2008-10-14, 19:45
Medlem
Chts avatar
Hej

Jag är misstänkt för "bedrägligt beteende genom att ha åkt taxi utan avsikt att betala". Frågan är hur detta ens kan gå till rättegång (får besked nu i veckan troligtvis), för såhär var det..

Efter att beställt en stor taxibil då vi var sju personer så blev vi hämtade av en taxi stockholm minibuss med en bitter tant till chaufför.. Vi var sju pers och bilen rymmer bara förare + sex personer så jag antar att hon begick tjänstefel redan där (vi visste inte i förväg att den bara rymde sex personer och vi tänkte inte påpeka det när det väl stod klart).

Hursomhelst, vi stannar till vid Statoil för att käka, vi var alla rätt så "i gasen", och sedan hemåt.. Efter käket så tänkte vi börja diskutera betalningen och jag ger henne mitt visa electron kort vilket enligt henne bara gick att använda i bankomater så det gick inte.. Eftersom alla har kort så bad vi henne köra till en bankomat i närheten.

Väl vid bankomaten hoppar fem av oss sju personer ut, då alla är röksugna och när vi likväl var vid en bankomat så kan vi ju splitta allihopa.. Vi står och tar ut en femhundring var och en samt tar en cigg och fyllesnackar.. I vanliga fall hade vi säkert skippat ciggen då taxibilen stod på tomgång vid gatan 10 meter bort, men eftersom tanten varit grymt otrevlig och lagt in arga kommentarer i "vårt" samtal inom gruppen flertalet gånger under resan så ville vi röka klart..

När det gått kanske fem minuter så sticker bilen, även fast en av oss fortfarande fibblar med bankomaten pga. strul och vi andra står bredvid bilen i hennes synfält ett stenkast därifrån.. Hon vevade inte ner rutan eller tutade eller någonting..

Tydligen låste hon dörrarna och körde de två som var kvar till solnapolisen som angav oss andra och nu har alla haft förhör och liknande. Chauffören hävdar att vi tänkte springa och att någon av oss ringt in till bilen och bett dom göra detsamma (visade sig att någon ringt in och frågat varför dom inte tog ut pengar som alla andra)..

Det jag är orolig för är att polisen var noga att poängtera att de flesta såna här fall blir det ingen utredning på men att åklagaren direkt såg detta som ett solklart fall.

Jag har ett kontoutdrag på 500 kr, men eftersom Swedbanks jäkla bankomater bara visar datum och inte klockslag så väger det inte så tungt..

Vad tror ni om detta? Borde inte hon vara utmanövrerad redan när hon tog för många i bilen, och är det inte människorov på de två som satt kvar i bilen?

(Hon har även hävdat att vi plockade upp en svart tjej i Bromsten även fast vi inte stannade någonstans och ingen av oss är mörkhyade)
Citera
2008-10-14, 19:57
Medlem
TröttSvensks avatar
OM det nu är 100 % som du säger så så tror jag faktiskt att detta läggs ner.
Berätta allt vid förhöret så detaljerat som du kan.
Polisen kan kolla med SWEBANK om klockslaget när du tog ut pengar.
Citera
2008-10-14, 20:03
Medlem
Chts avatar
Jag berättade att det bara stod datum och inte klockslag på kontoutdraget men polisen sa bara att "Jaa men fixar du fram klockslag så lär det ju hjälpa dig och din sak iallafall."

Tror inte dom orkar engagera sig för min sak, men kanske borde höra efter?
Har pratat med Swedbank och dom hänvisade till att min bank Nordea skulle ta kontakt med dom vilket de gjorde. Efter mycket om och men samt återringningar till mig så sa dom att dom inte kunde göra något och att polisen får ta fram det. Inte att de va nå sekretess utan säkerligen för att den lite långsamma tjejen på Nordea inte var så bra på jobbet..

Klart som korvspad att de finns loggar på minuten hos Swedbank, tycker man?

Men annars då? Är jag körd utan kontoutdraget?
Citera
2008-10-14, 20:15
Medlem
TröttSvensks avatar
Om ni alla har samma historia så tror jag att det läggs ner.
Faktiskt.
# Brott kan ej styrkas # torde bli avskrivningsordet...

Påpeka att ni var berusade och fumligaoch att det därför tog tid vid bankomaten.
Citera
2008-10-14, 20:18
Medlem
Det finns inte en chans att det ens går till åtal. Om ens en åklagare får nys om fallet så kommer denne att kasta anmälan i första bästa papperskorg.

Chauffören verkar för övrigt inte riktigt frisk, vilket bolag var det?
Citera
2008-10-14, 20:20
Medlem
Chts avatar
Taxi stockholm.. En vuxen bekant har troligtvis också åkt med denna kvinna i Västra stockholm, hon tar aldrig kort och är spydig samt otrevlig.. Säkerligen inte känd för polisen dock så det hjälper ju inte mig så mycket att hon är psykiskt labil då det inte framgår

EDIT: En åklagare får definitivt nys om detta då det redan är skickat vidare.. Jag kan inte svara för att alla har exakt samma historia då det var en riktigt blöt kväll och mycket olika samtal som gick runt i bilen.. Det är även för mig oklart om betalningen kom på tal EFTER eller INNAN statoil, då chauffören säger att vi stannade där enbart för att ta ut pengar och nonchalerade detta genom att proppa munnen fulla med french hotdogs (vilket var mitt enda mål med stoppet)
Senast redigerad av Cht 2008-10-14 kl. 20:22.
Citera
2008-10-14, 20:21
Medlem
wises avatar
Troligtvis försökte Polisen skrämmas. Tror du på seriöst allvar att de ringer en jouråklagare angående bedrägligt beteende?
Citera
2008-10-14, 20:27
Medlem
Chts avatar
Alltså.. Jag håller med dig fullt ut, de kan inte göra någonting tycker man.. Men enligt polismannen som förhörde mig så hade en åklagare tittat på fallet INNAN ens någon av oss anklagade blivit förhörda.. Han fick det att låta som att först så får dom in anmälan av i det här fallet chauffören sedan tar en åklagare en titt på det sedan säger han "Aaa detta är ju soklart - sätt hela bunten som misstänkta" (exakt så ska han ha uttryckt sig enligt polismannen) och sedan skickar dom ut kallelser till oss.
Citera
2008-10-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cht
Alltså.. Jag håller med dig fullt ut, de kan inte göra någonting tycker man.. Men enligt polismannen som förhörde mig så hade en åklagare tittat på fallet INNAN ens någon av oss anklagade blivit förhörda.. Han fick det att låta som att först så får dom in anmälan av i det här fallet chauffören sedan tar en åklagare en titt på det sedan säger han "Aaa detta är ju soklart - sätt hela bunten som misstänkta" (exakt så ska han ha uttryckt sig enligt polismannen) och sedan skickar dom ut kallelser till oss.

Min tolkning blir: Lita inte på vad en polis påstår att en åklagare har sagt.

För övrigt så tycker jag att de två som låstes in i taxin ska anmäla tanten för olaga frihetsberövande.
Citera
2008-10-14, 20:31
Medlem
Chts avatar
det känns ändå som att det inte går att fälla någon eftersom anklagelserna är att jag "utan avsikt att betala" har åkt taxi..

Man kan ju omöjligen bevisa någons avsikt i såna här fall..
Citera
2008-10-14, 20:43
Medlem
Fittfittas avatar
Om det är precis som du säger så ska du inte åka fast. Varför körde tanten iväg? Du kan stå och ta ut pengar i fem timmar om du vill och hon ska stå kvar och vänta (med taxametern igång då givetvis) Att ni sölade i 5,10 minuter när ni skulle ta ut pengar och att hon av det körde därifrån utan något tecken är ju bara löjligt. Det är hon som smiter och inte du.
Citera
2008-10-14, 20:57
Medlem
TTKs avatar
En åklagare kan mycket väl ha tittat på det, men i det läget har ju bara tantens utsaga funnits i undersökningen och hennes berättelse skiljer sig garanterat från eran.

Hur som helst, jag skulle inte vara så orolig om jag vore du. Du har ju t.ex. bevis för att du tagit ut pengar (dels kontoutdraget, dels vittnesbevis i form av dina kompisar). Det styrker ju din historia något. Jag förmodar alltså att det bara är du som förhörts som misstänkt och inte dina kompisar.

Håll bara fast vid din historia. Hon gav dig/er tillstånd att gå ut och hämta pengar och sen åkte hon ifrån er.

Att hon kanske har brytit mot regler och lagar med "kidnappningen" och för många passagerare är inget som ni kan använda mot henne i den mån att ni skulle slippa ifrån hennes anklagelse. Men naturligtvis kan ni ju anmäla henne för det. Vem är det som övervakar det där med taxilicenser? Borde kanske vara mer gångbart att försöka få myndigheterna att rycka hennes taxikort för att ha tagit för många passagerare än att börja gorma om människorov hos polisen och bli sedd som första klassens rättshaverist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in