2008-10-14, 21:01
Medlem
TTK, jag håller med om att "människorov" låter en smula överdrivet. Jag skulle ändå inte acceptera att en taxichaufför låser in mig i sin bil och mot min vilja kör mig till närmaste polisstation.
Citera
2008-10-14, 21:38
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
TTK, jag håller med om att "människorov" låter en smula överdrivet. Jag skulle ändå inte acceptera att en taxichaufför låser in mig i sin bil och mot min vilja kör mig till närmaste polisstation.
Hon har ju iallafall inte rätt att låsa in dem och göra ett envarsingripande vid misstanke om brott. De har ju inte begått brottet ännu, och är ju inte i färd med att göra det heller.
Så hon kan nog åka dit på någonting om ni frias för ert.
Citera
2008-10-14, 21:44
Bannlyst
Det faktum att ni beställt en bil , åkt ett antal kilometer och sedan inte betalat resan gör det till en smitning, medveten eller ej.

Det ni skulle ha gjort är att ringt taxi stockholm, bett att få tag i vederbörande och att få reglera skulden. Så. inga problem.

Utan att ha hört båda sidorna så tror jag nog din historia har justerats en aning. Inte alls säkert att ni har varit så jävla juste mot henne som du vill påskina. Glirningar å sånt skit är inte det man vill höra men får höra och har man då kört en hel jävla kväll så är man tämligen trött på det. Se det ur henne synvinkel. Dessutom, att köra storbil = 10 resor värre. Makalöst vad idioter folk är i flock. Jag vet, har själv kört storbil på helgen och aldrig har man blivit mer trakasserad eller hotad och aldrig bär folk sig mer illa år än i storbil.

Ovanpå det, du vet att chauffören har tjänstemanna-skydd? Att ni var en extra i bilen kan enkelt svaras med att ni var hotfulla och hon vågade inget annat än att köra. Och anledningen till att köra iväg med en av dina kompisar utan att ha fått betalt _kan_ vara att hon spottat en kollega och kört ifatt denne för att få hjälp.

Men har ni suttit som 6 snälla korgossar och varit vänliga så ser jag inte hur ni kan stryka dit...
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2008-10-14 kl. 21:58.
Citera
2008-10-14, 22:30
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Vem är det som övervakar det där med taxilicenser?
Länsstyrelsen hanterar taxiförarlegitimationer.
Citera
2008-10-14, 23:10
Medlem
Chts avatar
Okej .. Jag förstår vad Schnitzel-Fritz säger, och det stämmer delvis.

MEN om det vore du som körde oss så skulle det nog aldrig hänt, visst - sju ungdomar som var fulla och pratar i mun på varandra är säkert inge kul att sjussa, men det är hennes karriärval och det ger inte henne förtur att skicka anmälningar osv. Det spelar ingen roll om man är bartender, tunnelbaneväktare eller taxichaufför; på helgkvällar så hör det till jobbet att hanteras med berusade personer (det är ju därför man ringer en taxi )

Nämnas skall att jag hälsade glatt Hej! när jag steg in i bilen och satte mig längst bak och alla var propert klädda och så vidare.. Så det var ingen helvetesresa som du försöker påvisa Schnitzel-Fritz.

Det är allihopa som är misstänkta och hörda av polisen. Endast jag samt en till som skulle stå för betalningen dock. (Borde inte alla som inte vill splitta en taxi bli anmälda för detta brott per automatik? De har ju då ingen avsikt att betala? )

Sedan känner man sig inte så sugen på att ringa upp Taxi stockholm och be dem skicka tillbaka bilen för betalning när vederbörande just lämnat platsen med ett däckskrik och obligatoriska skällsord innifrån bilen då vi endast varit ute och tagit ut pengar?

EDIT: Okej , är det inte såhär? Alla vi klarar oss eftersom det är ord mot ord och i sverige så ska det vara "utom allt rimligt tvivel" för att man ska bli fälld?
Senast redigerad av Cht 2008-10-14 kl. 23:24.
Citera
2008-10-14, 23:18
Medlem
TTKs avatar
Moderatorsåtgärd

Radera en del tjafsande. Håll er till ämnet.

/Mod
Citera
2008-10-14, 23:28
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig

Nej nej... men vad jag försöker säga är att det verkar finnas tre paralella frågeställningar här.

1. Påstådda bedrägeriet
2. Frihetsberövandet av de två passagerarna
3. För många passagerare i bilen

Och vad jag försökte få fram är att de tre inte är värst sammankopplade juridiskt sett. Även om chaffisen till äventyrs skulle dömas för just människorov mot passagerarna så kan passagerarna likväl ändå dömas för bedrägeri mot chaffisen/bolaget. Det blir liksom inte så att en domstol går in och utser en bov för hela dramat och låter andra parten gå fri från allt utan alla frågor behandlas var för sig. Så ingen mängd av anmälningar mot chaffisen kommer att hjälpa TS undkomma ett åtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Det ni skulle ha gjort är att ringt taxi stockholm, bett att få tag i vederbörande och att få reglera skulden. Så. inga problem.

Fast om man är ute sent, långt hemifrån och lite småfull så skulle jag inte tänka på sånt där först och främst om jag precis hade blivit frånåkt av en taxi. Jag skulle nog vänta på att taxibolaget tog kontakt med mig angående räkningen och när/om de väl gjorde det så skulle jag bestrida den helt eller delvis med hänvisning till att det förelegat ett fel i konsumenttjänslagens mening och att jag därmed har rätt till prisavdrag.
Citera
2008-10-15, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Fast om man är ute sent, långt hemifrån och lite småfull så skulle jag inte tänka på sånt där först och främst om jag precis hade blivit frånåkt av en taxi. Jag skulle nog vänta på att taxibolaget tog kontakt med mig angående räkningen och när/om de väl gjorde det så skulle jag bestrida den helt eller delvis med hänvisning till att det förelegat ett fel i konsumenttjänslagens mening och att jag därmed har rätt till prisavdrag.

Precis, och troligtvis så jag hade agerat också.

Det jag ville med mitt inlägg var att belysa att där finns två sidor på varje historia, inte att beskylla TS för att vara ett rövhål.

Att vara droskförare är att vara utsatt och det vet lagen, speciellt när det kommer till "seriösa" bolag. så även om TS har gjort allt rätt så kan det gå så här... Jag vet när jag valde att koppla in polis vid hot att det var inget tjafs om huruvida det hänt eller hur det hänt. Bara att det hänt.

Om ni nu är några av the good guys, var lite schysst i bilen, chauffören kan har haft en jävligt taskig dag/natt. Om ni känner er orättvist behandlade finns det två sätt varav ett av dom är det mest effektiva. Det är att åka turen, tjafsa inte onödigt med chaffisen, åk hem och ha er efterfest, spara kvittot från turen och på måndag ringer ni till kontoret och framför era klagomål där. Berätta hur det gick till, att ni känner er illa bemött, använd det populära ordet "kränkt" ifall ni vill så finns möjligheten att HK kompenserar er för er tur. Får ni ingen ekonomisk kompensation så kan ni ialla fall vara säkra på att chauffören blir notifierad om att klagomål inkommit, har det gjort detta vid tidigare tillfälle ges en reprimand/varning, och har detta hänt vid tidigare tillfällen är det troligt att chauffören blir avstängd och är tvungen att infinna sig på HK och/eller får kicken direkt. Har chauffören gjort något olagligt gör ni rätt att komplettera ert klagomål till HK med en polisanmälan.

Så valet är enkelt för mig i alla fall... Jag skiter i att tjafsa i bilen. Vinner inget på det helt enkelt.
Citera
2008-10-16, 00:15
Medlem
Chts avatar
Det är just det där med att alla (inkl. mig själv om jag skulle fått historian återberättad för mig av någon annan) tänker "Jamen såklart det var gruppens fel, taxichaufförer får ju stå ut med så mycket det har man hört."
Så när väl en sån här anmälan kommer in så är man per automatik sedd med skeptiska ögon när man ska försöka förklara hur det var, eftersom detta händer så ofta att ungar springer från taxibetalningar och lever rövare och rånar chaufförerna..

Det är sådant som kommer ställa till det för oss i rättsalen också tror jag, eftersom vi sitter där en grupp ungdomar och så en medelålders kvinna. Ber till gudarna att det skiner igenom att hon är psykiskt labil med inslag av tourettes, så att hon inte bara sitter där och ser ledsen ut..
Citera
2008-10-16, 00:44
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cht
Det är just det där med att alla (inkl. mig själv om jag skulle fått historian återberättad för mig av någon annan) tänker "Jamen såklart det var gruppens fel, taxichaufförer får ju stå ut med så mycket det har man hört."
Så när väl en sån här anmälan kommer in så är man per automatik sedd med skeptiska ögon när man ska försöka förklara hur det var, eftersom detta händer så ofta att ungar springer från taxibetalningar och lever rövare och rånar chaufförerna..

Det är sådant som kommer ställa till det för oss i rättsalen också tror jag, eftersom vi sitter där en grupp ungdomar och så en medelålders kvinna. Ber till gudarna att det skiner igenom att hon är psykiskt labil med inslag av tourettes, så att hon inte bara sitter där och ser ledsen ut..

Så länge du/ni inte erkänt något så har jag svårt att se att detta ens skulle gå vidare till åklagare. När ord står mot ord i en sån här situation och uttag av kontanter kan styrkas så borde det rimliga vara att Polisen lägger ner förundersökningen.

Jag gissar att detta är första gången du blivet misstänkt och förhörd av Polis? Det mest troliga är att Polisen försökte skrämma fram ett erkännande genom att hota med åklagare, kanske "erbjöd" de ett straffföreläggande också? Du vet, såna som Polisen inte får utfärda men gärna pratar om, t.ex. "Om du erkänner så kan vi säga det till åklagaren och så blir det troligtvis dagsböter, då slipper ni rättegång".

Det rimliga i denna situation är att neka och samtidigt anmäla kvinnan som körde taxin för de brott som hon kan tänkas ha gjort sig skyldig till. Utöver detta bör naturligtvis klagomål framföras till arbetsgivaren med krav på ersättning för det lidande som företaget orsakat er, vänta gärna tills ni har papper som styrker att förundersökningen lagts ner och bifoga dem.
Citera
2008-10-16, 07:39
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Det faktum att ni beställt en bil , åkt ett antal kilometer och sedan inte betalat resan gör det till en smitning, medveten eller ej
De kunde inte betala eftersom tanten körde iväg (enligt ts utsago) vilket naturligtvis isåfall inte gör händelsen till en smitning.
Citera
2008-10-19, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
De kunde inte betala eftersom tanten körde iväg (enligt ts utsago) vilket naturligtvis isåfall inte gör händelsen till en smitning.

Vänd på det. Hon väntade i gott och väl 5 minuter och ingen var intresserad av att betala turen. Att det tar 5 minuter från det att turen avslutats till att resan betalts är åt helvete för lång tid.

= Smitning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in