• 1
  • 2
2008-10-14, 23:24
Medlem
Pratbubblans avatar
Om man RP:ar att inlägg som en moderator skrivit som privatperson - får h*n då själv ta hand om den RP:en? Jag har nämligen varit med om att RP:a en mod i ett forum med flera andra moderatorer, men denna mod tog själv hand om RP:en och skrev till mig att h*n inte kunde se något fel i sitt inlägg.

Min fråga är om det är okej att en mod tar hand om sin egen RP i ett forum där det finns andra mods? Är det standard? Är det bara jag som tycker det känns fel och maktmissbruk? Jag tycker att en mod med lite självinsikt och självkritik kunde låta någon annan ta hand om den RP:en.

Vore intressant att få veta vad det finns för regler kring detta och vad ni andra tycker i denna fråga.
Citera
2008-10-14, 23:26
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Om man RP:ar att inlägg som en moderator skrivit som privatperson - får h*n då själv ta hand om den RP:en? Jag har nämligen varit med om att RP:a en mod i ett forum med flera andra moderatorer, men denna mod tog själv hand om RP:en och skrev till mig att h*n inte kunde se något fel i sitt inlägg.

Min fråga är om det är okej att en mod tar hand om sin egen RP i ett forum där det finns andra mods? Är det standard? Är det bara jag som tycker det känns fel och maktmissbruk? Jag tycker att en mod med lite självinsikt och självkritik kunde låta någon annan ta hand om den RP:en.

Vore intressant att få veta vad det finns för regler kring detta och vad ni andra tycker i denna fråga.

Jag tycker att du i det fallet skickar ett PM till någon annan moderator i forumet. Är du inte nöjd med svaret så kan det dryftas här eller PM:as till någon av admin, admin3 eller admin4.
Citera
2008-10-14, 23:28
Moderator
evilhoneys avatar
Jag tar inte hand om RPs gjorda mot mig, det låter jag andra moderatorer i samma forum göra. Det är ju endast ett fåtal forum som endast har en moderator, så i de flesta fall går det alldeles utmärkt att låta andra ta hand om dem.
Om man är missnöjd med svaret eller hanteringen av en RP så kan man ju faktiskt PMa admin(valfrisiffra) elelr någon moderator man har förtroende för och förklara vad man RPat och hur det blivit behandlat.
Citera
2008-10-14, 23:28
Medlem
fizzles avatar
De du syftar på är alltså inte "felaktigt moderatorbeslut", utan faktiskt ett regelbrott av en moderator? (det borde verkligen inte hända )

Annars kan du (om förstnämda) PM:a moderator'n och försöka överklaga ett felaktigt beslut.
Citera
2008-10-14, 23:36
Medlem
Pratbubblans avatar
Så det är alltså fel att en moderator tar hand om sin egen RP? Det är allt jag vill veta. Jag visste inte först om det var okej, men medan veckorna gått har jag funderat över om det verkligen var korrekt. Kändes så snopet på något vis. Som en avhyvling.
Citera
2008-10-14, 23:44
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Så det är alltså fel att en moderator tar hand om sin egen RP? Det är allt jag vill veta. Jag visste inte först om det var okej, men medan veckorna gått har jag funderat över om det verkligen var korrekt. Kändes så snopet på något vis. Som en avhyvling.
Nej, vi har inga regler som säger att vi inte får ta emot RPs på oss själva, att jag väljer att inte göra det är alltså ett eget val för att det inte ska uppstå liknande frågor.
Återigen: är du inte nöjd med svaret du fick på RPn så kan du PMa någon annan moderator eller admin.
Citera
2008-10-14, 23:45
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nej, vi har inga regler som säger att vi inte får ta emot RPs på oss själva, att jag väljer att inte göra det är alltså ett eget val för att det inte ska uppstå liknande frågor.
Återigen: är du inte nöjd med svaret du fick på RPn så kan du PMa någon annan moderator eller admin.

Okej, tack för svaret.
Citera
2008-10-14, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Admin går inte att pm:a till eftersom han är sjukt upptagen med annat nu och de andra moderatorerna skulle aldrig kunna gå emot en medmoderator.
Citera
2008-10-15, 00:20
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Admin går inte att pm:a till eftersom han är sjukt upptagen med annat nu och de andra moderatorerna skulle aldrig kunna gå emot en medmoderator.

Tur att vi har 3 olika admins då. Eller det kanske du har missat?
Citera
2008-10-15, 00:22
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Nu har du faktiskt väldigt fel.
För det första så finns det ju fler admins numera som man kan PMa just för att admin"1" har väldigt mycket på sitt bord.
För det andra så handlar det inte om att gå emot moderatorn som person utan att kolla upp om beslutet var rätt eller inte och det brukar sällan vara några problem med att göra så.
Vill man inte prata med moderatorn i samma forum det gäller så kan man PMa vilken moderator som helst som man hyser förtroende för.
I sista hand, om man verkligen inte får förklaringar eller gensvar så kan man starta en tråd här i flashback.
Citera
2008-10-15, 02:01
Medlem
M.Skillts avatar
Även om moderatorn själv tar hand om ärendet, så finns RPn kvar och kan ses av de andra moderatorerna och skulle han/hon agerat felaktigt skulle det utan omsvep tas upp i Outlaw för diskussion, vilket skulle resultera i att Admin(x) blir varse väldigt snabbt.

Men som sagt, är du missnöjd med åtgärden börja med att be en moderator du litar på se över åtgärden. Och det nu visar sig vara ett felaktigt beslut kommer det att nå Admin(x).

Sedan att moderatorer inte öppet kritiserar varandra är väl iof rätt naturligt då det skulle vara ohållbart, precis som på vilket arbete som helst. Dock tas det internt precis som i arbetslivet, för att senare resultera i ett beslut eller i ett meddelande av högsta chef.

Hur skulle det se ut om olika kontorschefer satt och grälade och var oense öppet i fikarummet?

Så det som vTrill sitter och spyr ur sig är ren och skär dynga, fråga dig själv följande.
-Hur troligt är det att 70+ moderatorer skulle vara eniga i allt, hela tiden?

/Micke
Citera
2008-10-15, 07:39
Medlem
503s avatar
Citat:

Det finns moderatorer som fått varningar och det finns moderatorer som fått tillsägelser.
Så där har du fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in