utskrivet i "russyfte" fick mig faktiskt att ligga dubbelvikt på golvet nästan.

Äldre personer är ju i regel ganska oroliga av sig, och får troligen tex sobril & mogadon för att motverka detta.

Sedan finns väl en hel del som fått barbiturater utskrivna på 60-70 talet, och nu har fått byta detta mot bensodiazepiner istället för att det är för svårt (omöjligt?) att trappa ut. Tror samma gäller dessa som fått valium eller librium utskrivet lika länge. Vet äldre gubbar och tanter som faktiskt får välja och vraka vilka mediciner och vilken styrka de vill ha.

"Ja den här gången kan jag ta Flunitrazepam till natten, 2mg. Xanor depot 2ggr 2mg dagligen, samt temesta vid behov..." - Märta 76.
Citera
2008-10-17, 08:12
Medlem
SilverPressens avatar
Min morsa berättade att hon testade cb i amsterdam som ungdom, hon klättrade bla ner i en ubåt, åt en klase tulpaner, flög ut genom sin egen kropp och kollade på sig själv, samt träffade Jimi Hendrix

Hennes cb relaterade upplevelser slår lätt mina egna, så att säga
Citera
2008-10-17, 08:19
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag kan ju lungt påstå att ingen av mina föräldrar flummat på. Framför allt inte min farsa som har ett förflutet som b la stenhård officer med b la Fn-tjänstgöring i Gaza samt Kongo.
Citera
2008-10-17, 10:31
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
17.4 %

Hur fan ska vi veta om din familj är en pundarsläkt eller renlevnadsgossarshärlighet?

Kan du säga om min släkt har ätit mycket popcorn under dom senaste 500-åren?

Om du är nyfiken på hur utbrett det var med olika droger/substanser i norrland under en viss period bör du fråga det i forumet historia.

Trött och kinkig på kvällarna?
Nu handlade inte bara om min släkt, utan rent allmänt över hela sverige.
Möjligt att det skulle ligga i historia, moderator får avgöra vart det passar bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Harriet

Men hur såg det ut geografiskt då? Kan väl inte vart lika vanligt i Gränna som i Stockholm direkt? Medicinska syften räknas såklart inte.
Nån som var med back in the days?
Hmm, tråden kanske borde ha hetat "geografisk, historisk och social spriding av berusande preparat" istället, men nu blev det inte så.
Citera
2008-10-17, 19:20
Medlem
Knarkomans avatar
Min moder fick stesolid/valium(eller om det hette librium då) precis
när det kom ut på marknaden.
På den tiden var det inte svårt att få det utskrivet vet jag.
Tvärtom.

Om du e intresserad som jag av droghistoria kan jag rekommendera
"Hooked - Illegal drugs and how they got that way" dokumentärerna.
Finns på PB.
Senast redigerad av Knarkoman 2008-10-17 kl. 19:28.
Citera
2008-10-17, 20:06
Medlem
Ballfagers avatar
Min farsa råkade säga att han var med och köpte en gång, men aldrig vågade röka det (vet ej om det stämmer). Mamma betvivlar jag starkt. Båda är 50-talister.
Citera
2008-10-17, 21:53
Medlem
kramujanas avatar
farsan är en gammal flummare på cannabis samt min mor. Men dom låter icke mig röka... Lite elakt haha
Citera
2008-10-17, 21:56
Medlem
samladskits avatar
Flummat

Bra ordval
Citera
2008-10-17, 22:14
Medlem
Kreeps avatar
Ganska medvetet ordval. Gillar gamla uttryck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in