• 1
  • 2
2008-10-15, 15:28
Medlem
Har nyss installerat Ubuntu, och försöker få åtkomst till min USB-disk med vanlig desktop-user.

När jag skriver in sudo eller su, så ber den mig om ett lösenord.
Saken är den att jag inte vet lösenordet. Jag har ett administratörskonto, men lösenordet till detta funkar inte. Jag antar att det är root-kontots lösenord som förväntas? Men det vet jag inte vad det är?
Citera
2008-10-15, 15:30
Medlem
psychotropics avatar
Det är som du misstänker. Om du precis gjort installationen, hur kan du inte veta vilket lösenord du har?
Citera
2008-10-15, 15:31
Medlem
Dronkens avatar
Om du nyss installerat Ubuntu så kör kommandot: sudo passwd i terminalen för att sätta password på su
Citera
2008-10-15, 15:34
Medlem
Zibris avatar
Lösenordet till sudo är din vanliga användares lösenord, förutsatt att du är med i filen /etc/sudoers (vilket den användare du skapar i installationen är).
Citera
2008-10-15, 15:45
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Lösenordet till sudo är din vanliga användares lösenord, förutsatt att du är med i filen /etc/sudoers (vilket den användare du skapar i installationen är).
Och då kan man tillägga att lösenordet för su är rootlösen.
Citera
2008-10-15, 15:59
Medlem
Så här ligger det till.

1. Linux nyinstallerat.
2. Skapar en användare vid installation och skriver ned lösenordet (som funkar när jag gör annat, t.ex. ändrar användarkonton)
3. Skapar en desktop-användare, som jag nu är inloggad på.
4. Försöker göra så att min desktop-user kan använda USB-minnet genom att följa detta inlägg nr. 6: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=691881
5. När jag skriver in sudo xxxx.... så ber den om lösenord. Jag skriver då in mitt administratörslösenord, men får: "Sorry, try again". Jag testar då med mitt user-lösenord och får: "user is not in sudoers file".
Citera
2008-10-15, 16:01
Medlem
psychotropics avatar
Lägg till dig själv i /etc/sudoers då.
Citera
2008-10-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
Lägg till dig själv i /etc/sudoers då.

Men skall inte administratörskontot automatiskt bli med i sudoers? Detta är ju vad någon annan säger. Den verkar ju vara med där, eftersom den inte klagar på att man inte är med i sudoers när man skriver in lösenordet.

Fattar ingenting.
Citera
2008-10-15, 16:13
Medlem
Spizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhe
Men skall inte administratörskontot automatiskt bli med i sudoers? Detta är ju vad någon annan säger. Den verkar ju vara med där, eftersom den inte klagar på att man inte är med i sudoers när man skriver in lösenordet.

Fattar ingenting.

Är din "desktop-användare" ett nyskapat användarkonto? Om det är det så måste du ju göra som de andra redan sagt, lägga till det till sudo.
Citera
2008-10-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spizze
Är din "desktop-användare" ett nyskapat användarkonto? Om det är det så måste du ju göra som de andra redan sagt, lägga till det till sudo.

Men jag vill inte ha min desktop-användare i sudo.
Jag vill bara ge den rättigheter att använda USB-minnet.
Och jag vill kunna använda SU/SUDO ifrån desktop-användarens terminal, och använda mitt administratörslösenord, vilket borde funka vad jag förstår, men som inte gör det.
Citera
2008-10-15, 17:54
Medlem
Zibris avatar
Testa su adminkonto, och sen där använd sudo, men jag tror det kontot är överflödigt. Lösenordet du skriver in när du använder sudo/gksudo etc. är ditt (dvs, den nuvarande inloggade användarens) lösenord.
Citera
2008-10-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Testa su adminkonto, och sen där använd sudo, men jag tror det kontot är överflödigt. Lösenordet du skriver in när du använder sudo/gksudo etc. är ditt (dvs, den nuvarande inloggade användarens) lösenord.

Man måste alltså vara i sudolistan om man skall köra sudo, det räcker inte med att kunna lösenordet till en sudoanvändare...

Vad är skillnaden mellan att göra saker i sudo, och i su?

Sen också, skall jag använda det konto som jag skapade vid installation som vanlig desktopanvändare istället? Eller är det bättre att köra via ett mer begränsat konto?
Om det är det senare, hur lägger jag till min nya användare till sudoers?
Senast redigerad av Sidhe 2008-10-15 kl. 18:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in