2008-08-16, 23:17
Medlem
Aexil Kongs avatar
Jag planerar att läsa Jag, robot inom en snar framtid. Tyvärr har jag sett filmen med samma namn och vet således handlingen i förväg. Men jag läste nånstans att filmen inte handlade om samma sak som boken utan var endast löst baserad på denna? Nån som kan bekräfta?
Citera
2008-08-17, 05:23
Medlem
faggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aexil Kong
Jag planerar att läsa Jag, robot inom en snar framtid. Tyvärr har jag sett filmen med samma namn och vet således handlingen i förväg. Men jag läste nånstans att filmen inte handlade om samma sak som boken utan var endast löst baserad på denna? Nån som kan bekräfta?

Nu har jag inte sett filmen, men boken är uppbyggd på en samling noveller som vävts samman. Jag gillar verkligen Asimov, och Jag, Robot är en av de absolut bästa böcker jag läst.

Om man får lita till Maddox, skall boken vara en redig nivå högre än filmen i alla fall. http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=i_robot
Citera
2026-08-01, 19:54
Medlem
nerdnerds avatar
Ärligt talat var Asimov lite träig i sina personbeskrivningar, men nu är det kanske inte ffa för sådana som man läser SF. Man vill ju att det ska kittla fantasin om möjliga framtider, och sånt var han ju bra på.

Nu när jag läste om flera av dem efter ett antal decennier, fascineras jag av att hans hjältar oftare är psykologer än ingenjörer eller fysiker eller kemist som han själv. Ffa i Stiftelsetrilogin är det psykologen Hari Seldon som med sin avancerade matematiska psykohistoria förutser det galaktiska imperiets snara sönderfall, och med samma metoder räknar ut en plan för hur det kommande kaoset ska bli så kort och smärtfritt som möjligt, på bara 1000 år istället för 30000 år.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in