2008-10-15, 13:33
Medlem
dawns avatar
Jag kpte Verbatim DVD+R 16x skivor frn discsonline.nt? (tror jag de hette) och de har idn MCC-004-00.

Men enligt ImgBurn s klarar dessa bara en write rate p 4x. Nr de ska vara 16x. Hur kommer det sig?

Vet inte vad det r med min brnnare men brnner jag p 4x s klarar skivan oftast inte en verify (=brnningen blev dlig).

16x har den i princip aldrig haft strul med. S det knns jobbigt att gra massor med lngsamma x4-brnningar som av resultaten oftast bara blir dliga istllet fr att brnna snabbt och med bra resultat.

Hjlpisch mig.

/d
Citera
2008-10-15, 16:11
Medlem
Hmm, du kanske kan prova med ett annat brnningsprogram? T.ex nero eller liknande.
Du kan ju ven dubbelkolla drivrutinerna till brnnaren. (kolla efter nyare version p tillverkarens hemsida)
Citera
2008-10-15, 23:13
Medlem
dawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Hmm, du kanske kan prova med ett annat brnningsprogram? T.ex nero eller liknande.
Du kan ju ven dubbelkolla drivrutinerna till brnnaren. (kolla efter nyare version p tillverkarens hemsida)

Har provat med Nero men ven dr gr det bara att stlla in x4.

Testade med ett gng verbatims som jag kpte bara ett 10-pack av och de gick minsann att brnna i 16x.

Men liksom, om programmet (imgburn) sger att skivorna bara stdjer 4x s borde vl det stmma?

Kan man inte brnna snabbare n vad skivan tl btw? Nt slags "overburning" eller nt (syftar inte p att man kan brnna mer p en skiva n den klarar, utan bara snabbare)
Citera
2008-10-16, 11:59
Medlem
DennisOlofs avatar
dawn, det r nog inget fel p skivorna om det str 16X p kartongen.

Min frga r? har du en 16x brnnare, har man upp till 8x brnnare br man byta ut den. Det var s frut att jag hade en ldre 4x brnnare, och skivor fr 16x gick inte att brnna p den, samma problem p en 8x brnnare.

Har ngot att gra med hur tekniken funkar osv, eller firmware. Men ska man vara sker s ska man idag inte kra p gamla brnnare. Annars mste det vara just din 16x brnnare som kanske behver en firmware uppgradering fr att kunna identifiera skivorna. Om inte ngot av ovanstende r fel, d behver du andra skivor som funkar. Men det ska inte vara ngot problem om man har en modern dvd-brnnare.

Vilket program du anvnder r mindre viktigt men det vanligaste r nero, och om den bara sger att det funkar med 4x d r ngot galet. r du sker p allt r rtt i datorn master/slave ?

Kanske pverkar, vet inte.

Antar att du i bios har instllt p auto (s du inte kr p pio2 eller ngot i den stilen). Eller du kanske har sata brnnare.
Citera
2008-10-17, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dawn
Jag kpte Verbatim DVD+R 16x skivor frn discsonline.nt? (tror jag de hette) och de har idn MCC-004-00.

Men enligt ImgBurn s klarar dessa bara en write rate p 4x. Nr de ska vara 16x. Hur kommer det sig?

Vet inte vad det r med min brnnare men brnner jag p 4x s klarar skivan oftast inte en verify (=brnningen blev dlig).

16x har den i princip aldrig haft strul med. S det knns jobbigt att gra massor med lngsamma x4-brnningar som av resultaten oftast bara blir dliga istllet fr att brnna snabbt och med bra resultat.

Hjlpisch mig.

/d
Det finns en sida p ntet med specificationer p CD/DVD-skivor dr alla skivor listas med det nummer som du angav och den kvalitet de har. Leta upp den och kolla. Risken att du har ftt skivor av annan kvalitet n vad som str p frpackningen r nmligen tmligen stor, fast oftast brukar det vara t andra hllet, att man fr bttre n angivit. Jag kpte Verbatim DVD-R DL, p frpackningen str det x2.4, men i verkligheten var de x6!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in