2008-10-14, 22:29
Bannlyst
Jag tycker XP fungerar bra och tycker inte Vista är snyggare. Vad finns det för anledning att uppgradera till Vista? Möjligen kan säkerheten vara en aspekt även om jag tycker alla dialogrutor är mest störande. Gäller en förhållandevis ny dator.
Citera
2008-10-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
Jag tycker XP fungerar bra och tycker inte Vista är snyggare. Vad finns det för anledning att uppgradera till Vista? Möjligen kan säkerheten vara en aspekt även om jag tycker alla dialogrutor är mest störande. Gäller en förhållandevis ny dator.

Tycker inte du ska updatera den än om du inte känner för det eller jo kanske om du vill njuta till shysstare bearbetningsprogramm som word osv
Citera
2008-10-14, 22:42
Medlem
Enda anledning till att uppgradera i min mening är ett marginellt snyggare interface samt directx 10 (behövs för snyggaste grafiken i de modernaste spelen)
Rekommenderar dig att behålla XP, den extra "säkerheten" är bara irriterande och man stänger av den efter 2 dagar ändå.... (för min del iaf)

Lite OT men du kan ju prova linux också om du vill ha ett nytt operativsystem, är enklare än vad de flesta tror
Citera
2008-10-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av architectureArt
Tycker inte du ska updatera den än om du inte känner för det eller jo kanske om du vill njuta till shysstare bearbetningsprogramm som word osv

Word funkar minst lika bra till XP som till Vista.
Kör själv Vista Ultimate x64, tycker att det funkar perfekt. Har inte haft en enda krasch sedan jag installerade det. Mycket mer nöjd med detta jämfört med 64-bitars XP.
Dock har jag nog ingen anledning för dig att uppgradera, XP har vad du behöver, och Vista är inte så mycket mer.
Citera
2008-10-15, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Lite OT men du kan ju prova linux också om du vill ha ett nytt operativsystem, är enklare än vad de flesta tror

Då blir det inget Vista

Ang Linux har jag provat Ubuntu ett tag och stött på så många problem eftersom saker inte fungerar som man vill utan massa pill. Är så jäkla trött på att pilla i terminalen samt config-filer.

För mig är OS X överst.
XP kommer som nummer två pga denna tråden (istället för Vista).
Citera
2008-10-15, 13:49
Medlem
psychotropics avatar
Jag var också skeptisk till en början då jag alltid varit ett stort fan till Windows XP. Först kändes det rätt onödigt att byta till Vista då det inte var något konkret som skiljde sig från XP, men efter ett tag då man vant sig med det nya interfacet märker man alla små saker som gör Vista så mycket bättre.

Nu vet jag att Windows Vista är bättre än XP för mig, och det finns ingen som helst anledning att gå tillbaka.

Detta förutsätter dock att du har hårdvara som klarar Vista utan problem.
Citera
2008-10-15, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
efter ett tag då man vant sig med det nya interfacet märker man alla små saker som gör Vista så mycket bättre.

Mer konkreta saker på detta tack.
Citera
2008-10-15, 15:19
Medlem
psychotropics avatar
Orkar inte rabbla små detaljer, men allt från kosmetiska detaljer till navigering i utforskaren och administrativa förbättringar. Prova själv och skapa dig en egen uppfattning.

Vad ska det tjäna till att låta andra avgöra vad som passar dig bäst?
Citera
2008-10-15, 16:16
Medlem
http://www.infragistics.com/uploaded...ngDropDown.png

Det här är en riktigt bra grej med Vistas utforskare kom jag på. Plus att du får en toolbar till där du kan skapa nya mappar, välja program att öppna markerad fil med osv...
Citera
2008-10-15, 16:32
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WreXlaM
http://www.infragistics.com/uploaded...ngDropDown.png

Det här är en riktigt bra grej med Vistas utforskare kom jag på. Plus att du får en toolbar till där du kan skapa nya mappar, välja program att öppna markerad fil med osv...
Man kan byta namn på filer som är öppna i ett annat program. Man kan ändra vy i utforskaren genom ctrl scroll. Man kan lägga till taggar på bilder, musikfiler och filmer direkt i utforskaren. Standardaktiviteter för en viss filtyp dyker upp som en knapp högst upp. Man har ett vettigt informationsfält längst nere. Nätverkshanteringen är oerhört mycket smidigare ifall man ofta flyttar mellan olika nätverk. Vistas förmåga att diagnostisera och reparera en trådlös anslutning som inte längre funkar är överlägsen XP's reparation. Sökfältet och indexeringen är en annan sak som jag direkt saknar i XP (ja, jag vet att det finns tillägg för det, men det spelar ingen roll). Loggboken i Vista är löjligt innehållsrik. XP's ger i bästa fall knapphändig info. Vista har mängder med små och förbättringar, men har man väl vant sig vid dem så är det inte alls kul att gå tillbaks till XP igen. Visst, det funkar, men det känns att det har sju år på nacken. Lär man sig sen bara hur UAC funkar och varför det gör som det gör så går det att fixa så det inte stör en så mycket. De få gånger mitt UAC poppar upp en fråga har det all rätt att göra så eftersom det handlar om ändringar på systemnivå.
Citera
2008-10-15, 18:59
Medlem
Notumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!

Man måste vara ett geni för att förstå hur enkelt Linux är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in