Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Fast om man är ute sent, långt hemifrån och lite småfull så skulle jag inte tänka på sånt där först och främst om jag precis hade blivit frånåkt av en taxi. Jag skulle nog vänta på att taxibolaget tog kontakt med mig angående räkningen och när/om de väl gjorde det så skulle jag bestrida den helt eller delvis med hänvisning till att det förelegat ett fel i konsumenttjänslagens mening och att jag därmed har rätt till prisavdrag.
Precis, och troligtvis så jag hade agerat också.
Det jag ville med mitt inlägg var att belysa att där finns två sidor på varje historia, inte att beskylla TS för att vara ett rövhål.
Att vara droskförare är att vara utsatt och det vet lagen, speciellt när det kommer till "seriösa" bolag. så även om TS har gjort allt rätt så kan det gå så här... Jag vet när jag valde att koppla in polis vid hot att det var inget tjafs om huruvida det hänt eller hur det hänt. Bara att det hänt.
Om ni nu är några av the good guys, var lite schysst i bilen, chauffören kan har haft en jävligt taskig dag/natt. Om ni känner er orättvist behandlade finns det två sätt varav ett av dom är det mest effektiva. Det är att åka turen, tjafsa inte onödigt med chaffisen, åk hem och ha er efterfest, spara kvittot från turen och på måndag ringer ni till kontoret och framför era klagomål där. Berätta hur det gick till, att ni känner er illa bemött, använd det populära ordet "kränkt" ifall ni vill så finns möjligheten att HK kompenserar er för er tur. Får ni ingen ekonomisk kompensation så kan ni ialla fall vara säkra på att chauffören blir notifierad om att klagomål inkommit, har det gjort detta vid tidigare tillfälle ges en reprimand/varning, och har detta hänt vid tidigare tillfällen är det troligt att chauffören blir avstängd och är tvungen att infinna sig på HK och/eller får kicken direkt. Har chauffören gjort något olagligt gör ni rätt att komplettera ert klagomål till HK med en polisanmälan.
Så valet är enkelt för mig i alla fall... Jag skiter i att tjafsa i bilen. Vinner inget på det helt enkelt.