Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-16, 00:48
  #1
Medlem
zolzos avatar
Hejsan allesammans. Jag läser samhälleprogrammet och går andra året på gymnasiet. Jag känner allt oftare att jag blir tröttare och tröttare på lektionerna och känner ofta att jag har svårt att hänga med på genomgångar och liknanade. Det är absolut inte det att jag känner mig omotiverad eller avskyr skolan, tvärtom så tycker jag det är ett intressant program och ett rätt okej schema. Däremot så lever jag ofta inte upp till mina förväntningar. I tillexempel matte och naturkunskap som jag har ganska svårt för, så tänker jag ofta före "fan, nu ska jag verkligen jobba hårt så jag kommer ikapp", men likt förbaskat så sitter jag där med matteboken, försöker mig på något tal, helt fel, frågar läraren, förstår ändå ingenting, testar ett till tal, helt fel igen och sedan så känner jag bara hur jag får huvudverk, får svårt att koncentrera mig och tycker allting är så jävla jobbigt. Och då slutar det helt enkelt med att jag smsar på mobilen, lyssnar på mp3 eller snackar bort hela lektionen med kompisar.

Jag vet att det låter patetiskt, men jag kan helt enkelt inte pucha mig själv till att jobba då, fast jag innerst inne vill. Det här gäller inte bara i matte, utan även numera i de ämnen som det går hyffsat bra i, ett problem är att lärarna inte pepper än till att jobba lika mycket som tidigare utan de flesta av dem verkar ha den inställningen att gymnasiet är frivilligt, du har ansvar för dina egna studier, jag finns bara här för att hjälpa till att lära dig nåt ifall du är intresserad (som iofs troligtvis är ganska bra med tanke på att det garanterat är ännu värre på högskolan).

Nu har jag iaf tagit mig själv i kragen och ska verkligen jobba upp mig i alla ämnen och göra så gott jag kan för att inte komma efter. Så nu eftersöker jag helt enkelt tips på hur man är så pigg och arbetsvillig som möjlig på lektionerna men även hur man klarar av läxor och liknande. Tips på studietekniker godtas också mer än gärna.

nu vill jag ha så jävla mycket tips det bara går tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av zolzo 2008-10-16 kl. 01:24.
Citera
2008-10-16, 03:39
  #2
Medlem
Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver.
Det handlar ofta om att få tummen ur och få ett "ryck" och jävlarimig göra det. Det märker jag nu när jag går på universitetet, jag hade mycket väl kunnat plugga så jag låg i fas med kurserna, men likförbannat glider jag några veckor, tills jag känner paniken flåsa mig i nacken, och nu sitter jag här med 1200 sidor att läsa och 40 sidor att skriva.

Men för mig funkar detta alldeles ypperligt, då jag jobbar bäst under press, och jag lär mig minst lika bra som annars.
Känner du att du jobbar bäst under press och positiv stress?
Annars kanske du ska försöka ta upp det med dina lärare att du skulle behöva lite extra studiemotivation och lite extra push, så du når de mål du innerst inne vill nå.

btw, tyck inte att du är patetisk! du fixar det! tro på dig själv
Citera
2008-10-16, 10:10
  #3
Medlem
zolzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
och hur gammal sa du att du var nu igen?


Jadu, jag är 18 år gammal (gått om en årskurs tidigt i lågstadiet). Varför det nu skulle vara intressant att veta. Själv då?


Citat:
Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver.
Det handlar ofta om att få tummen ur och få ett "ryck" och jävlarimig göra det. Det märker jag nu när jag går på universitetet, jag hade mycket väl kunnat plugga så jag låg i fas med kurserna, men likförbannat glider jag några veckor, tills jag känner paniken flåsa mig i nacken, och nu sitter jag här med 1200 sidor att läsa och 40 sidor att skriva.

Men för mig funkar detta alldeles ypperligt, då jag jobbar bäst under press, och jag lär mig minst lika bra som annars.
Känner du att du jobbar bäst under press och positiv stress?
Annars kanske du ska försöka ta upp det med dina lärare att du skulle behöva lite extra studiemotivation och lite extra push, så du når de mål du innerst inne vill nå.

btw, tyck inte att du är patetisk! du fixar det! tro på dig själv

Jo självklart är det ju enda jag kan göra, och om ett par år kommer jag troligtvis vara i exakt samma situation som dig och då gäller det som sagt att inte halka efter så mycket att man varken klarar tentor eller inlämningar. För precis som det är skillnad på grundskola och gymnasie så är det även stor skillnad på gymnasie och universitet vad jag har förstått.

Jo absolut känner jag även att stress kan fungera på ett possitivt sätt så länge jag anser att ämnet är roligt och att jag förstår någonting. Finns många nätter jag suttit uppe lääänge och skrivit som en riktig dåre, utan att varken känna ångest eller vara arg på mig. Men vissa saker är rena kinesiskan för mig och då är det bara att antningen ge sig fan på att man ska klara det eller helt enkelt ge upp på en gång. Och när man i princip har prov och inlämningar i alla ämnen under en vecka så prioriterar iaf jag det som jag har mvg i, för att liksom säkra betyget så mycket som möjligt

Well, anledningen till att jag gör den här tråden är framförallt för att jag var inne hos min studievägledare igår och vi kollade gemensant in tidigare intagspoäng eller vad man nu ska kalla det till några av de program jag är sugen att läsa på universitet (Uppsala) och ja det var väl nästan som att han tog ned än på jorden
__________________
Senast redigerad av zolzo 2008-10-16 kl. 10:18.
Citera
2008-10-16, 10:36
  #4
Medlem
euphorias avatar
Har du alltid haft problem med detta TS? Prata med din mentor om du kan få lite extra hjälp isåfall. Drick kaffe så du blir pigg, gå och lägg dig i god tid så att du är utvilad varje morgon, var optimistisk. Kan vara svårt sånthär. Finns nog inget enkelt sätt men det går bara man vill, det tar bara lite tid
Citera
2008-10-16, 14:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zolzo
Hejsan allesammans. Jag läser samhälleprogrammet och går andra året på gymnasiet. Jag känner allt oftare att jag blir tröttare och tröttare på lektionerna och känner ofta att jag har svårt att hänga med på genomgångar och liknanade. Det är absolut inte det att jag känner mig omotiverad eller avskyr skolan, tvärtom så tycker jag det är ett intressant program och ett rätt okej schema. Däremot så lever jag ofta inte upp till mina förväntningar. I tillexempel matte och naturkunskap som jag har ganska svårt för, så tänker jag ofta före "fan, nu ska jag verkligen jobba hårt så jag kommer ikapp", men likt förbaskat så sitter jag där med matteboken, försöker mig på något tal, helt fel, frågar läraren, förstår ändå ingenting, testar ett till tal, helt fel igen och sedan så känner jag bara hur jag får huvudverk, får svårt att koncentrera mig och tycker allting är så jävla jobbigt. Och då slutar det helt enkelt med att jag smsar på mobilen, lyssnar på mp3 eller snackar bort hela lektionen med kompisar.

Jag vet att det låter patetiskt, men jag kan helt enkelt inte pucha mig själv till att jobba då, fast jag innerst inne vill. Det här gäller inte bara i matte, utan även numera i de ämnen som det går hyffsat bra i, ett problem är att lärarna inte pepper än till att jobba lika mycket som tidigare utan de flesta av dem verkar ha den inställningen att gymnasiet är frivilligt, du har ansvar för dina egna studier, jag finns bara här för att hjälpa till att lära dig nåt ifall du är intresserad (som iofs troligtvis är ganska bra med tanke på att det garanterat är ännu värre på högskolan).

Nu har jag iaf tagit mig själv i kragen och ska verkligen jobba upp mig i alla ämnen och göra så gott jag kan för att inte komma efter. Så nu eftersöker jag helt enkelt tips på hur man är så pigg och arbetsvillig som möjlig på lektionerna men även hur man klarar av läxor och liknande. Tips på studietekniker godtas också mer än gärna.

nu vill jag ha så jävla mycket tips det bara går tack på förhand.


Studietekniksböcker finns att låna på biblioteket, bara att knalla in och fråga.
Hur ser din vänkrets ut? Skiter de mest i skolan eller är de väldigt ambitiösa? De kan påverka dig och det behöver du nog bli medveten om på vilket sätt.

Problemet kanske inte ligger i själva skolan. Motionerar du? Hur ser din fritid ut? Sover du ordentligt och känner du dig överlag lycklig med livet och att det är meningsfullt?

Ett lite enkelt tips när du studerar eller känner att du vill ha lite mer motivation är att tänka lite mer fritt kring det du läser. Läser du om någon historisk grej är det väldigt lätt att börja fundera lite fritt om det och släppa skolboken istället för att bara rabbla. Detta går att applicera på nästan alla ämnen utom matten, även om det går där med. Använd ditt kritiska sinne. Och vill du vara bra i skolan får du göra det mer än till ett ställe som du går till om dagen för att du måste

lycka till!
Citera
2008-10-16, 14:33
  #6
Medlem
Motion i form av att springa skiten ur mig minst två ggr i veckan hjälpte mig mycket. Ger massor av energi i längden. Sen det självklara som att äta och sova ordentligt. Ha dagar där du bara slappar för dig själv. Man behöver inte vara ute varje fre-lör.

Annars är det motivationen, har men den så orkar man. Kan ju alltid testa att sitta hemma, spela dator och supa ett år eller så. Träffa botten så kommer du tillbaka med all motivation i världen.
Citera
2008-10-16, 15:20
  #7
Medlem
Eftersom att lektionerna alltid är tråkiga, och kommer vara tråkiga, så skit i att försöka lära dig något på dem. Det gjorde jag

Allt du behöver veta står i böckerna tillhörande kurserna. Läs dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback