• 1
  • 2
2008-10-14, 21:42
Medlem
TuXIs avatar
Hej!

Till det lilla jag använder mitt nuvarande webbhotell till anser jag att det kostar för mycket.
Därför tänkte jag använda egen server. Ubuntu server.
Har ju en egen domän. Har dock dynamiskt IP.
Skulle även vilja använda servern till mail när jag så vill.

Finns det enkla lösningar? Först och främst tänkte jag mig allt på servern. DNS också. Så till att börja med, finns det enkla lösningar för detta, som inte innefattar t.ex. loopiaDNS (fast detta verkar vara gratis??), eller betaltjänster hos no-ip eller dyndns...?

Att jag måste använda en host hos antingen no-ip eller dyndns är ju självklart, eftersom jag måste få min dynamiska IP uppdaterad och översatt till adress.dyndns.org.

Någon som har fungerande server med egen domän, dynamiskt ip och mail?
Läste lite om att det kan bli lite problem med mail. Då de kan "rejectas" pga. dyndns-adress vid reverse ip.

Denna guide (http://flurdy.com/docs/postfix/) beskriver ju hur man sätter upp en mailserver, som skall läsas igenom.
Men, hur pekar jag min domän rätt osv?
Citera
2008-10-14, 21:49
Moderator
Siegfrids avatar
Kolla att port 25 är öppen på din anslutning, annars är din mailserver rökt.
Har själv satt upp motsvarande och det är en del pill, knappast värt besväret.
Citera
2008-10-14, 22:34
Medlem
TuXIs avatar
Om nu LoopiaDNS är gratis, skulle ju det spara en hel del tid.
Citera
2008-10-15, 00:20
Medlem
Zibris avatar
LoopiaDNS är gratis, och det är bara att föra över domännamn dit. De har även egen dyndns-tjänst (alltså, att du kan använda ditt egna domännamn för det).
Citera
2008-10-15, 00:55
Medlem
Spizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Hej!

Till det lilla jag använder mitt nuvarande webbhotell till anser jag att det kostar för mycket.

Finns det enkla lösningar? Först och främst tänkte jag mig allt på servern. DNS också. Så till att börja med, finns det enkla lösningar för detta, som inte innefattar t.ex. loopiaDNS (fast detta verkar vara gratis??), eller betaltjänster hos no-ip eller dyndns...?

Att jag måste använda en host hos antingen no-ip eller dyndns är ju självklart, eftersom jag måste få min dynamiska IP uppdaterad och översatt till adress.dyndns.org.

Läste lite om att det kan bli lite problem med mail. Då de kan "rejectas" pga. dyndns-adress vid reverse ip.

Denna guide (http://flurdy.com/docs/postfix/) beskriver ju hur man sätter upp en mailserver, som skall läsas igenom.

Det verkar lite onödigt att ha en egen DNS server för endast en domän då det finns hundratals gratis DNS tjänster (servrar).

Vad har du för ISP? Flertalet av svenska bredbandsleverantörer blockerar port 25 så man inte kan ha någon mailserver utan att behöva använda deras mailserver som relay (mellanhand).

Istället för att använda sig av en dyndns/no-ip så hade jag nog valt att skaffa en router som skulle kunna vara på 24/7. Då kan du behålla samma ip adress mycket länge (tills ditt internet går ner eller tills din router dör).

För övrigt tror jag knappast du tjänar på att köra en server hemma för endast en hemsida då elräkningen troligen kommer överstiga månadskostnaden för ditt nuvarande webhotell. Glöm inte att det finns webhotell för mindre än 30kr/mån.
Citera
2008-10-15, 06:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Hej!

Visst går det att köra en domän, DNS, routing, DHCP osv...på en och samma server. Antar att du gör detta för ett tekniskt intresse?

Sen skulle detta ifrågasättas av olika orsaker, tjänar du ekonomiskt på detta? Eller är det så att du utsätter dig för en säkerhetsrisk osv....

Jag har iaf satt upp en liknande server för många år sen, det blir en del mekk innan du har allt rullande om du inte har bra koll på linux. T ex måste du kolla din ISP om dom blockar TCP 25, göra en förfrågan för att öppna upp trafik där. Finns klienter att installera på din server som kan uppdatera ditt domännamn till andra DNSer på nätet.

Skulle själv inte rekommendera denna setup, men jag gjorde själv detta i rent tekniskt intresse.
Om du ändå är sugen, så rekommenderar jag en router framför din server, sätt gärna upp ett DMZ också, så då kan du få en hyfsad säkerhet.
Citera
2008-10-15, 12:19
Moderator
Siegfrids avatar
Vid närmare eftertanke tror jag det blir svårt med mailservern. Fler och fler kräver PTR-inlägg för mailservern, annars kan du inte skicka till telia bl a.
Ska du köra något för kul skulle så rekommenderar jag en enklare vps, där kan du konfigurera i lugn och ro och lära dig en hel del på köpet.
Citera
2008-10-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vid närmare eftertanke tror jag det blir svårt med mailservern. Fler och fler kräver PTR-inlägg för mailservern, annars kan du inte skicka till telia bl a.
Ska du köra något för kul skulle så rekommenderar jag en enklare vps, där kan du konfigurera i lugn och ro och lära dig en hel del på köpet.
Det är inga som helst problem att köra egen mailserver även om port 25 är blockerad. Allt du behöver göra är att använda din ISP's smtp server för att skicka. Och på flertalet mailservrar kan du till och med ställa in din ISP's smtp server som relay.
Citera
2008-10-15, 13:23
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spizze
Istället för att använda sig av en dyndns/no-ip så hade jag nog valt att skaffa en router som skulle kunna vara på 24/7. Då kan du behålla samma ip adress mycket länge (tills ditt internet går ner eller tills din router dör).
Varför utesluter en sak en annan? Om routern går ner eller av annan anledning förnyar sin IP-address slår detta igenom automagiskt till DNS:en. Skitsmidigt, även om risken att IP-addressen ändras är obefintlig. Har man ingen dyndns är ens server oåtkomlig via domännamnet tills man själv inser problemet och åtgärdar.
Citera
2008-10-15, 13:54
Medlem
Spizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Varför utesluter en sak en annan? Om routern går ner eller av annan anledning förnyar sin IP-address slår detta igenom automagiskt till DNS:en. Skitsmidigt, även om risken att IP-addressen ändras är obefintlig. Har man ingen dyndns är ens server oåtkomlig via domännamnet tills man själv inser problemet och åtgärdar.

Sant. Men det ser mer proffsigt ut att ha en A pekare mot en ip adress istället för en CNAME pekare mot någon halvskum domän.isyourmamma.com
Citera
2008-10-15, 14:33
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spizze
Sant. Men det ser mer proffsigt ut att ha en A pekare mot en ip adress istället för en CNAME pekare mot någon halvskum domän.isyourmamma.com
Behöver man ju inte. Läs ovan. LoopiaDNS.

Edit: Skitsamma, jag gör det enkelt:
Citat:
Ursprungligen postat av zibri
LoopiaDNS är gratis, och det är bara att föra över domännamn dit. De har även egen dyndns-tjänst (alltså, att du kan använda ditt egna domännamn för det).
Citera
2008-10-15, 16:16
Medlem
Spizzes avatar
Då fattar jag vad du menar.
Men borde det inte ta upp till 24h innan domänen helt har propagerat över internet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in