Ah, Asimov, min favoritförfattare!
Kan börja med att säga att Stiftelse-böckerna är den bästa Sci-fi boksamlingen som jag har läst, någonsin! Jag rekommenderar er att vänta med "Preludium till Stiftelsen" samt "Hari seldon och Stiftelsen" till efter att ni har läst de andra böckerna.
Annars har Asimov skrivit mycket annat som är läsvärt. Tidens Död är t.ex en av hans bättre romaner.
Annars finns det, för dem som gillar Kalla Kriget-temat "Fantastic Voyage II". En amerikan blir "övertalad" av Sovjetiska vetenskapsmän att hjälpa dem att rädda deras kollegas liv. Kollegan i fråga är en av de bästa vetenskapsmännen inom "krympningsteknologi" som möjliggör det för personerna i boken att krympas ner till mikroskopisk storlek. Boken är INTE en uppföljare till den första Fantastic Voyage utan använder sig endast utav samma koncept.
För dem som inte har läst något från Asimov innan rekommenderar jag "The Complete Robot", en novell-samling med nästan alla Asimovs robot-noveller.
I den här samlingen får ni läsa bland annat Asimovs första robot-novell, "The Bicentennial Man" som har filmatiserats med Robin Williams som huvudrollen, samt novellerna med Susan Calvin.
Om ni har sett filmen "I,Robot" med Will Smith så uppmanar jag er att läsa novellerna med Susan Calvin. I filmen porträtteras hon på ett helt annorlunda sätt än i böckerna.
Något som gjorde Asimov så speciell var ju att han inkluderade grymt bra plot-twists i majoriteten av sina noveller. Läs bara vilken Stiftelse-roman som helst, jag garanterar dig att du kommer bli mind-blown

.
To Star's end!