Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-10-15, 20:11
Medlem
Jag använder http://freedns.afraid.org/ som dns-host till mitt sunkdsl, har funkat fint i 4+ år trots femtioelva ip-byten. Mailen (spammen) trillar in varje dag, jag skickar iofs inte så ofta själv så jag vet inte hur det är med spam-blockering av mail som kommer från en mailserver (telia) som inte känner till min domän.

minns inte vad det heter, står helt still i huvudet på mig just nu..
Citera
2008-10-15, 20:43
Medlem
Ett annat alternativ är ju att skaffa dig en vpn tunnel som ger dig en egen statisk address (prq.se gör de). Sen är det bara göra som vanligt :P
Citera
2008-10-15, 20:48
Medlem
dunkenbergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spizze
Då fattar jag vad du menar.
Men borde det inte ta upp till 24h innan domänen helt har propagerat över internet?

Om du sätter en kortare TTL på A-pekaren så ska det inte vara något problem.
Citera
2008-10-15, 23:16
Medlem
TuXIs avatar
Med t.ex. loopiadns där man kan administrera sin domän osv. och även forwarda sin mail. Det finns inga sätt att skicka från sin domän man har där eller?
Eftersom man kan kan ta emot utan egen mail-server antar jag att man inte heller kan skicka.
nåväl.
Citera
2008-10-15, 23:44
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Med t.ex. loopiadns där man kan administrera sin domän osv. och även forwarda sin mail. Det finns inga sätt att skicka från sin domän man har där eller?
Eftersom man kan kan ta emot utan egen mail-server antar jag att man inte heller kan skicka.
nåväl.
Jag fuskar, jag vidarebefodrar till gmail. I gmail har jag ställt in avsändaraddress till den mail jag har vidarebefodrat till min gmail (vilket man måste bekräfta, hos gmail). Sen drar jag hem mail med pop, och skickar via gmails smtp. Detta är en simpel lösning, som funkar. Hade dock tänkt sätta upp egen mailserver jag med, som nördprojekt... när jag får tid.
Citera
2008-10-17, 00:39
Medlem
Spizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Jag fuskar, jag vidarebefodrar till gmail. I gmail har jag ställt in avsändaraddress till den mail jag har vidarebefodrat till min gmail (vilket man måste bekräfta, hos gmail). Sen drar jag hem mail med pop, och skickar via gmails smtp. Detta är en simpel lösning, som funkar. Hade dock tänkt sätta upp egen mailserver jag med, som nördprojekt... när jag får tid.

Annars kan du ju bara lägga till domänen i google domains (google apps). Sen pekar du MX till deras mailservrar och vips så har du en gratis mailserver . Där kan man smärtfritt skapa massor av mailadresser och ta del av nyttiga funktioner. Det bästa är nog att man får gratis webmail på http://mail.google.com/a/domän.com
Citera
2008-10-17, 01:35
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spizze
Annars kan du ju bara lägga till domänen i google domains (google apps). Sen pekar du MX till deras mailservrar och vips så har du en gratis mailserver . Där kan man smärtfritt skapa massor av mailadresser och ta del av nyttiga funktioner. Det bästa är nog att man får gratis webmail på http://mail.google.com/a/domän.com
Aha, ok. Har alltid undrat vad skillnaden mellan min lösning och google domains är.
Citera
2008-10-17, 09:08
Medlem
Eller så sätter man upp en egen och får det precis som man vill.. om man vill köra pop/imap eller webmail... eller vill ha något annat...

http://www.experthost.com/hosting/developer-plans/developer-private-server.html
Såg inte helt dåligt ut och va ganska billigt

edit: om man letar hittar man det billigare :P http://www.vpsland.com/xenplans.html
Senast redigerad av _sajko 2008-10-17 kl. 09:10.
Citera
2008-10-17, 11:46
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Detta gjorde jag innan också.
Skitsmidigt, bara sätta en catch-all på t.ex. loopia och vidarebefordra till gmail. Det steget gör att gmail förstår att det är din domän (iom att gmail skickar ett verifieringsmail till adressen du vill börja använda), och du kan således maila från gmail med din nya fräscha domän.
gmail's interface rockar ju f.ö. :-)

För webbtjänster har jag gjort följande.. pekat om min domän till xxx.dyndns.org och satt routern att automatiskt uppdatera dyndns:en vid ip-ändring. Jag har rullat i över 2 år på detta och har inte haft ett enda avbrott i cykeln trots fått ändrat ip flertalet ggr.

Ett problem jag har haft med dyndns ett tag är att de vill att jag ska logga in för att ha kvar mitt konto. men det verkar ha försvunnit nu då jag inte har loggat in på snart ett år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in