2008-10-16, 10:08
Medlem
kultingens avatar
Har en gammal Puch montana som går bra och är så vitt jag vet orginal. Men jag irriterar mig lite på att motorn varvar så oerhört när man kommer upp i lite hastighet, låter som den ska explodera när man kör i en nedförsbacke. Så kan jag dreva om den för att få den att gå lite lugnare? Kör visserligen mycket i stan också så den måste kunna accelerera lite också.
Jag är inte så sugen på att byta cylinder, förgasare och liknande då jag antar att poliser som ser att man har annat än orginaldelar blir misstänksamma. Är inte ute efter att susa fram i 60 km/h utan mer att den ska gå bra och jämnt.
Hur många kuggar så respektive drev ha?
Citera
2008-10-16, 10:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Den har väl 10 eller 11 kuggar fram om jag inte minns fel? Prova med 14 eller 15 drev fram till å börja med.
Citera
2008-10-16, 10:18
Medlem
Original är det 11 kugg på framdrevet och 40 kugg på bakdrevet, har jag för mig.
Så en 13-14 kugg fram till att börja med, varvar den ändå för mycket så byt bakdrev till 36/38 kugg.

Det finns 15 kuggs framdrev men det fick inte plats, iaf inte på min montana då det tog i växelaxeln.
Citera
2008-10-16, 15:49
Medlem
kultingens avatar
Hittade ett 13-drev hemma, är det svårt att byta? Måste jag byta kedja samtidigt? Någon som kan säga lite kort hur jag går till väga, är ibland duktig på att ta isär saker och inte få ihop dom perfekt igen...
Sprängskiss:
http://www.puchverkstan.com/sprangsk...xlmonzariz.jpg
Senast redigerad av kultingen 2008-10-16 kl. 16:05.
Citera
2008-10-16, 16:16
Medlem
Erk Swedes avatar
byta drev

Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Hittade ett 13-drev hemma, är det svårt att byta? Måste jag byta kedja samtidigt? Någon som kan säga lite kort hur jag går till väga, är ibland duktig på att ta isär saker och inte få ihop dom perfekt igen...
Sprängskiss:
http://www.puchverkstan.com/sprangsk...xlmonzariz.jpg

Antar att det är som på dakotan.
du tar bort kåpan över drevet på motorn,tre skruvar har jag för mig.
Om kedjan är lång så behöver du nog bara dela den.
Är den kort kan den behöva mer länkar,antingen ett kedjebyte eller komplettering med ett lås till och några länkar.
sedan tar du bort segersäkringen som håller drevet,dit med det nya ,tillbaks med segersäkring och kedja,sträck,kolla att hjulet sitter rakt.
montera kåpan.
Vete sjutton om det finns 15 kuggars drev,men 14 finns,och vet att dom var nog så kinkiga om det inte var lite slitet av kedjan runt om.
13 kugg däremot är ju simpelt.
byter man drev fram ökar vridande moment på axeln,så det är bättre att dreva bak,fast det syns ju mer.
Citera
2008-10-16, 17:28
Medlem
kultingens avatar
Har bytt drevet nu och pillar med kedjan. Typiskt nog är den för kort och jag skulle behöva precis en länk till, men det går inte då ena änden är en "pigg" och den andra ett hål, hane och hona om man så vill. Så därför måste jag sätt till ett lås till så att jag får det så att det är två hanar mot varandra så att jag bara kan sätta ett lås på dom. Men då blir kedjan för lång istället då det blir två länkar istället för en extra. Måste jag justera hjulets placering då?
Citera
2008-10-16, 17:38
Medlem
Fuzzs avatar
Har du justerat in bakhjulet max? Det är ju den man spänner kedjan med.

Släpp på centrum mutter och sedan ska det finnas typ en bult som trycker mot
"centrumbulten" framifrån färdriktningen som man släpper på då ska hjulet gå att flytta bakåt.

Omvänd procedur för att spänna kedja igen. Har för mig att kedjan ska glappa 1cm up och ner på längsta stället.
Citera
2008-10-16, 17:54
Medlem
Abzints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Har du justerat in bakhjulet max? Det är ju den man spänner kedjan med.

Släpp på centrum mutter och sedan ska det finnas typ en bult som trycker mot
"centrumbulten" framifrån färdriktningen som man släpper på då ska hjulet gå att flytta bakåt.

Omvänd procedur för att spänna kedja igen. Har för mig att kedjan ska glappa 1cm up och ner på längsta stället.

Du glömde: att även justera in däcket genom att mäta med tummstock från rambenen till fälg kanten så du får däcket rakt..
Citera
2008-10-16, 20:48
Medlem
Krafses avatar
14/38 borde funka bra. Jag hade 15/38 på min Dakke och det var okej, fast den var ganska trimmad. Skillnaden mellan 13 och 15 drev fram var rätt stor. Den gjorde väl runt 45km/h med 13/38 och uppåt 70km/h med 15/38.
15 drevet passade dock inte rakt på, jag var tvungen att slipa ner nån millimeter på varje kugg och sedan picka hål i fläktkåpan så att kedjan gick runt.

Edit: Glöm inte att sätta kedjelåset åt rätt håll, annars kan kedjan lossna! http://faq.f650.com/FAQs/Photos/Chai...MasterLink.jpg

http://www.dansmc.com/clipdirection.jpg
Senast redigerad av Krafse 2008-10-16 kl. 20:51.
Citera
2008-10-16, 20:54
Medlem
kultingens avatar
Tackar för alla svaren, har nu bytt det främre drevet och den går utmärkt, fortfarande van vid den gamla utväxlingen så växelbytena blir lite tidiga =) Ska se i morgondagens dagsljus så att hjulet sitter fast rakt och ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in