2000-09-05, 11:47
Medlem
Det diskuteras fram och tillbaka ifall Flashback r underground eller ej. Fr mnga verkar detta vara en viktig frga.

"Flashback r en politiskt och religist obunden tidskrift. Frmsta bevakningsomrden r alternativ information med en tyngd p grnsbrytande vrderingar och attityder som str opposition till det vriga samhllet."

Slr man upp ordet "underground" i Nationalencyklopedin s r Flashback enligt NE uppenbart underground. Just tyngdpunkten p grnsbrytande vrderingar och attityder som str opposition till det vriga samhllet r viktiga bestndsdelar hr.

S enligt Flashbacks egen beskrivning (den jag citerar ovan) r tidningen definitivt underground.

Lever Flashback som den lr? r deras egen definition av innehllet korrekt?

Ja, det fr man vl sga att den r.
Flashback har alltid varit en stkig produkt som inte backar nr det hettar till, och inte r rdd fr att frsvara grupper i samhllet som ingen (?) annars skulle frsvara.

S lngt r allts Flashback vldigt mycket underground.

S den slutliga frgan blir, kan en tidning med 100 000 prenumeranter kallas fr underground?

Fr mig r inte den frgan s viktig. Jag lskar Flashback fr hur den r, och vad den sen kallas r fr mig ointressant.

Jag vet dock att ingen annan tidning i det hr landet r "mer" underground n just Flashback. Och skall den slutas kallas underground, s r det inte pga innehllet, utan p storleken (antalet lsare).

Att en tidning som Flashback vuxit sig s stor tycker jag r oerhrt spnnande, och jag kan bara nska dem lycka till.
Citera
2000-09-07, 12:47
äldre konto (old)
Ej medlem
Flashback v/s underground

Johanna, hller med dig om att Flashback lnge varit ett stkigt (men ack s vlbehvligt) inslag i samhllsdebatten, som verkligen vgar ta upp mnen och frsvara grupper som ofta ignoreras eller censureras av etablissemanget.

Detta r styrkan med Flashback och sjlva krnan i dess underground-prgel.

Dock tycker jag inte att den avgrande frgan r om Flashback kan kallas fr underground utifrn FNA:s cirka 100 000 prenumeranter. FNA r ju ingen tidning i vanlig kommersiell bemrkelse som strvar efter att slja lsnummer - det r ju ett helt gratis nyhetsbrev. Det enda kommersiella inslaget r ju annonsrerna, prenumeranterna r ju egentligen inte en frutsttning fr att FNA ska kunna existera.

S oavsett hur stor upplaga FNA har frblir Flashback lika underground som man alltid har varit.

Och visst lskar vi den!
Citera
2000-09-07, 14:14
Medlem

Tror jag missuppfattats i mina inlgg angende Flashback. Att FNA blivit s stort som att ver 100.000 personer prenumererar p den rr mig inte i ryggen - det r bara kul!

Vad jag klagar p r att materialet r snott och det frn redan existerande nyhetsbrev och kvllstidningar istllet fr hur det var fr ett par r sedan d lsarna sjlva gjorde diverse reportage/artiklar. mnena blev intressantare, mer banbrytande och framfrallt sdant vi inte hade lst om tidigare.

OK, om man vill att FNA ska sammanfatta det "underground" (?)material som finns i de redan existerande nyhetsbreven/tidningarna, d fyller den sitt syfte. Om inte s tycker tminstne jag att Flashback blivit trkigare. tminstne jag lser hellre artiklar som man lyfter lite p gonbrynen t av frfattare man kanske inte lser alster av annars och om mnen du inte lser om dagligen.

Se FNA runt nummer 75 (http://www.flashback.se/fna/fna075.shtml) s har ni det FNA som jag tyckte var bst.

Men det r en smaksak och visst - ven jag gillar FNA fortfarande om n inte lika mycket som tidigare.
Citera
2000-09-08, 00:57
äldre konto (old)
Ej medlem

Rttelse till mitt frsta inlgg: sjlvklart r prenumeranter en frutsttning fr att FNA ska finnas, men FNA r ju inte ekonomiskt beroende av dem. Nvl...

K, tycker du har flera ponger i ditt resonemang.

Att plocka information och nyheter frn andra nyhetsbrev och tidningar kan ju vem som helst gra. P s stt r FNA inte speciellt revolutionerande. Detta har ju ven pappersutgvan av Flashback i viss utstrckning prglats av (NAMBLA-intervjun i 3:an t.ex.).

Men Flashbacks strvan r ju egentligen inte att frmedla revolutionerande journalistik, utan (som herr Axelsson sjlv sger i ledaren till Flashback nummer fyra), att bearbeta information. Att ge lsarna tillgng till information s att de ska kunna bilda sig en egen uppfattning om den. Och p detta stt fyller FNA verkligen sitt syfte.

Men, som du sger, visst skulle FNA bli bde roligare och intressantare (och mer underground om man s vill) om den innehll fler inslag frn lsarna och frre frn redan existerande kllor. Tycker dock att inslagen frn kvllstidningarna har avtagit i de senaste numren, vilket r bra.

Dock kan det finnas orsaker till att inslagen frn lsarna avtagit med tiden. Det kan ju vara s att folk helt enkelt inte skickar in lika mycket bidrag som frr. Eller att bidragen de skickar in inte hller ngon hg kvalitet eller intressevrde. Om s r fallet tycker jag att man frn Flashbacks sida borde mer aktivt uppmana lsarna att bli mer delaktiga i FNA. Varfr inte ha det som veckans frga?

Man fr dock inte glmma att en del av innehllet i FNA fortfarande r frn lsarna, bland annat reportagen, krnikorna och debatten. Och det r hr FNA visar vilken suvern nyhetskanal den r. Jag menar, hur stor r chansen att man fr ta del av Hampus Hellekants syn p sin rttegng eller husockupanternas bakgrund till ockupationen i kvlls- eller dagspressen? Jvligt obefintlig!

Hr ligger styrkan i FNA, nr informationen kommer direkt frn kllan, oberrd av etablissemanget, fr oss att ta del av och stllning till.
Citera
2000-09-08, 14:33
Medlem

Adrian, precis! Dr fr du fram det jag vill ha sagt.

Jag tror dock att i och med att FNA blivit s pass mycket strre, inte bara sjlva nyhetsbrevet utan ven i form av fler prenumeranter s borde ven mjligheterna att f in mycket och bra material frn lsarna ka. Bara man jobbade lite p det.

Just den typen av material som Hampus Hellekants syn p sin rttegng eller om husokupanterna. Dri ligger styrkan i FNA och det mste vara mer den typen av material man br strva efter att fylla nyhetsbrevet med. Intressant material som du inte hittar i de redan existerande medierna och som behver en kanal fr att n ut till "massan". ven material som "mnadens releser" och recensionerna av bl.a fanzines r de inslag jag gillar i dagens FNA.

Skulle jag f basa och gra ett nummer av FNA s skulle dr finnas hacker, drogrelaterade mnen, diverse subkulturer med mera. Intressant material vore t.ex. intervju med ngra hackers, lta de som gjorde "trashingvideon" (graffitti) bertta om sig sjlva, ta kontakt med ngon ligistgrupp (fotbollshuliganer), lta ngra pundare recensera droger, ngra som trycker i sig anabola bertta om hur man slipper biverkningar, redskins - antirasistiska skinskallar, mnadens lsarkrnika (fritt mne), bikerkultur, lsarnas undergroundannonser o.s.v. Drtill som en extra krydda p det hela kunde man sammanfatta lite av de nyheter som gtt ut via redan existerande nyhetsbrev, kvllstidningar m.m.

Den typen av material skulle jag uppskatta att lsa om i FNA och det var mer sdant man fick lsa frr. P ngot stt kndes det mer "eget" d ven om det ocks p den tiden fanns en del snott material.
Citera
2000-09-09, 02:27
äldre konto (old)
Ej medlem

K, exakt vad jag menar (fan, samstmmigheten brjar nstan bli snuskig:)...

Drtill, om FNA innehll mer information av den typen du efterlyser skulle nog vidden av medias (ofta) frvrngda verklighetsbild framg n tydligare.

Och samtidigt skulle kanske Flashbacks profilering strkas.

Varfr spelade man t.ex. in trashingvideon? Var det bara ett verk av, som man fick se p Aktuellt (och dr talar man ju alltid sanning:), ligister ute efter planls vandalisering? Eller var det ett symboliskt stllningstagande mot t-baneelndet efter privatiseringen? Eller finns det andra skl? (skerligen)

Mer sdana inlgg och 'avsljanden' i FNA skulle jag tycka om.

Citera
2000-09-10, 12:26
Medlem

Vill frst sga att jag aldrig varit p en s spnnande och rolig webbplats som just Flashback.
Deras webbplats svl som nyhetsbrev har allt.
Har dock svrt att jmfra med hur det var frr, d jag upptckte Flashback fr knappt ett halvr sedan.
Har tittat i FNA-arkivet och lst tidigare utgvor. Jag tycker de har sin charm. Inte att de r bttre, men bra p sitt stt.
Dagens utgva knns mer professionell, medans gamla utgvor knns mer "hemliga" och "underground" (i bemrkelsen underjordisk).
Hur var webbplatsen p den tiden?

Adrian och K's frslag p frbttringar r jttebra. nskar ocks mer av detta. Tror dock allt handlar om resurser (och i detta fall ekonomiska). Det r iallafall vad jag tror.
Instmmer ocks att de viktigaste delarna p Flashback r bevakningen av olika subkulturer, undergroundverksamheter samt att slppa fram personer som annars aldrig fr komma till tals. I senaste numret r Hampus Hellekant ett bra exempel, i ngot tidigare nummer jag lste i arkivet var det en person som satt p Kumla, dmd till 14 rs fngelse tillsammans med Clark Olofsson. Mer snt!

Slutligen vill jag bara tacka Flashback fr ett fantastiskt jobb. nskar er all lycka i framtiden.
Citera
2000-09-10, 15:37
Medlem

Adrian, vi har helt enkelt lyckats med ngot s ovanligt som att komma fram till samma sak efter en "debatt" :-)

Leffe, Flashbacks hemsida uppfattar jag som vldigt dligt uppdaterad idag. Det som hnde fr ngra r sedan r vl det nda som uppdateras ofta/dagligen? Dremot s r t.ex dessa konferenser en av de bttre saker som hnt med Flashbacks hemsida p lnge.
Ett tag vill jag minnas att sidan uppdaterades dagligen. Men till och frn s har det varit ganska dligt. Har beskt sidan frn och till under flera r nu men mins i rlighetens namn inte riktigt hur sidan sg ut fr ngra r sedan.
Ser att ven du nskar mer av den typen av material som jag och Adrian efterlyser i FNA, kanske dags fr Flashback att ta sig en funderare?
FNA knns kanske lite proffigare idag, det hller nog jag ocks med om. Stilrenare och mer vlskriven, men det beror vl just p att mycket av materialet idag snos frn medier som har duktiga skribenter.
Men behver allt verkligen alltid vara s vlskrivet? r det nd inte sjlva budskapet som r det viktiga??
Citera
2001-05-30, 06:48
Medlem

Angende FNA
Inget hindrar vl ngon frn att skriva skicka in vad som helst......Sen kan man ju gra egna konferenser,e-zines lnka till Det r bara att jobba p ALLT r tilltet .........p....flashback....till med att skriva en enda lng mening utan avbrott.......
mvhME
Webbadress:
http://www.geocities.com/zoom61se/gbc.html
Citera
2001-07-01, 19:09
Medlem

Ville bara ppeka att redskins i regel har lngt, svart hr. :)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in