2008-10-15, 00:12
Medlem
nylontoppens avatar
Tjenare !!

Jag har ftt ett rtt stort problem, min dator svarar inte p saker jag sticker in i USB ingngarna.
Nu funkar inte ens musen(sitter givetvist p en annan data nu)
Sedan efter att ett tag gtt, s frsker den ska efter DVD enheten.
Nu str det "hittat ny maskinvara, installera ny maskinvara"
s fr man trycka p sak manuellt eller automatiskt.
Nr jag klickar p vilkensom s kommer det upp " rekomendera att ansluta till internet"... Jag har inte ens internet, fr mitt internet r ju en USB enhet.

Saken r den att jag har livsviktigt material till kommande plattan jag mixat osv..p datan som jag inte ens kan ta ut ur datan igenom USB ELLER DVD skivor.... Detta r s jvla ironiskt fr jag har ingen annan backup p det.
S min frga r, hur gr jag ?

Tack p frhand.

Hoppas det rcker shr med info.
Kommer svara sfort jag kan om ni vill veta mer.
Citera
2008-10-15, 01:53
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nylontoppen
Tjenare !!

Jag har ftt ett rtt stort problem, min dator svarar inte p saker jag sticker in i USB ingngarna.
Nu funkar inte ens musen(sitter givetvist p en annan data nu)
Sedan efter att ett tag gtt, s frsker den ska efter DVD enheten.
Nu str det "hittat ny maskinvara, installera ny maskinvara"
s fr man trycka p sak manuellt eller automatiskt.
Nr jag klickar p vilkensom s kommer det upp " rekomendera att ansluta till internet"... Jag har inte ens internet, fr mitt internet r ju en USB enhet.

Saken r den att jag har livsviktigt material till kommande plattan jag mixat osv..p datan som jag inte ens kan ta ut ur datan igenom USB ELLER DVD skivor.... Detta r s jvla ironiskt fr jag har ingen annan backup p det.
S min frga r, hur gr jag ?

Tack p frhand.

Hoppas det rcker shr med info.
Kommer svara sfort jag kan om ni vill veta mer.
Det frsta du br tnka p r ju givetvis att ta backup p dina viktiga filer. Enligt mig r det lttaste sttet att slnga upp en FTP-server p ngon annan dator och sedan tanka ver filerna dit. Bara att lna vilken annan lina som helst som du ansluter direkt via TP-kabel istllet fr usb.

Efter backupen s rekommenderar jag formatering och ominstallation ifall du r sker p att detta har fungerat frr, annars fr du prva dig fram genom att "uppdatera" drivrutiner via enhetshanteraren eventuellt leta drivrutiner via google.

/Bly

EDIT: Ett kanske nnu lttare stt n FTP skulle kunna vara att du lgger in en annan hrddisk som slave och fr ver backupen dit. Detta frutstter ju frsts att du har en hrddisk ver d jag inte rekommenderar ngon att anvnda en systemdisk frn en annan dator som slave i ngot sammanhang mer n datarecovery.
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-10-15 kl. 01:55.
Citera
2008-10-15, 09:33
Medlem
nylontoppens avatar
Glmde nmna att filerna r p 180gb.

S det finns vl ingen FTP server som tar s mycket ?

har ingen hrddisk ver, s det r vl egentligen det bsta alternativet...

EDIT: Finns det ngon guide p hur man fr ver hrddisk till hrddisk ?
Senast redigerad av nylontoppen 2008-10-15 kl. 09:39.
Citera
2008-10-15, 09:46
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
S det finns vl ingen FTP server som tar s mycket ?
Det beror vl p hur stor hrddisken burken du stter upp FTP:n p r.
Citera
2008-10-15, 09:55
Medlem
nylontoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Det beror vl p hur stor hrddisken burken du stter upp FTP:n p r.

Kan man gra en FTP frn ens egen dator ?

Finns det ngon guide p det, hade vart grymt isfall.
Citera
2008-10-15, 11:18
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Kan man gra en FTP frn ens egen dator ?

Finns det ngon guide p det, hade vart grymt isfall.
FileZilla server eller BulletProof FTP r 2 ltta program som du slnger upp p ngon minut. Googla p programmet + guide s lr du hitta ngot som passar ifall du behver en guide.

EDIT: Bara fr att jag r s snll http://www.nordichardware.se/Guider/...&skrivelse=209
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-10-15 kl. 11:22.
Citera
2008-10-15, 13:01
Medlem
nylontoppens avatar
kanoner, tackar !

Har ett problem till... helt underbart, min dator svarar inte p internetet nu...
kpte en ntverkskabel, den lyser och allt s stt nr jag kopplat in det, men internet explorer str nd bara i "anslutning misslyckats"

vad gra ?
Citera
2008-10-15, 14:13
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
kanoner, tackar !

Har ett problem till... helt underbart, min dator svarar inte p internetet nu...
kpte en ntverkskabel, den lyser och allt s stt nr jag kopplat in det, men internet explorer str nd bara i "anslutning misslyckats"

vad gra ?
Har du drivrutiner till kortet? Har du anslutning till internet i vrigt frutom att webblsaren inte fungerar? Prova pinga ngon och se om du fr svar, ppna startmenyn -> kr (eller skrutan om du kr vista) -> skriv in CMD.

Sedan skriver du: ping ipnummer och trycker Enter.
Exempel: ping google.se

Fr du inget svar har du allts ingen kontakt med internet ver huvudtaget, d r nsta steg att ppna enhetshanteraren och kolla om drivrutinen ens r installerad (Hgerklicka p Den hr datorn [Dator om du kr Vista], klicka p maskinvara, sedan enhetshanteraren. Sedan ser du under "ntverkskort" ifall det r ett gult frgetecken som ikon, isfall hgerklickar du p det kortet och vljer "uppdatera drivrutin", om du har skiva lgger du in den nu - annars kan du prova uppdatera det manuellt. Om inte det heller fungerar fr du ge dig in p att leta drivrutiner p ntet frn en annan dator.

Om du inte vill ppna burken fr att se vad det r fr drivrutiner du ska ha rekommenderar jag programmet Everest home edition som du kan ladda hem hr: http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in