2008-10-15, 13:33
Medlem
dawns avatar
Jag köpte Verbatim DVD+R 16x skivor från discsonline.nåt? (tror jag de hette) och de har idn MCC-004-00.

Men enligt ImgBurn så klarar dessa bara en write rate på 4x. När de ska vara 16x. Hur kommer det sig?

Vet inte vad det är med min brännare men bränner jag på 4x så klarar skivan oftast inte en verify (=bränningen blev dålig).

16x har den i princip aldrig haft strul med. Så det känns jobbigt att göra massor med långsamma x4-bränningar som av resultaten oftast bara blir dåliga istället för att bränna snabbt och med bra resultat.

Hjälpisch mig.

/d
Citera
2008-10-15, 16:11
Medlem
Hmm, du kanske kan prova med ett annat bränningsprogram? T.ex nero eller liknande.
Du kan ju även dubbelkolla drivrutinerna till brännaren. (kolla efter nyare version på tillverkarens hemsida)
Citera
2008-10-15, 23:13
Medlem
dawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Hmm, du kanske kan prova med ett annat bränningsprogram? T.ex nero eller liknande.
Du kan ju även dubbelkolla drivrutinerna till brännaren. (kolla efter nyare version på tillverkarens hemsida)

Har provat med Nero men även där går det bara att ställa in x4.

Testade med ett gäng verbatims som jag köpte bara ett 10-pack av och de gick minsann att bränna i 16x.

Men liksom, om programmet (imgburn) säger att skivorna bara stödjer 4x så borde väl det stämma?

Kan man inte bränna snabbare än vad skivan tål btw? Nåt slags "overburning" eller nåt (syftar inte på att man kan bränna mer på en skiva än den klarar, utan bara snabbare)
Citera
2008-10-16, 11:59
Medlem
DennisOlofs avatar
dawn, det är nog inget fel på skivorna om det står 16X på kartongen.

Min fråga är? har du en 16x brännare, har man upp till 8x brännare bör man byta ut den. Det var så förut att jag hade en äldre 4x brännare, och skivor för 16x gick inte att bränna på den, samma problem på en 8x brännare.

Har något att göra med hur tekniken funkar osv, eller firmware. Men ska man vara säker så ska man idag inte köra på gamla brännare. Annars måste det vara just din 16x brännare som kanske behöver en firmware uppgradering för att kunna identifiera skivorna. Om inte något av ovanstående är fel, då behöver du andra skivor som funkar. Men det ska inte vara något problem om man har en modern dvd-brännare.

Vilket program du använder är mindre viktigt men det vanligaste är nero, och om den bara säger att det funkar med 4x då är något galet. Är du säker på allt är rätt i datorn master/slave ?

Kanske påverkar, vet inte.

Antar att du i bios har inställt på auto (så du inte kör på pio2 eller något i den stilen). Eller du kanske har sata brännare.
Citera
2008-10-17, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dawn
Jag köpte Verbatim DVD+R 16x skivor från discsonline.nåt? (tror jag de hette) och de har idn MCC-004-00.

Men enligt ImgBurn så klarar dessa bara en write rate på 4x. När de ska vara 16x. Hur kommer det sig?

Vet inte vad det är med min brännare men bränner jag på 4x så klarar skivan oftast inte en verify (=bränningen blev dålig).

16x har den i princip aldrig haft strul med. Så det känns jobbigt att göra massor med långsamma x4-bränningar som av resultaten oftast bara blir dåliga istället för att bränna snabbt och med bra resultat.

Hjälpisch mig.

/d
Det finns en sida på nätet med specificationer på CD/DVD-skivor där alla skivor listas med det nummer som du angav och den kvalitet de har. Leta upp den och kolla. Risken att du har fått skivor av annan kvalitet än vad som står på förpackningen är nämligen tämligen stor, fast oftast brukar det vara åt andra hållet, att man får bättre än angivit. Jag köpte Verbatim DVD-R DL, på förpackningen står det x2.4, men i verkligheten var de x6!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in