2008-10-15, 17:30
Medlem
Gimp_offers avatar
Hej.
Jag sitter på min flickväns dator och behöver instalera lite program för att kunna maximera mitt pluggande (microsoft office eller open office).

Det är inte jag som har instalerat windows på datorn men efter lite felsökande så har h*n som instalerat windows på datorn glömt att skriva in rätt key så den windows versionen är oregistrerad.
Jag har testat att leta upp en key men den stämmer inte överrens med datorn. Tyvärr har någon rivigt bort lappen windows nycklen från datorn så jag kan inte använda mig utav den.

Så min fråga är om det går att ta fram nyklen från datorn eller måste jag nolla den helt en gång och ta en annan nyckel?
Eller måste jag i värsta fall leva med det som det är nu?

Ska även nämna att datorn är privatköpt från en tidigare ägare och jag vet inte om min flickvän fick med sig papper osv.
Citera
2008-10-15, 17:58
Medlem
psychotropics avatar
Under Windows XP:
Öppna regedit (start -> kör -> regedit -> ok) och navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion. Din nyckel ligger då listad under ProductId.
Citera
2008-10-15, 18:15
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
Under Windows XP:
Öppna regedit (start -> kör -> regedit -> ok) och navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion. Din nyckel ligger då listad under ProductId.

den koden är väl samma som står om du öppnar system (dvs inte vad ts söker)?
Citera
2008-10-15, 18:19
Medlem
psychotropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
den koden är väl samma som står om du öppnar system (dvs inte vad ts söker)?

Jag vet inte? Nu gör du mig osäker. Sitter tyvärr inte i Windows just nu så kan inte verifiera det.

I värsta fall kan man bemöda sig att googla på "recover xp product key" för att få sitt problem löst. Har man CD-skivan finns även nyckeln på den (digitalt).
Citera
2008-10-15, 18:20
Medlem
Gimp_offers avatar
Citat:
Under Windows XP:

Tack så mycket... Jag glömde kolla i registret...

Men under produkt ide är det bara 20 siffror och nyklen är på 25 siffror.

Går det att byta ut nycklen till en annan på siffror?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av 927
http://www.softpedia.com/progDownloa...oad-69197.html

Tack för länken... Den hjälpte jätte mycket men inte hala vägen.
Citat:
Produktnyckeln på datorn är inte avsedd för användning av enskilda konsumenter. Baserat på dina uppgifter har vi fastställt att produktnyckeln du köpte är en volymlicensnyckel (VLK) som inte är avsedd för hemanvändning. Volymlicensnycklar licensieras vanligen till organisationer, t.ex. företag eller utbildningsorganisationer, som vill använda flera exemplar av Windows.

Du eller din organisation kan vara utsatt för programvaruförfalskning om:

Du har fått en dator med en volymlicensnyckel men saknar volymlicensavtal med Microsoft, eller
Din organisation har köpt en volymlicensnyckel från tredje part men saknar volymlicensavtal med Microsoft.

Om du har ett volymlicensavtal med Microsoft, tror att du använder rätt volymlicensnyckel som tilldelats din organisation och volymlicensnyckeln inte har rapporterats som stulen eller borttappad kontaktar du din systemadministratör, LAR (Large Account Reseller) eller ESA (Enterprise Software Advisor) för att rapportera problemet.

Du kan även lära dig hur Microsoft kan hjälpa dig att skaffa äkta programvara här nedan

Jag tror det är en gammal företags dator... Går det att ändra produkt nykeln i dator typ registret eller i bios?
Senast redigerad av Gimp_offer 2008-10-15 kl. 18:41.
Citera
2008-10-15, 18:25
Medlem
927s avatar
http://www.softpedia.com/progDownloa...oad-69197.html
Citera
2008-10-15, 18:37
Medlem
micaeles avatar
http://magicaljellybean.com/keyfinder/

Nyckeln som står i registret är inte registreringsnyckeln, det vore alltför uppenbart...
Citera
2008-10-15, 18:42
Medlem
psychotropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
http://magicaljellybean.com/keyfinder/

Nyckeln som står i registret är inte registreringsnyckeln, det vore alltför uppenbart...

Den som står på skivan då?
Citera
2008-10-15, 18:55
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Den som står på skivan då?
Är riktig och i klartext. Skivan ska man skydda med sitt liv, enligt EULAn. Men det vore för lätt att pirata Windoze om man kunde hitta nyckeln på vilken dator som helst genom en snabb titt i registret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in