2001-07-17, 11:10
Den som e inne på SF måste ju bara läsa Isaac Asimovs stiftelseböcker.

Han har också skrivit ett gäng robotböcker (Död robot, Stålgrottorna, Den nakna solen m.fl) och noveller.

Alla böcker är självgående men samtidigt knyter de ihop till en enhet, även om de utspelar sig i helt olika tider. Nemesis är nog den enda bok i temat som inte knyter an till de övriga.
(Robotböckerna är ca 1000 år fram i tiden, stiftelseböckerna ca 25000 år fram i tiden)

Rekommenderas för den som gillar SF och logiska krumbukter (med betoningen på logiska).

Själv har jag trilogin +
Stiftelsen och Jorden,
Stiftelsen och Tiden,
Preludium till stiftelsen,
Hari Seldon och Stiftelsen.

Finns det fler av Asimov (förutom riktiga vetenskapliga verk)? Jag har sett böcker med Asimovs robot-tema av andra författare, men har inte kollat något. Nån som vet om de är nåt bra?
Citera
2001-07-17, 17:38
Medlem
Asimov rekommenderas

Det finns en hel del..

Jag har läst mycket av det han har skrivit, har börjat tröttna lite på honom.

Nåja, Vad jag kan komma upp med på rak arm som inte anknyter till stiftelsen eller robotserien:

End of eternity. "Tidens död" på svenska tror jag. (Fristående roman om tidsresor.)

Själva gudarna (Fristående roman som utspelar sig i 2 paralella dimensioner.) 2/3 är mycket bra, faller lite i kvalité mot slutet.

Plus en hel drös med novellsammlingar. Exempelvis Robotdrömmar vol 1-2. Handlar inte så mycket om robotar trotts namnet.

[För övrigt anser jag att det enda riktigt bra Asimov skrivit är Stiftelsetrilogin]

Citera
2001-07-20, 00:12
Medlem
Asimov rekommenderas

robotböckerna är hans enda bra
Citera
2001-08-17, 23:29
Medlem
Asimov rekommenderas

" Själv har jag trilogin +
Stiftelsen och Jorden,
Stiftelsen och Tiden,
Preludium till stiftelsen,
Hari Seldon och Stiftelsen. "

vänta nu ta om det där..

1, Stiftelsen och Jorden,
2, Stiftelsen och Tiden,
3, Preludium till stiftelsen,
4, Hari Seldon och Stiftelsen

det där är ju fyra böcker.. var det inte en trilogi.. förklara..
Citera
2001-08-17, 23:51
Medlem
Asimov rekommenderas

Ok, jag kan ta mig vännligheten och förklara.
Stiftelsetrilogin är samlingsmanmet på böckerna: Stiftelsen, Stiftelsen och imperiet, Den segrande stiftelsen.
Fast "trilogin" består egentligen av en samling på 8 (tror jag) fristående noveller som publiserades i en sci-fi tidning i slutet på 40-talet. Krångligt? Inte så värst. 8 noveller från början, som sedan blev till 3 böcker som slutligen slogs ihop till en samlingsvolym.
Stiftelsetrilogin är alltså en bok i sig. En mycket bra bok faktiskt, stilbildande om inte annat.
Allt annat han skrivit om stiftelsen kan du ju hoppa över, för det är bara skit.
Citera
2001-08-19, 00:58
Medlem
Asimov rekommenderas

tackar =)
Citera
2001-12-09, 01:42
Medlem
Asimov rekommenderas

det mesta asimov skrivit är faktiskt bra. inte minst hans vetenskapliga verk samt dom populärvetenskapliga samlingarna med artiklar från alla pulp-magasin asimov skrivit i under åren.
har stuvat undan mitt bibliotek så jag har inget referensmatrial för ett längre inlägg men kontentan är -läs asimov.
Citera
2004-08-09, 23:08
Medlem
doncarleones avatar
Måste bara säga att jag tycker Tidens död är en av de bättre av Asimovs böcker. Funkar även för en som inte är galen i Science Fiction.
Citera
2008-07-29, 13:39
Medlem
Biffens avatar
hmmm, fan, jag läser just nu I, robot...Och jag måste säga att jag inte riktigt fångas in i hans berättar konst...

Folk är omotiverat tjuriga i alla dialoger och ja...jag vet inte, det är inte dåligt men jag kommer på mig själv att bara uggla vidare för jag vill ha läst den
Citera
2008-07-29, 17:52
Medlem
lazerkatts avatar
Och det stora priset för veckans bumpning går till......
Citera
2008-07-31, 16:00
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazerkatt
Och det stora priset för veckans bumpning går till......

hehe, alltid bättre att söka och bumpa än att starta nytt eller?

och var inte en "whaco5:a" lite att ta i överkant?
Citera
2008-07-31, 19:23
Medlem
Det bästa han skrivit är, enligt min ringa mening, novellen 'The Last Question'

Fruktansvärt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto