2008-10-14, 21:02
Medlem
Har ni läst om kassarna med regnbågslax som gick sönder i våras?
En kasse gick sönder pga isflak, den andra tror man att nån skar upp.
Detta hände i mars/april.Totalt så tror man att 200000 regnbågar rymde= 248ton.I början så kunde tydligen smågrabbar som fiskade från land få 20-30st på en dag.Nu har dock regnbågarna spridit lite på sig, ändå har trollingfiskare kunnat få 40st per dag om fisket varit optimalt.Hur i helvete ska bågarna kunna hitta mat? Jag läste i nya Fiske För Alla att man sätter ut 2ton siljansöring per år.Jag gissar att dom väger runt 0.5kg när man sätter ut dom.Lite skillnad på 4000 öringar och 200000 regnbågar.Jag är faktisgt sugen på att åka upp till Siljan och trolla nån dag och kötta upp regnbåge.
Citera
2008-10-14, 21:16
Medlem
Quorthons avatar
Du är lite sen, men visst går det fortfarande att plocka upp fisk.
Det var bra mycket mer fisk än som var tillåtet i kassarna och de flesta verkar tro att det var ägaren/ägarna som skar upp kassarna som "gick sönder" senare.
Citera
2008-10-17, 20:25
Bannlyst
Regnbågslax, vad är det??
Citera
2008-10-17, 20:54
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangeK
Regnbågslax, vad är det??

Från http://hem.passagen.se/kent.andersson/regnbage.htm saxar jag

VAD SKULLE FISKEN HETA?

När regnbågen kom till Sverige uppstod frågan vad man skulle sätta för namn på fisken. Det blev forell (öring) från tyskan eftersom svenskan är ett germanskt språk. Sedan blev det regnbågsforell 1893. Regnbågsöring, ett 1904 föreslagit namn på fisken, lanserades åter senare för att undvika den vilseledande benämningen regnbågsforell (forell är ursprungligen bäcköring, Salmo trutta, en portionsstor fisk). Namnet regnbågsforell försvann mer eller mindre under 1950-talet och man började i stället använda namnet regnbåge. Professor Gunnar Svärdson skrev i sin bok "Fiskebiologi" 1964 att man bör använda namnet regnbågsöring som är korrekt. Men svensk handel lanserade i stället fisken under den vilseledande beteckningen "regnbågslax", ett namn som är strängligen förbjudet i utlandet. Livsmedelsverket och Fiskbranschens Riksförbund har dock gjort ett stort, grovt avsteg från vetenskaplig fakta och andra länders lagtext när man tills vidare godkände beteckningen "regnbågslax" eller enbart regnbåge. Varför då den vilseledande beteckningen "regnbågslax" i svensk mathandel? Förklaringen är enbart ekonomisk vinning, inget annat. Handeln tror mer på "lax" som säljande argument vilket kan i få fall kanske vara lite bättre än öring, men för internationella fiskforskare och många sportfiskare runt om i världen är öring betydligt mer värd än lax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in