• 1
  • 2
2008-10-15, 20:30
Medlem
nosferatous avatar
Jag kom inte på någon annan forumdel att skriva i, är det fel får den väl flyttas...

Kommer ni ihåg branden på Kungstorget för 10-15 år sedan när 7:ans ölhall och q-club (stavning) brann ned totalt?
Jag har för mej att det var når mysko i samband med det, var det någon som anlade branden eller hur var det?
Plus att jag har för mej att de hittade flera gamla lönnrum, eller "lönnlägenheter" i ruinerna. Någon som kommer ihåg?
Citera
2008-10-15, 21:35
Medlem
klart man gör

vad jag har hört, så stod folk och grät över att en stor era var över. medans ägaren till q-club var riktigt nöjd.
Citera
2008-10-15, 21:35
Bannlyst
Jag har för mig att det var en kär invandrare som dömdes för detta, han hade disco i lokalen i samma hus som 7:ans ölhall, så han körde en försäkringsgrej.

Att hela kvarteret skulle brinna upp var kanske inte hans avsikt. hahaha
Citera
2008-10-15, 21:53
Medlem
Madame Zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatou
Jag kom inte på någon annan forumdel att skriva i, är det fel får den väl flyttas...

Kommer ni ihåg branden på Kungstorget för 10-15 år sedan när 7:ans ölhall och q-club (stavning) brann ned totalt?
Jag har för mej att det var når mysko i samband med det, var det någon som anlade branden eller hur var det?
Plus att jag har för mej att de hittade flera gamla lönnrum, eller "lönnlägenheter" i ruinerna. Någon som kommer ihåg?

1970 döptes Cue Club om till Gustavus Adolphus. 1996 brann huset och det jag kommer ihåg så här på direkten angående "lönnlägenheter" är att branden utvecklades i kryputrymmet under restaurangens golv.

Hela området runt Grönsakstorget och Kungstorget är fullt av underjordiska gångar och rum, men det är kanske inte det du syftar på?
Citera
2008-10-15, 22:50
Medlem
nosferatous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madame Z
1970 döptes Cue Club om till Gustavus Adolphus. 1996 brann huset och det jag kommer ihåg så här på direkten angående "lönnlägenheter" är att branden utvecklades i kryputrymmet under restaurangens golv.

Hela området runt Grönsakstorget och Kungstorget är fullt av underjordiska gångar och rum, men det är kanske inte det du syftar på?

Tack för historialektionen
Jag vet inte, kanskje. Kommer bara ihåg rykten och historier om gamla gömda rum som var helt inredda. Vad vet du om de gångarna?
Kanske jag är mongo, men det är spännande
Citera
2008-10-16, 02:43
Medlem
Troians avatar
Det finns ett forum dedikerat till hemliga gångar. Prova ställ din fråga om detta i Urban Exploration. De vet säkert. :-) /Mod
Citera
2010-02-27, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatou

Heej! någon som vet ifall det finns några foton på Branden!
skulle vara kul och se hur branden såg ut
Citera
2011-01-06, 13:34
Medlem
Idag är det 15år sedan branden som således inträffade 1996-01-06.
Citera
2011-02-03, 16:46
Medlem
Finns det någon mer information om detta? Någon som har artiklar? Dela med er, tycker detta är ett mycket intressant fall!
Citera
2011-07-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Jag har för mig att det var en kär invandrare som dömdes för detta, han hade disco i lokalen i samma hus som 7:ans ölhall, så han körde en försäkringsgrej.

Att hela kvarteret skulle brinna upp var kanske inte hans avsikt. hahaha

Men vad irriterande att denna personen är avstängd. Finns det någon som kan berätta mer relaterat om denna incidenten? Kvällsblaskorna var lite för färska på nätet för att ha detta arkiverat.
Citera
2011-09-26, 12:30
Medlem
Finns det verkligen ingen lite äldre, vänlig själ som kan berätta om Cue Club och vad de kommer ihåg om denna branden? Det som finns på Wikipedia är inte särskilt givande då det handlar om Cue Club på 70-talet.
Citera
2016-08-22, 16:17
Medlem
Gammal tråd men tänkte bidra lite iaf. Har en nära bekant som jobbade där vid perioden för branden. Det snackades om försäkringsbrott en del när det hände, men brandteknikernas slutsats var att den troligaste orsaken var ett elfel i en ölkyl, så att någon skulle ha dömts för brott i samband med detta verkar väldigt osannolikt. Vad han mindes så var det en gammal badmintonhall och det var ett utrymme under golvet (inga lönngångar dock) som antagligen uppstått när golvet höjts och som var fyllt med sågspån, brann bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in