2013-08-12, 13:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, han VET exakt allt och hur allt kommer att sluta.
Ja, han valde skapa allting på det här sättet.
Ja, allt sker enligt hans vilja

Då tackar jag för erkännandet att vi - om din gud finns - inte har fri vilja och att gud är ytterst ansvarig för alla våra handlingar.

Citat:
Observera att han bara VET och inget annat.

Du har precis redan erkänt att han gjorde ett aktivt val när han detaljstyrde hela universums existens från dess första sekund till dess sista.

Citat:
och hans vilja är att du ska få egen vilja, hängde du med där?

Ja, men problemet är att eftersom du erkänt punkt 1-3 så är detta fullständigt omöjligt. gud har enligt dig detaljstyrt hela universums existens från dess första sekund till dess sista. Du kan inte ha kakan och äta den.

Du har förlorat.
Citera
2013-08-12, 13:10
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Han har inte förutbestämt något, han VET bara vad som kommer att hända, från att vi föds tills att vi läggs ner i graven.

Ja du, bra fråga. Varför finns ont i världen? Hur kan vi göra för att världen ska bli bättre?

Ja, om han har bestämt allt har vi ingen egen vilja. Men han har INTE bestämt något om våra liv, han VET bara om våra liv. Stor skillnad.

1 & 3, Då har du ingen vilja ändå. Du tror kanske att du har det men är allt förbestämt har du ingen vilja. Detta fakta är inget som är svårt att begripa. Det har ingen betydelse ifall gud bestämmer allt du gör, eller bara vet om vad du gör och kommer göra, då du i vilket fall som helst inte har något egen vilja eftersom ditt liv är förbestämt.

2, Det är du som tror att gud står bakom allt. Då är det jag som frågar dig om varför han skapat skiten. Själv vet jag att gud inte står bakom något av det vi ser så svaret får allt komma ifrån dig.
Citera
2013-08-12, 13:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Han har inte förutbestämt något,

Du har precis erkänt att han har gjort det. Du förstår det bara inte.

Citat:
Ja du, bra fråga. Varför finns ont i världen? Hur kan vi göra för att världen ska bli bättre?

NEJ, frågan är, OM gud detaljstyrt universum från dess första sekund till sista, varför finns det då ondska?

Citat:
Ja, om han har bestämt allt har vi ingen egen vilja. Men han har INTE bestämt något om våra liv, han VET bara om våra liv. Stor skillnad.

Du har precis erkänt att han har bestämt allt. Du förstår det bara inte.
Citera
2013-08-12, 13:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Absolut. Du upplever det som att du har gjort vissa val. Men har i själva verket inte gjort dem.
Min fråga vår om jag (i mina ögon) har gjort dessa val A,B,C,D och du svarat att du håller med att jag är ansvarig för dessa. Håller du med att motsägelselagen inte får brytas? Dvs händelsen att jag har gjort A,B,C,D samtidigt som jag INTE har gjort dem inte får ske samtidigt. Antingen den ena eller den andra måste ske, håller du med? Om du håller med så är jag ansvarig för mina handlingar A,B,C,D och ingen annan (i mina ögon).

Citat:
Rätt att dömas beror på av vem och för vad.
Vi har ju antagit att Gud existerar som premiss, så då skulle det vara naturligt att han dömer mig för mina handlingar A,B,C,D eftersom jag har ansvaret för dessa (i mina ögon). Skulle de vara onda handlingar så är det naturligt att jag får betala ett priset, annars så får jag väl belöning om jag gjort goda.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-12 kl. 13:24.
Citera
2013-08-12, 13:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det fet-markerade. Ja, det är precis så jag menar. Våra liv behöver inte alls vara deterministiskt bara för att Gud är observatören. Oavsett om Gud skulle vara observatören eller inte så är våra val INTE deterministiska. Håller du med detta, eller menar du att våra liv är deterministiskt bara för att Gud är observatören?
Nej det kan vara vilket som.
Gud skapade universum, lade in sann slump genom kvantmekaniska effekter men "skiter" i övrigt att interagera med sin skapelse.

Gud skapade universum, men har lagt in exakta fysikaliska lagar som konsekvent är ett resultat av en agent och ger en förutsägbar exakt effekt och lämnar inget utrymme för slumpen.

Själv bryr jag mig inte vilket som då jag inte vet vilket som är rätt, nja det stör mig lite att inte veta vilket som, dock är min problematik utan en gud men med multiuniversum i stället.
Citera
2013-08-12, 13:27
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Min fråga vår om jag (i mina ögon) har gjort dessa val A,B,C,D och du svarat att du håller med att jag är ansvarig för dessa. Håller du med att motsägelselagen inte får brytas? Dvs händelsen att jag har gjort A,B,C,D samtidigt som jag INTE har gjort dem inte får ske samtidigt. Antingen den ena eller den andra måste ske, håller du med? Om du håller med så är jag ansvarig för mina handlingar A,B,C,D och ingen annan (i mina ögon).

Vi har ju antagit att Gud existerar som premiss, så då skulle det vara naturligt att han dömer mig för mina handlingar A,B,C,D eftersom jag har ansvaret för dessa (i mina ögon). Skulle de vara onda handlingar så är det naturligt att jag får betala ett priset, annars så för jag väl belöning.

Om alla dina val är förbestämda går du genom livet som i en osynlig labyrint med inga avsticksvägar. Du tror att du väljer åt vilket håll du går men det gör du alltså egentligen inte.

Vad du tror eller inte tror är inte relevant i ansvarsfrågan. I bästa fall kan man kalla dig för hjärntvättad och att "du inte visste bättre".

Och ifall gud väntar på att du skall göra bort dig (vilket han om du gör det redan vet) och straffar dig för det är din gud en jävligt taskig sådan.
Citera
2013-08-12, 13:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Vad pratar du om? Jag skrev klart och tydligt. Du upplever det som att du har gjort vissa val. Men har i själva verket inte gjort dem. Vad är det du inte förstår?

Citat:
Vi har ju antagit att Gud existerar som premiss, så då skulle det vara naturligt att han dömer mig för mina handlingar A,B,C,D eftersom jag har ansvaret för dessa (i mina ögon).

Absolut inte, det är ju gud som har skapat mig och han visste att jag skulle göra alla de här sakerna och kunde valt att göra mig på annat sätt. Han bär yttersta ansvaret om någon.
Citera
2013-08-12, 13:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då tackar jag för erkännandet att vi - om din gud finns - inte har fri vilja och att gud är ytterst ansvarig för alla våra handlingar.
Har jag erkänt att Gud är ansvarig för våra handlingar? När gjorde jag det?

Citat:
Du har precis redan erkänt att han gjorde ett aktivt val när han detaljstyrde hela universums existens från dess första sekund till dess sista.
Ja, han styr hela universum existens, men hans vilja var att vi får styra här på jorden på samma sätt som han styr hela universum.

Citat:
Ja, men problemet är att eftersom du erkänt punkt 1-3 så är detta fullständigt omöjligt. gud har enligt dig detaljstyrt hela universums existens från dess första sekund till dess sista. Du kan inte ha kakan och äta den.

Du har förlorat.
Ditt argument att Gud vet framtiden således har han bestämt den, håller inte. Någon som vet om hur allt slutar har absolut inte bestämt något. Du har svårt att förstå detta ser jag. Jag föreslår att du ser filmen "tillbaka till framtiden" om du inte har sett den. Du kommer förhoppningsvis lära dig att den som ser framtiden inte har bestämt den.
Citera
2013-08-12, 13:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag hängde inte med där. Hur menar du "enligt vilket rätts-system"?

Vilket regelverk skall det dömas från?

Det är ju lite meningslöst att låta individer ha en ... ponerad .... fri vilja, om regelverket i princip gör fri vilja 'olaglig' eller omöjlig.

"All which isn't compulsary is forbidden" .... sen är det bara att 'välja'.
Citera
2013-08-12, 13:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Har jag erkänt att Gud är ansvarig för våra handlingar? När gjorde jag det?

När du erkände punkt 1-3.

Citat:
Ja, han styr hela universum existens, men hans vilja var att vi får styra här på jorden på samma sätt som han styr hela universum.

Vilket jag redan visat är omöjligt.

Citat:
Ditt argument att Gud vet framtiden således har han bestämt den, håller inte.

Det är inte det jag säger. Jag säger att gud har SKAPAT framtiden in i minsta detalj. Detta höll du med om. Du har förlorat.
Citera
2013-08-12, 13:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
1 & 3, Då har du ingen vilja ändå. Du tror kanske att du har det men är allt förbestämt har du ingen vilja. Detta fakta är inget som är svårt att begripa. Det har ingen betydelse ifall gud bestämmer allt du gör, eller bara vet om vad du gör och kommer göra, då du i vilket fall som helst inte har något egen vilja eftersom ditt liv är förbestämt.
I mina ögon har jag fri vilja och mina val är mina EGNA därmed jag har ansvaret för dessa val. Det är detta som räknas. Det är inte relevant vad som ske utanför mina ögon. Jag döms endast för mina val som jag har ansvaret för. Om vi antar att Gud är rättvis så dömer han mig för något som jag själv är ansvarig för.

Citat:
2, Det är du som tror att gud står bakom allt. Då är det jag som frågar dig om varför han skapat skiten. Själv vet jag att gud inte står bakom något av det vi ser så svaret får allt komma ifrån dig.
Gud står inte bakom ondskan, det är vi som står bakom den. Vad ska vi göra för att ta bort skiten? Det är en annan historia.
Citera
2013-08-12, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Va' är det för trams.

Determinism/icke-determinism är tämligen irrelevant i detta sammanhang, eftersom denna 'gud' .... ponerad .... har:

1/ Skapad initial-villkoren (båda metafysisk och kosmisk), som människan är tämligen 'låsta' i.

2/ Dömar efter ett regelverk som inte har mycket relevans till initial-villkoren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in