2008-10-15, 00:12
Medlem
nylontoppens avatar
Tjenare !!

Jag har fått ett rätt stort problem, min dator svarar inte på saker jag sticker in i USB ingångarna.
Nu funkar inte ens musen(sitter givetvist på en annan data nu)
Sedan efter att ett tag gått, så försöker den söka efter DVD enheten.
Nu står det "hittat ny maskinvara, installera ny maskinvara"
så får man trycka på sak manuellt eller automatiskt.
När jag klickar på vilkensom så kommer det upp " rekomendera att ansluta till internet"... Jag har inte ens internet, för mitt internet är ju en USB enhet.

Saken är den att jag har livsviktigt material till kommande plattan jag mixat osv..på datan som jag inte ens kan ta ut ur datan igenom USB ELLER DVD skivor.... Detta är så jävla ironiskt för jag har ingen annan backup på det.
Så min fråga är, hur gör jag ?

Tack på förhand.

Hoppas det räcker såhär med info.
Kommer svara såfort jag kan om ni vill veta mer.
Citera
2008-10-15, 01:53
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nylontoppen
Tjenare !!

Jag har fått ett rätt stort problem, min dator svarar inte på saker jag sticker in i USB ingångarna.
Nu funkar inte ens musen(sitter givetvist på en annan data nu)
Sedan efter att ett tag gått, så försöker den söka efter DVD enheten.
Nu står det "hittat ny maskinvara, installera ny maskinvara"
så får man trycka på sak manuellt eller automatiskt.
När jag klickar på vilkensom så kommer det upp " rekomendera att ansluta till internet"... Jag har inte ens internet, för mitt internet är ju en USB enhet.

Saken är den att jag har livsviktigt material till kommande plattan jag mixat osv..på datan som jag inte ens kan ta ut ur datan igenom USB ELLER DVD skivor.... Detta är så jävla ironiskt för jag har ingen annan backup på det.
Så min fråga är, hur gör jag ?

Tack på förhand.

Hoppas det räcker såhär med info.
Kommer svara såfort jag kan om ni vill veta mer.
Det första du bör tänka på är ju givetvis att ta backup på dina viktiga filer. Enligt mig är det lättaste sättet att slänga upp en FTP-server på någon annan dator och sedan tanka över filerna dit. Bara att låna vilken annan lina som helst som du ansluter direkt via TP-kabel istället för usb.

Efter backupen så rekommenderar jag formatering och ominstallation ifall du är säker på att detta har fungerat förr, annars får du pröva dig fram genom att "uppdatera" drivrutiner via enhetshanteraren eventuellt leta drivrutiner via google.

/Bly

EDIT: Ett kanske ännu lättare sätt än FTP skulle kunna vara att du lägger in en annan hårddisk som slave och för över backupen dit. Detta förutsätter ju förstås att du har en hårddisk över då jag inte rekommenderar någon att använda en systemdisk från en annan dator som slave i något sammanhang mer än datarecovery.
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-10-15 kl. 01:55.
Citera
2008-10-15, 09:33
Medlem
nylontoppens avatar
Glömde nämna att filerna är på 180gb.

Så det finns väl ingen FTP server som tar så mycket ?

har ingen hårddisk över, så det är väl egentligen det bästa alternativet...

EDIT: Finns det någon guide på hur man för över hårddisk till hårddisk ?
Senast redigerad av nylontoppen 2008-10-15 kl. 09:39.
Citera
2008-10-15, 09:46
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Så det finns väl ingen FTP server som tar så mycket ?
Det beror väl på hur stor hårddisken burken du sätter upp FTP:n på är.
Citera
2008-10-15, 09:55
Medlem
nylontoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Det beror väl på hur stor hårddisken burken du sätter upp FTP:n på är.

Kan man göra en FTP från ens egen dator ?

Finns det någon guide på det, hade vart grymt isåfall.
Citera
2008-10-15, 11:18
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Kan man göra en FTP från ens egen dator ?

Finns det någon guide på det, hade vart grymt isåfall.
FileZilla server eller BulletProof FTP är 2 lätta program som du slänger upp på någon minut. Googla på programmet + guide så lär du hitta något som passar ifall du behöver en guide.

EDIT: Bara för att jag är så snäll http://www.nordichardware.se/Guider/...&skrivelse=209
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-10-15 kl. 11:22.
Citera
2008-10-15, 13:01
Medlem
nylontoppens avatar
kanoner, tackar !

Har ett problem till... helt underbart, min dator svarar inte på internetet nu...
köpte en nätverkskabel, den lyser och allt så sätt när jag kopplat in det, men internet explorer står ändå bara i "anslutning misslyckats"

vad göra ?
Citera
2008-10-15, 14:13
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
kanoner, tackar !

Har ett problem till... helt underbart, min dator svarar inte på internetet nu...
köpte en nätverkskabel, den lyser och allt så sätt när jag kopplat in det, men internet explorer står ändå bara i "anslutning misslyckats"

vad göra ?
Har du drivrutiner till kortet? Har du anslutning till internet i övrigt förutom att webbläsaren inte fungerar? Prova pinga någon och se om du får svar, öppna startmenyn -> kör (eller sökrutan om du kör vista) -> skriv in CMD.

Sedan skriver du: ping ipnummer och trycker Enter.
Exempel: ping google.se

Får du inget svar har du alltså ingen kontakt med internet över huvudtaget, då är nästa steg att öppna enhetshanteraren och kolla om drivrutinen ens är installerad (Högerklicka på Den här datorn [Dator om du kör Vista], klicka på maskinvara, sedan enhetshanteraren. Sedan ser du under "nätverkskort" ifall det är ett gult frågetecken som ikon, isåfall högerklickar du på det kortet och väljer "uppdatera drivrutin", om du har skiva lägger du in den nu - annars kan du prova uppdatera det manuellt. Om inte det heller fungerar får du ge dig in på att leta drivrutiner på nätet från en annan dator.

Om du inte vill öppna burken för att se vad det är för drivrutiner du ska ha rekommenderar jag programmet Everest home edition som du kan ladda hem här: http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in