2008-07-31, 19:31
Medlem
Jüggernauts avatar
7 böcker i Stiftelsetrilogin har jag lyssnat igenom med stort nöje. Dessa finns på piratbukten.
Citera
2008-07-31, 23:16
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jüggernaut
7 böcker i Stiftelsetrilogin har jag lyssnat igenom med stort nöje. Dessa finns på piratbukten.

NU är det dags att pröva på att lyssna sig igenom en bok eller två...

Tack för tipset!
Citera
2008-08-01, 10:24
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeG
Det bästa han skrivit är, enligt min ringa mening, novellen 'The Last Question'

Fruktansvärt bra.

Jo den är inte dum. En av de bättre inledande meningarna och en rätt elegant idé för att förklara gud.
Citera
2008-08-03, 10:35
Medlem
sadfaces avatar
The Last Question finns publicerad i sin helhet online. Rekommenderas.
Citera
2008-08-03, 20:46
Medlem
Dtoxicateds avatar
Ah, Asimov, min favoritförfattare!

Kan börja med att säga att Stiftelse-böckerna är den bästa Sci-fi boksamlingen som jag har läst, någonsin! Jag rekommenderar er att vänta med "Preludium till Stiftelsen" samt "Hari seldon och Stiftelsen" till efter att ni har läst de andra böckerna.

Annars har Asimov skrivit mycket annat som är läsvärt. Tidens Död är t.ex en av hans bättre romaner.

Annars finns det, för dem som gillar Kalla Kriget-temat "Fantastic Voyage II". En amerikan blir "övertalad" av Sovjetiska vetenskapsmän att hjälpa dem att rädda deras kollegas liv. Kollegan i fråga är en av de bästa vetenskapsmännen inom "krympningsteknologi" som möjliggör det för personerna i boken att krympas ner till mikroskopisk storlek. Boken är INTE en uppföljare till den första Fantastic Voyage utan använder sig endast utav samma koncept.

För dem som inte har läst något från Asimov innan rekommenderar jag "The Complete Robot", en novell-samling med nästan alla Asimovs robot-noveller.
I den här samlingen får ni läsa bland annat Asimovs första robot-novell, "The Bicentennial Man" som har filmatiserats med Robin Williams som huvudrollen, samt novellerna med Susan Calvin.

Om ni har sett filmen "I,Robot" med Will Smith så uppmanar jag er att läsa novellerna med Susan Calvin. I filmen porträtteras hon på ett helt annorlunda sätt än i böckerna.

Något som gjorde Asimov så speciell var ju att han inkluderade grymt bra plot-twists i majoriteten av sina noveller. Läs bara vilken Stiftelse-roman som helst, jag garanterar dig att du kommer bli mind-blown .

To Star's end!
Citera
2008-08-03, 21:20
Medlem
Crossmacks avatar
Ljuspoesi och Den Sista Frågan är mina två favoriter.
Konflikten som kunde undvikas var inte en novell, den var ett enda långt konstaterande som dessutom säger emot Robot-serien fast de ska tydligen vara länkade. Aja, han gör väl som han vill gamle Isaac.
Citera
2008-08-03, 23:20
Medlem
krimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadface
The Last Question finns publicerad i sin helhet online. Rekommenderas.
Den var grym!
Citera
2008-08-07, 18:00
Medlem
"Maddog"s avatar
Har inte läst Stiftelse-böckerna (bara I, Robot) så jag vet inte hur bra detta kan bli:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=810641
Citera
2008-08-07, 22:40
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det är ingen dum idé att köpa samlingen Gold om man är Asimov-newbie. Gavs ut efter hans död och innehåller några av hans bästa noveller.

Stiftelsetrilogin blir ännu mer förvirrande när man inser att alla robotböckerna hör ihop med den, allt förklaras i Stiftelsen och Jorden .
Citera
2008-08-10, 12:26
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddog
Har inte läst Stiftelse-böckerna (bara I, Robot) så jag vet inte hur bra detta kan bli:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=810641
Jag är ytterst skeptisk.
I, Robot var ju ett rejält stolpskott även om den drog in pengar.
Citera
2008-08-16, 14:56
Medlem
Citat:
Alla böcker är självgående men samtidigt knyter de ihop till en enhet, även om de utspelar sig i helt olika tider. Nemesis är nog den enda bok i temat som inte knyter an till de övriga.

Nemesis är faktiskt även den kopplad till de andra. Jag kom inte ihåg några direkta referenser på rak arm då det var ett bra tag sedan jag läste den så jag var tvungen att kolla upp på wikipedia. Nemesis anses allmänt utspelas långt, långt efter händelserna i de tidigare böckerna och Stiftelseperioden beskrivs som en gammal legend. Det kanske är mer korrekt egentligen att säga att den utspelar sig i samma universum än att säga att den "hänger ihop".
Citera
2008-08-16, 16:20
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag är ytterst skeptisk.
I, Robot var ju ett rejält stolpskott även om den drog in pengar.

Ja, bra var den ju inte.......men väldigt underhållande.

Tippar att stiftelsen filmen får rejält med actionscener och så lite dialog som möjligt.

Kanske Angelina Jolie får huvudrollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in