2008-10-15, 17:39
Medlem
Happymanwithcats avatar
Tjo flashback, inhandlade en ny dator för ett litet tag sen i butiken Media Markt . (även en ny skärm), efter att ha släppat hem datorn, och uppdaterat alla drivrutiner å andra nödvändiga installationer, så började jag installera mina spel (Warcraft 3, World of warcraft, Battlefield 2142 och Trackmania United.) Glad som jag var så tänkte jag att spelen skulle flytta på kanonbra, utan minsta problem. Men ack nej man ska inte vänta på något. När jag väll startat upp WoW å börjat lira på min undead, så var FPS:en stadigt 75 hela tiden, tills efter 5 min då droppade den ner till 10-25, efter 5 minuter igen så gick den upp till 40-75 så här höll det på hela tiden, blev smått förbannad å bestämde mig för att spela trackmania. Lattjade runt på lite banor och kände mig kung, helt plötsligt kom detta djävulska fanskapet som kallas lagg tillbaka, blev ännu mer förbannad och stängde av , provade att lira battlefield 2142 samma sak där om jag inte körde utan fordon och på lägsta i allt , Wc3 har jag inte märkt av något lagg men det kräver ju inte så mycket av datorn... aja sluttjatat nu
här är lite info om min dator: 2.2 GHZ dual-Core (intel), 3GB ram, 256 MB nvidia GE 9300 (JA! har provat uppdatera drivrutiner). Datorns märke är packard bell.
Har kollat temperaturen inget konstigt där inte (med speedfan), kollat aktivitshanteraren när det laggar. en konstig sak där är att ledigt minne är ca 30 mb :S.
Tack för all hjälp =D
Citera
2008-10-15, 17:55
Medlem
micaeles avatar
Nånting är det därför som fyller upp allt minne och tvingar andra program att använda hårddisken som minne, vilket förklarar laggen.
Kan du också se i aktivitetshanteraren vilket / vilka program som ser ut att ligga på onormalt höga minnesnivåer? Under inställningar kan du välja vilka kolumner som skall visas.
Citera
2008-10-15, 18:26
Medlem
Happymanwithcats avatar
inget tar upp speciellt mycket minne :S
Såhär ser det ut nu
Fysiskt minne (MB)
totalt 3069 MB
Cache lagrat: 2480 MB
Ledigt: 12 MB
Å det enda jag har uppe nu är MSN,firefox å kaspersky
Citera
2008-10-16, 00:46
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happymanwithcat
Såhär ser det ut nu
Fysiskt minne (MB)
totalt 3069 MB

Kolla aktivitetshanteraren, sen processer, sen trycker du på "Mem usage" (om du har engelsk version), men minnesanvändning någonting.
Då listar den vad som använder mest minne, ser nåt konstigt ut där?
Citera
2008-10-16, 01:51
Medlem
Happymanwithcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziphen
Kolla aktivitetshanteraren, sen processer, sen trycker du på "Mem usage" (om du har engelsk version), men minnesanvändning någonting.
Då listar den vad som använder mest minne, ser nåt konstigt ut där?

Nepp, inget skumt där har inte mycket procceser på. Dem som är på har jag redan kollat upp, inge virus eller någe
Citera
2008-10-16, 02:34
Medlem
Hydroliciouss avatar
Något skumt måste där ju vara om det äter upp 3gb minne utan att du ens har ett spel igång? Jag som själv sitter på 2gb maxar WoW i 1680x1050 utan lagg även under bossfights. Eller, jag GJORDE när jag väl spelade

Kolla en gång till för säkerhets skull. Ctrl+Alt+Del > Processer > 2 klick på Minnesanvändning och skriv dom 5 högsta processerna och hur mycket minne dom använder
Citera
2008-10-16, 04:00
Medlem
onemans avatar
Citat:
Såhär ser det ut nu
Fysiskt minne (MB)
totalt 3069 MB
Det är inget skumt med minnesanvändningen, det står ju i klartext vad det används till. 3069 MB totalt, 12 MB ledigt, 2480 MB används till cache och resten (577 MB) används till Windows, program mm. Om något program behöver mer minne så frigör Windows det från cachen och ger det till programmet som behöver det. Det är ingen vits med att ha 2,5 GB outnyttjat minne, du har ju betalat för det. Var glad att det används till något vettigt istället. Titta på grafen eller i statusfältet om du vill veta hur mycket minne som används.

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html
Citera
2008-10-16, 10:20
Medlem
Happymanwithcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Det är inget skumt med minnesanvändningen, det står ju i klartext vad det används till. 3069 MB totalt, 12 MB ledigt, 2480 MB används till cache och resten (577 MB) används till Windows, program mm. Om något program behöver mer minne så frigör Windows det från cachen och ger det till programmet som behöver det. Det är ingen vits med att ha 2,5 GB outnyttjat minne, du har ju betalat för det. Var glad att det används till något vettigt istället. Titta på grafen eller i statusfältet om du vill veta hur mycket minne som används.

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

Jaha ok, tackar för länken
Vad tror du är anledningen till att spel börjar hacka efter ett tag då?
Citera
2008-10-16, 14:54
Medlem
onemans avatar
Citat:
Jaha ok, tackar för länken
Vad tror du är anledningen till att spel börjar hacka efter ett tag då?
Det kan vara temperaturen på ditt grafikkort. Logga temperaturen på grafikkortet medan du spelar och lägg upp en skärmdump på grafen över temperaturen.
Använd t ex Rivatuner. http://www.lcdstudio.com/forum/viewtopic.php?t=9139
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in